استاندار گیلان گفت: باید مدیریت را مبسوط الید کرد تا از این طریق فضا برای ابتکار عمل و خلاقیت فراهم شود.

به گزارش ایلنا از بندرانزلی، مصطفی سالاری در  همایش گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش استان گیلان که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و همه اعضاء شوراهای آموزش و پرورش سطح گیلان در محل دهکده ساحلی شهرستان بندرانزلی برگزار شد، اظهار داشت: حضور پررنگ شما در این جمع نشان از اهمیت بالای این مقوله دارد و این وفاق می تواند مبنای بهبود کیفیت آموزش و پرورش استان باشد.

*بالاترین افتخار دوران کاری خودم را فعالیت 9 ساله در کسوت معلمی می دانم*

وی با بیان اینکه بالاترین افتخار دوران کاری خودم را فعالیت 9 ساله در کسوت معلمی می‌دانم، عنوان کرد: همواره مهمترین رسالت خودم را توجه به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان جامعه می دانم؛ فرزندان ما برای اینکه بتوانند برای آینده‌ی جامعه مفیدتر باشند، بهترین اوقات زندگی خود را در اختیار معلمان هستند.

*آنچه بین جوامع بشری تمایز ایجاد کرده است، آموزش منابع انسانی است*

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه، آنچه بین جوامع بشری تمایز ایجاد کرده است، آموزش منابع انسانی است، تصریح کرد: برای ترقی و رشد پایدار، صرفا نباید به منابع و ذخایر طبیعی اکتفا کرد؛ باید تعلیم و تربیت منابع انسانی جدی گرفته شود؛ همه مسئولان و دستگاه ها باید خود را موظف بدانند در این بخش گام هایی اساسی بردارند.

*علاوه بر وظایف کلی، مهارت آموزی و آداب آموزی بخش پراهمیت وظایف ما را شامل می شود*

سالاری تاکید کرد: زمانی می توانیم آینده درخشانی برای فرزندانمان متصور شویم که آموزش و پرورش را به عنوان دغدغه اول خودمان پذیرفته باشیم؛ این موضوع باید فرهنگ سازی شود و به این باور قلبی برسیم که علاوه بر وظایف کلی، مهارت آموزی و آداب آموزی بخش پراهمیت وظایف ما را شامل می شود.

وی تشویق و تقدیر را بخشی از اقدامات ترغیب کننده و تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: تشویق صرفا تشویق مادی نیست، بلکه می توان با توجه ویژه به موفقیت های فرزندان، آن ها را به روش های مختلف راغب به تلاش بیشتر برای تحصیل کرد.

*باید مدیریت از حالت بخشنامه ای خارج شود* *باید مدیریت را مبسوط الید کرد*

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه باید مدیریت از حالت بخشنامه ای خارج شود، اظهار داشت: باید مدیریت را مبسوط الید کرد تا از این طریق فضا برای ابتکار عمل و خلاقیت فراهم گردد؛ باید آموزش را به سمتی ببریم که دانش آموزان برای حضور در جامعه ذهنی آماده داشته باشند و تجربه کسب کنند؛ مسئولان و ریش سپیدان هم در امور مشارکت دهیم و با استفاده از ظرفیت دهیاری ها و شهرداری ها شتاب امور را بیشتر کنیم.

سالاری برخی اقدامات تشویقی نظیر نصب بنرهای تبریک برای دانش آموزان برتر، برگزاری مسابقات مختلف علمی و اهداء جوایز به نفرات برتر، برگزاری مسابقات علمی از طریق رسانه ملی و تجلیل و قدردانی از دانش آموزان برتر در مناسبت های مختلف را از جمله راه های تولید انگیزه و حس رقابت در بین دانش آموزان قلمداد کرد و گفت: از طریق چنین روش هایی می توان به تقویت بنیه تحصیلی دانش آموزان کمک کرد که اثرات مثبت آن در دراز مدت مشهود خواهد بود و حس تعلق خاطر دانش آموزان به مدرسه نیز افزایش پیدا می کند.

*امروز اولویت اصلی من آموزش و پرورش است*

وی با بیان اینکه امروز اولویت اصلی من آموزش و پرورش است، اظهار داشت: رسالت آموزش و پرورش عاملیت در هماهنگ سازی و بستر سازی برای مشارکت همه در تعلیم و تربیت است؛ باید موضوع را به درستی تشریح کنیم تا همه کمک کنند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان بالا بودن آمار مدارس غیرانتفاعی در استان نسبت به میانگین کشوری علی رغم درآمد پایین مردم را نشانگر تمدن بالای مردم این دیار دانست و گفت: باید توجه کنیم صرفا مدارس با کیفیت بصری بالا و امکانات بسیار عالی ضامن ساختن آینده ای روشن برای کشورمان نخواهد بود؛ البته اینکه فضاهای آموزشی و مدارس کیفیت بالایی داشته باشند خوب است، ولی نباید در این خصوص افراط صورت گیرد.

 سالاری بر ضرورت مدیریت جامع بر فضاهای آموزشی استان تاکید کرد و با بیان اینکه برای ایجاد فضاهای آموزشی وجوه عمومی صرف شده و از امکانات استان به شمار می رود، افزود: باید با احصاء آن دسته از فضاهای آموزشی مازاد و بلا استفاده در سطح شهرستان ها حتی الامکان با خودداری از فروش آن  و واگذاری در جهت ایجاد رونقی که نصیب مردم شود بهره گیریم؛ باید پیش بینی و آینده نگری فضاهای آموزشی در سطح استان صورت پذیرد تا فضاهای مورد نیاز و بلا استفاده مشخص گردد.

*برای ورود در کسوت معلمی الزاماتی در نظر گرفته شود تا بهترین ها معلم شوند*

وی خطاب به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از شما می خواهم کمک کنید برای ورود در کسوت معلمی الزاماتی در نظر گرفته شود تا بهترین ها معلم شوند؛ چراکه هر چه در این خصوص قصور کنیم، خسرانش گریبان خودمان و آینده کشورمان را خواهد گرفت.

استاندار گیلان کمک به موسسات غیردولتی را امری لازم تلقی کرد و گفت: در این خصوص هر چه توان داریم به کار خواهیم بست؛ هر اقدامی که تحقق رسالت بزرگ آموزش و پرورش را میسر کند، انجام خواهیم داد.

 سالاری در پایان سخنانش گفت: آن روزی احساس موفقیت می کنم که از هر که بپرسیم اولویت شما چیست، بگوید آموزش و پرورش.

در بخش دیگری از این همایش، معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مدارس غیر دولتی یکی از مصادیق مشارکت و هم افزایی مردم در آموزش و پرورش است که در بیشتر موارد تاسیس و مدیریت این مدارس توسط بازنشستگان فرهنگی انجام شده است.

 زینی وند با اشاره به ایجاد اشتغال توسط موسسان مدارس غیر دولتی با هزینه کردن سرمایه های خود افزود: مهمترین درخواست موسسان مدارس غیر دولتی دریافت و تخصیص تسهیلات است که در صورت تاسیس و تشکیل صندوق حمایت از توسعه مدارس غیر دولتی می توان از طریق این صندوق تسهیلاتی را اختصاص داد.

وی با اشاره به لزوم تحقق مواد درآمدی قانون شوراهای آموزش و پرورش کشور افزود: براساس بند 3 ماده 13 قانون شوراهای آموزش و پرورش، شهرداری ها علاوه بر عوارض 100 درصدی خود باید تا 5 درصد نیز برای آموزش و پرورش عوارض دریافت کرده و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش به لزوم تحقق ماده 16 شوراها با مساعدت بیشتر نمایندگان مجلس و استاندار و فرمانداران اشاره و تاکید کرد: استاندار گیلان و نمایندگان گیلان در مجلس حامی آموزش و پرورش بوده و همواره از حق فرهنگیان دفاع می کنند و امیدواریم در این راستا نیز مساعدت بیشتری داشته باشند.

زینی وند آموزش و پرورش را محور توسعه و مهمترین ابزار اقتصادی فرهنگی و سیاسی جوامع عنوان و تصریح کرد: داشتن یک جامعه توسعه یافته با قدرت علمی بالا مستلزم داشتن انسانهای توانمند است که این امر در آموزش و پرورش محقق می شود.

وی با اشاره به ضرورت مشارکت همه دستگاه های اجرایی با آموزش و پرورش تاکید کرد: شوراهای آموزش وپرورش با هدف تحقق مشارکت با استفاده از همه ظرفیت ها تشکیل شده و ایجاد همبستگی و هم افزایی با تلاش جمعی در بین نهاد ها، مردم و آموزش و پرورش به عنوان سه ضلع مثلث توسعه فرهنگی از اهداف این شورا است.

در این مراسم از 442 تن از اعضای شوراهای آموزش و پرورش استان گیلان تجلیل شد و شوراهای آموزش و پرورش شهرهای آستارا، شفت و کومله به عنوان شوراهای برتر معرفی شدند.

370 هزار دانش آموز در حدود پنج هزار مدرسه دولتی و غیر انتفاعی گیلان مشغول به تحصیل هستند و 34 شورای آموزش و پرورش در گیلان فعالیت دارند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.