مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در این همایش با تاکید بر ضرورت توجه به زبان و گویش ها اظهار کرد: زبان ها و گویش های مختلف در کشور زمینه ساز بالندگی و پویایی فرهنگ کشور شده است.
اسفندیار ضیائی با اشاره به لزوم توجه به زبان مادری و اهمیت این زبان خاطر نشان کرد: زبان مادری زمینه ساز همگرایی و هم زیستی انسان ها با یکدیگر می شود بنابراین اهمیت قابل توجهی دارد.
وی آشنایی کودکان و نوجوانان با زبان مادری و توجه خانواده ها را مهم خواند و تصریح کرد: بسیاری از زبان ها و گویش های محلی در حال فراموش شدن است که همه متولیان امر بایستی برای زنده نگه داشتن این زبان ها و گویش ها تلاش کنند.
رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کلانشهر رشت در این باره به خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: آشنایی کودکان و نوجوانان با زبان مادری از اهداف برگزاری این جشنواره است.
علیرضا حسنی بیان داشت: جشنواره زبان مادری با برگزاری برنامه های مختلف قصه گویی، شعر خوانی و اجرای نمایش با گویش گیلکی و سخنرانی استادان این حوزه و نیز تجلیل از فعالان ترویج زبان مادری برگزار شده است.
وی بیان این که زبان مادری انتقال دهنده باورها و سنتهای مردم هر منطقه است، خاطر نشان کرد: اگر زبان یک ملت از بین برود فرهنگ آن ملت نابود شده است.
حسنی بیان داشت: زبان مادری سرمایه اجتماعی و عاملی برای همبستگی اجتماعی ، قومی و محلی به شمار می شود که نابودی آن مساوی با از بین رفتن هویت و سرمایه اجتماعی است چرا که زبان بیش ترین نقش را در آگاهی هر ملتی از تاریخش دارد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با بهره ‌گیری از 31 مرکز فرهنگی هنری ثابت، چهار کتابخانه پستی، دو مرکز فراگیر و دو کتابخانه سیار روستایی، خدمات فرهنگی به کودکان و نوجوان ارایه می دهد.
بیش از 50 هزار کودک و نوجوانان عضو مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان گیلان هستند.
سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری رشت با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان رشت و با همکاری فعالان حوزه فرهنگی نسبت به برگزاری این جشنواره اقدام کرده است.
21 فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده‌ است.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.