محمدرضا روشنی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به موقعیت گردشگری آستارا هر روز شاهد حضور جمع زیادی از مسافران در نوار ساحلی و تالاب استیل این شهرستان هستیم.
وی اضافه کرد: زباله یکی از عوامل تهدید تالاب استیل به شمار می رود و در این راستا شهروندان و گردشگران باید به پاکیزه نگه داشتن طبیعت تالاب همت کنند.
وی افزود: تالاب استیل از زیستگاه های پرندگان آبزی، مهاجر و گونه های در خطر تهدید است و در صورت تخریب، زنجیره ای از طبیعت در خطر نابودی قرار می گیرد.
روشنی شعار امسال روز جهانی تالاب را تالاب ها برای آینده شهری پایدار عنوان و اضافه کرد: شکار غیر مجاز و بی رویه، زهکشی، از بین بردن پوشش گیاهی، آلودگی حاصل از پسماند، کودها و سموم از عوامل تهدید تالاب ها محسوب می شود.
تالاب استیل با 138 هکتار وسعت در هفت کیلومتری شهر آستارا، مأمن جوجه آوری بیش از چهار هزار و 500 قطعه پرنده، از مهم ترین قطب های گردشگری و نخستین ایستگاه فرود پرندگان مهاجر در پاییز و زمستان است.
در سال 1971 اولین کنوانسیون محیط زیست دنیا در شهر رامسر با هدف حفاظت تالاب ها، حمایت از جوامع محلی و معیشت مردم اطراف تالاب ها به امضا رسید و روز جهانی تالاب‌ها برای اولین بار در سال 1997 جشن گرفته شد و دستورالعمل های کنوانسیون رامسر در سال 1975 جنبه قانونی یافت و اکنون 169 کشور عضو رسمی دارد و یک هزار و 994 تالاب با 191 میلیون و 860 هزار و 656 هکتار مساحت در جهان ثبت شده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی علیه غرب استان گیلان قرار دارد و از تالاب، برکه ها، آبگیرها و شالیزارهای پرآب برخوردار است.
خبرنگار:یوسف هدایتی**انتشاردهنده:کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.