مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه روز شنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: این دفتر تحقیقاتی در ساختمانی به مساحت 80 مترمربع واقع در ایستگاه تحقیقات صنوبر صفرابسته راه اندازی شده و بر اساس برنامه ریزی ها، یکی از کارشناسان و محققان (در هر هفته بین 2 تا 3 روز) در این مرکز مستقر خواهد شد.
محمدباقر قاسمپور ادامه داد: با راه اندازی این دفتر تحقیقاتی، گام نخست در جهت فعالیت یک ایستگاه تحقیقات بادام زمینی در این شهرستان برداشته شده و این دفتر می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی محصول بادام زمینی باشد.
وی اضافه کرد: با راه اندازی دفتر تحقیقاتی بادام زمینی موضوعات مربوط به بادام زمینی همچون خاک مناسب، اصلاح نژاد، شناسایی ارقام جدید، شیوه های جدید کاشت و برداشت، افزایش میزان تولید، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و ... مورد توجه و تحقیق کارشناسان خواهد بود.
شهرستان آستانه اشرفیه در 35 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و 2 هزار و 507 هکتار اراضی زیرکشت بادام زمینی دارد و بطور متوسط سالانه در هر هکتار از زمین های زیر کشت این شهرستان، بیش از شش تن پیله تر بادام زمینی بدست می آید.
هر سال 50 درصد از پیله های خشک بادام زمینی، به مغز بادام تبدیل و به بازار مصرف عرضه می شود و هفت هزار خانوار در این شهرستان در زمینه بهره برداری و فرآوری بادام زمینی فعالیت دارند.
رستاهای کورکاء ، استخر بیجار ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان، تمچال و نقره ده مهمترین مراکز کشت بادام زمینی آستانه اشرفیه هستند. بادام زمینی این شهرستان از نوع گلی بوده و همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه، کشت و در اواخر مردادماه برداشت می شود.
خبرنگار:علیرضا رنجکش کیسمی**انتشاردهنده:کبیری
7287/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.