براساس این تفاهمنامه مشترک در اجرای طرحی با عنوان مطلوب سازی تولید برنج با راهبرد مدیریت تغذیه در گیاه برنج نمایندگانی از جهاد کشاورزی ، دانشگاه گیلان ، موسسه تحقیقات آب و خاک ، دانشگاه گیلان ، دانشگاه آزاد، بسیج مهندسین کشاورزی گیلان ، مهندسین کشاورزی سپاه و موسسه تحقیقات برنج کشور مشارکت و همکاری دارند .
به گزارش خبرنگار ایرنا غلامرضا ملک علی پور مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه گیلان روز دوشنبه در این مراسم گفت: در اجرای این طرح با همکاری 300 نفر از مهندسین کشاورزی در 300 روستا حدود شش هزار کشاورز تحت آموزش روش های بهینه کشت برنج با هدف ارتقای بهره وری و افزایش تولید قرار می گیرند.
وی افزود : در مرحله اولیه این طرح مهندسین و مربیان شناسایی و تحت آموزش قرار گرفته اند ، روستاهای مورد طرح مشخص شده و آزمایش خاک مزارع آماده تحویل به آزمایشگاه هاست و استفاده از بذرهای گواهی شده استاندارد نیز مد نظر است .
ملک علی پور ادامه داد: همکاری های مشمول این طرح تقریبا از اوایل سال جاری بین دستگاه های متولی شروع شده و امضای تفاهم نامه امروز، جنبه جدی تر شدن کار برای سال زراعی آینده دارد.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح علمی سه ساله، در نظر است با اعمال آزمایش خاک و بکار بردن تخصصی کود ، استفاده از شیوه های علمی کاهش هزینه ها و کاهش مصرف آب، 20 تا 30 درصد افزایش محصول با کیفیت نیز داشته باشیم.
وی ادامه داد: در طول سه سالی که طرح در حال اجراست، دائما آموزش ها نوسازی می شوند و با توجه به داده ها و ستانده ها آموزش علمی نوین به مهندسین و شش هزار کشاورز ارائه می شوند.
علیرضا شعبان نژاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این مراسم گفت: کشور در سال به حدود سه میلیون تن برنج نیاز دارد در حالیکه تولید داخلی برنج کشور بیش از دو میلیون تن در سال است و در صورت افزایش 500 تا 600 هزار هکتار به سطح زیر کشت برنج، به خودکفایی می رسیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین تولید شلتوک در هر هکتار چهار تن و برنج سفید 2/2 تن است در حالیکه می شود با اتخاذ تدابیر علمی کاشت، داشت و برداشت این میزان را به حدود دو برابر افزایش داد.
وی خاطرنشان کرد: کشاورزان گیلان به دلیل تک محصولی بودن و کوچک بودن مالکیت نسبت به سایر استان ها فقیر هستند و به همین دلیل سازمان جهاد کشاورزی استان ترویج کشت دوم و سوم، تلفیقی و جایگزین را برای ارتقای معیشت کشاورزان استان در دستور کار دارد.
به گفته شعبان نژاد، پارسال در راستای مکانیزاسیون کشاورزی برنج با هدف تسریع کار و کاهش هزینه ها 130 هزار هکتار از 230 هزار هکتار شالیزار نشاء ماشینی شده ، 160 هزار هکتار با کامبین درو شده و 80 مورد بانک نشاء نیز راه اندازی شد.
وی افزود : تا سه سال قبل ما یک کیلو بذر تایید شده برنج نداشتیم در حالیکه با تلاش های فراوان صورت گرفته برای سال زراعی جاری یک هزار و 500 تن بذر اصلاح شده برنج برای توزیع بین شالیکاران آماده شده است.
در این مراسم سردار محمد عبدالله پور فرمانده سپاه گیلان نیز بر ضرورت همکاری سازنده سازمان بسیج مهندسین در این طرح تاکید کرد.
استان گیلان دارای بیش از 230 هزار هکتار شالیزار است که سالانه از محصول شلتوک آنها 750 تا 850 برنج سفید به دست می آید.
خبرنگار:نصرالله ابراهیمی**انتشاردهنده:کبیری
6070/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.