از موقع حضور شهردار محترم جدید رشت، زمزمه برچیدن و برهم زدن پیاده‌راه رشت و مسیرهای بی‌آر‌تی به گوش می‌رسد. اخیرا این زمزمه‌ها شکل جدی‌تری به خودش گرفته است.
اینجانب که خود طراح پیاده‌راه در حدود 25 سال پیش برای شهرداری رشت بودم، از این داستان شگفت‌زده شده‌ام.
توجه شهردار محترم و اعضای محترم شورای شهر را به نکات ذیل جلب کنم:
قبل از طرح پیاده‌راه، میدان شهرداری و خیابان‌های متصل به آن، با گره ترافیکی وحشتناکی مواجه بوده و اتومبیل‌ها آنجا تقریبا ساکن و قفل می‌شدند و هوای مرکز شهر را به شدت آلوده می‌کردند و همه در فکر چاره بودند و راهی نبود! پل هوایی هم در مرکز و بافت تاریخی و باارزش شهر بی‌معنی و غلط بود.
شهرداری از متخصصین نظرخواهی کرد و از جمله از اینجانب نیز برای ساماندهی میدان شهرداری رشت نظرخواهی نمود، که همین طرح پیاده‌راه را ارائه دادم که اجرا نشد، تا زمان آقای ثابت‌قدم.
خوب مشکلی از وسط شهر حل شده و کلی هزینه هم شده و به‌خاطر چنین هزینه‌هایی شهرداری صدها میلیارد تومان بدهکاری بالا آورده است. شهر زیبا شده است و نمونه. انسان آنجا قدم می‌زند انگار در شهرهای زیبای اروپا قدم می‌زند، کلی گردشگر جذب می‌کند و کار اقتصادی حالا چرا نباید قدر کار شهردار قبلی را بدانیم و اثر مفید و بجا ماندنی او را از بین ببریم؟!
این خلاف اصول مدیریت و شهرداری و خلاف اصول اقتصادی و خلاف اصول و مبانی اجتماعی است. پاسخ مردم را چه می‌خواهند بدهند که شهرداری بیاید و این همه هزینه بکند و شهردار دیگر بیاید و خرابش بکند! چراکه تعدادی کاسب کار و عده معدود دیگری اعتراض دارند! اولا اعتراض‌کردن و نق‌زدن بسیاری از سر تفنن است و پایه و اساسی ندارد و ما به این موضوع عادت داریم. در ثانی مشکل را باید شهرداری با افزودن به تعداد خودروهای ارتباطی در داخل پیاده‌راه حل کند نه آنکه پیاده‌راه را برچیند.
در کنار پیاده‌راه برای عبور ماشین‌های اضطراری و اورژانس راه گذاشته‌اند، باید طرح شهردار قبلی را که در پس مطالعات 25 ساله صورت گرفته ارج بگذاریم و تخریب نکنیم و امیدوار باشیم آیندگان هم طرح‌های خوب ما را ارج خواهند گذاشت.
2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.