مدیرعامل آبفای گیلان گفت:روزانه240 هزار مترمکعب آب برای شهر رشت در سال 1405در طرح توسعه و اصلاح شبکه توزیع پیش بینی شده است.

به گزارش ایلنا از رشت، مدیرعامل آبفای گیلان به منظور اطلاع رسانی ازطرح های جامع آبرسانی با توجه به نرخ رشد جمعیت طی سالهای آتی، وضعیت پیشرفت پروژه رینگ آبرسانی شهر رشت و اهداف آن را تشریح کرد.

سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آبفای گیلان با تشریح پروژه توسعه و اصلاح شبکه توزیع آب شهر رشت اظهار داشت: براساس نرخ رشد واقعی میزان جمعیت در سال مقصد طرح (سال 1405) با احتساب کلیه مصارف و فرض متوسط سرانه 250 لیتر در روز حدود 240 هزار مترمکعب در روز برآورد شده است.

وی در ادامه افزود: به منظور ایجاد ذخیره کافی و تأمین فشار آب مورد نیاز شبکه شهر، احداث 3 مخزن زمینی و دو مخزن هوایی پیش بینی شد که این مخازن شامل 2 مخزن 40 هزار مترمکعبی و یک مخزن 30 هزار مترمکعبی ودومخزن هوایی 2500 مترمکعبی می باشدو از مجموع سه مخزن ذخیره آب دو مخزن با حجم 40 هزار مترمکعب و برج های تأمین فشار هریک با حجم 2500مترمکعب اجرا شده و در مدار بهره برداری می باشد.

 علاوه بر این مخازن ، آب شهر رشت از طریق دو سری خط لوله انتقال به اقطار 1250و700 میلیمتر از مخزن 50 هزار مترمکعبی سراوان تأمین می شودوبا تکمیل خطوط اصلی کمربندی شهر و اتصال شبکه های جدید اجرا شده توسط اعتبارات بانک جهانی به این خطوط و انتقال تدریجی انشعابات خانگی از شبکه های قدیمی به خطوط اجرا شده جدید، ضمن تأمین ذخیره کافی آب شرب بهداشتی، امکان تأمین فشار مناسب برای کلیه مشترکین به وجود خواهد آمد.

حسینی طول کلی خطوط انتقال داخلی شهر رشت را 18/1 کیلومتر اعلام کرد و گفت: 12/6 کیلومتر از این خطوط تاکنون اجرا شده و 1/8 کیلومتر در حال اجراست و 3/7 کیلومتر نیز باقیمانده است .

مدیرعامل آبفای گیلان با تشریح وضعیت موجود شبکه توزیع آب شهر تصریح کرد: طول شبکه توزیع آب شهر رشت دارای 2200کیلومتر است و منابع تأمین آب در سالهای اولیه ی بهره برداری چاههای داخل شهر بود.  به تدریج با افزایش جمعیت در خارج شهر نیز چاههایی حفر شد و علاوه برآن تصفیه خانه ی بزرگ آب گیلان در نزدیکی شهر سنگر ساخته شد که منبع تامین آب آن رودخانه ی سفیدرود بود.

وی گفت: با ساخت سد آیت الله بهجت بر روی رودخانه ی شهر بیجار، درحال حاضر منبع اصلی تامین آب تصفیه خانه ی بزرگ آب گیلان آب رودخانه ی شهر بیجار می باشد که از کوههای درفک سرچشمه گرفته و دارای آب با کیفیت بسیار مطلوب است.

 در حال حاضر پروژه  بهسازی مدول اول و ساخت مدول دوم تصفیه خانه ی بزرگ آب گیلان به صورت مشارکت بخش خصوصی (BOT)، با پیشرفت فیزیکی حدود 56.8 درصد در حال اجرا می باشد که پس از تکمیل پروژه، ظرفیت تولید تصفیه خانه به 6 مترمکعب در ثانیه ارتقاء خواهد یافت. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.