استاد فرض پور ماچیانی متولد سال 1320، دوره شش ساله ابتدایی را در ماچیان و کلاس هفتم و هشتم را در رحیم آباد و نهم و دهم را در رودسر و یازدهم و دوازدهم ( پنج و شش ادبی ) را در دبیرستان داریوش لنگرود گذراند.
در سال 1340 مقام نخست رشته ادبی گیلان را بین تمام دانش آموزان به دست آورد و سال 1341 وارد دانشگاه تبریز شد و سال 1344 در رشته ادبیات و علوم تربیتی فارغ التحصیل شد.
در دوران دانشجویی به پیشنهاد استادان خودش سلسله مقالات ” زبان و ادبیات ماچیان ” را منتشر کرد که سهم بسزایی در معرفی ماچیان در کشور و دانشگاه های معتبر جهان داشت.
فرض پور مولف کتاب ˈ دستور زبان فارسی ˈ است که از سال 76 در دانشگاه تدریس می شود و همچنین جزو هیأت مؤلفان ˈ دائرة المعارف تشیع ˈ بوده و مقالاتی از وی در این مجموعه منتشر شده است.
استاد فرض پور مقالات متعددی در زمینه ادبی، زبان شناسی ،فرهنگی و اجتماعی و دینی در روزنامه ها و مجلاتی چون آزادی، عصر تبریز، طلوع اسلام، اطلاعات، کادح (نشریه استانی)،گیلان نامه و نشر دانش منتشر کرده است.
همچنین ویژه نامه های گنجینه گیلان شناسی، شمال شناسی، نوروز باستانی، مونوگرافی اشکور، فرزانگان گیلان، زبان و فرهنگ ماچیان و گاهشماری در ایران از استاد فرض پور به چاپ رسیده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت ضمن اعلام این خبر استقبال عمومی از جشنواره یادشده را بیش از حد انتظار توصیف کرد.
محمد حسن پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این دوره جشنواره ٣٥ مرکز فرهنگی و هنری آزاد در اجرای ٥٧ برنامه مشارکت دارند و برپایی نمایشگاه خوشنویسی و نمایشگاه نقاشی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای برگزاری سومین جشنواره فجر رشت است.
وی اظهار کرد:جشنواره یادشده سومین دوره را تجربه می کند و خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده و همکاری هنرمندان بخش های مختلف به لحاظ کمی و کیفی بسیار ارتقا یافته است.
سومین جشنواره فرهنگی هنری فجر رشت تا دهم بهمن ماه ٩٦ در مجتمع فرهنگی خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار می شود.
خبرنگار:ضامن**انتشار دهنده: بابایی
1881 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.