نگار نادری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:لاهیجان از بین ١٥٠ طرح شهرستان مختلف کشور در چهارمین دوره پایتخت کتاب ایران، برای دومین سال پیاپی جزء 20طرح نامزد پایتخت کتاب ایران برگزیده شده است.
وی خاطرنشان کرد:سال گذشته با فراخوان پایتخت کتاب آشنا شدیم و با اینکه خیلی به زمان پایان آن باقی نمانده بود سعی شد که طرح نسبتا جامعی برای شهر لاهیجان تعریف شود و این طرح به همراه عملکرد شهر در حوزه کتاب و کتابخوانی باعث شد در سومین دوره انتخاب پایتخت کتاب از بین ١٠٢ شهر شرکت کننده لاهیجان جز ٢٠ شهر کاندیدای پایتخت کتاب شود .
وی تصریح کرد:در سال جاری در شهرستان لاهیجان اهمیت بیشتری به ترویج کتاب و کتابخوانی داده شد و با توجه به اهمیت مقوله کتاب و نیاز جامعه به ترویج کتاب و کتابخوانی ، نشست های زیادی با اهالی فرهنگ و مشارکت های مردمی و سازمان های فرهنگی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،اداره کتابخانه های لاهیجان و آموزش و پرورش برگزار و برنامه های متنوع و با کیفیتی در زمینه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دنبال شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شهرسان لاهیجان اظهارداشت:برنامه گلریزان کتاب در هجده تیر ماه ، جمع آوری بیش از یکهزار جلد کتاب و اهدای آن به مدارس محروم ، حمایت از چاپ کتاب لاهیجان قدیم با حمایت مالی چای رفاه و رونمایی از آن کتاب با حضور هنرمند پیشکسوت فریدون محمدی دوست از عکاسان دهه سی و چهل لاهیجان ، اجرای دومین مسابقه نقاشی تابستان رنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی، افزودن عنوان جدید شهروند و ترویج کتاب و کتابخوانی در هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در کنار رونمایی از کتاب،تقدیر از مولفان ، گفتگو پیرامون کتاب،ایستگاه کتاب،تشکیل باشگاه کتابخوانی ، برگزاری اختتامیه باشگاه کتابخوانی و در کل اجرای ٧٢ برنامه ویژه برای شهر لاهیجان در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی از جمله ملاک های انتخاب این عنوان برای شهر لاهیجان بوده است .
وی ادامه داد: اجرای دیوار کتاب و کتابخانه سیار از سوی شهرداری لاهیجان و طرح هایی مانند کتابفروشی سیار، رونمایی از کتاب در فضای باز،استفاده از کتاب در تفرجگاه ها و سایر برنامه های متنوع این امکان را می دهد تا درسال آینده نیز اتفاقات بیشتری در این حوزه با همکاری شهرداری و سایر سازمان های فرهنگی و حتی سمن ها در شهرستان داشته باشیم و بتوانیم با بخشداران در این خصوص مشارکت داشته و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در روستاها ترویج دهیم .
نادری افزود:در ماه پیش رو شهرداران و روسای ادارات کاندیداهای 20 شهر راه یافته به نیمه نهایی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستی خواهند داشت که ضمن دریافت لوح تقدیر این مرحله،برنامه های آتی را ارایه می دهند و برای رقابت مرحله نهایی تلاش خواهند کرد.
وی یادآورشد:شهر لاهیجان پتانسیل گزینه نهایی پایتخت کتاب را داراست و امیدواریم جزء پنج شهر پایتخت کتاب و در نهایت گزینه نهایی پایتخت کتاب انتخاب شود.
به گفته وی پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود و بخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده است.
وی تصریح کرد: در مرحله اول 20 شهر و سپس پنج و در نهایت یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران در همان سال برگزیده و معرفی خواهدشد.
سال گذشته نیز شهر لاهیجان به عنوان یکی از گزینه های پایتخت کتاب ایران در ردیف 20شهر ایران قرار گرفت.
شهرستان لاهیجان دارای شش باب کتابخانه عمومی نهادی با زیربنای یک هزار و 677 متر مربع است که سه هزار عضو فعال و 17 کتابدار دارد.
در کتابخانه های شهرستان لاهیجان 50 هزار نسخه کتاب وجود دارد که در سال بخش زیادی از این کتاب ها امانت داده شود .
خبرنگار: نظرپور**انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.