علی امیر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:علاوه بر ادوات صید و شکار و دام های کشف شده ،یک قبضه سلاح شکاری غیرمجاز نیز از این صیادان بدست آمد.
وی خاطرنشان کرد:عملیات گسترده قرق شکنی و حفاظت از پرندگان به منظور جمع آوری دام های هوایی روز یکشنبه در شهرستان لاهیجان به اجرا در آمد که این عملیات برعهده اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان قرار داشت.
وی تصریح کرد:یگان حفاظت اداره کل محیط زیست گیلان ،پشتیبانی واحدهایی از پارک ملی بوجاق ، پاسگاه سرمحیط بانی امیر کلایه لاهیجان و پاسگاه محیط بانی چمخاله لنگرود نیز در این عملیات همکاری داشتند و در این عملیات پاسگاههای انتظامی شیخ علی کلایه و رودبنه نیز همراه بودند.
وی اظهارداشت: این عملیات موفقیت آمیز در مناطق مختلف از جمله کهنه رود پشت ، سراجار و بارکوسرای بخش رودبنه صورت گرفت که در این مناطق جلگه ای اقدام به پهن کردن دام و قرق برای شکار پرندگان با دام های هوایی می شد.
وی ضمن تشکر از همکاری نیروهای عملیاتی یادآورشد:گستره عملیات و تعداد نیروهای شرکت کننده در نوع خود کم نظیر بود.
امیری اظهارداشت: قرق شکنی به عملیاتی گفته می شود که برای برهم زدن شرایطی که صیادان از قبل با دان پاشی برای به دام انداختن پرندگان انجام می گیرد و با تخریب جایگاههای احداث شده برای صید پرندگان اقداماتی نیز در این مناطق انجام می گیرد تا پرندگان به مناطق امن و حفاظت شده تالاب ها پناه برده و از معرض خطر دور باشند.
وی تصریحی کرد: صیادان قبل از دایر کردن دام های هوایی برای صید پرندگان اقدام به دانه پاشی و فراهم نمودن بستر برای فرود پرندگان مهاجر می نمایند که در این مورد حفاظت محیط زیست گیلان با فراخوان و تجمیع نیروها در منطقه اقدام به قرق شکنی می کند.
وی خاطرنشان کرد: این عملیات به منظور جلوگیری از شکار پرندگان در مناطق جلگه ای همچنان ادامه خواهد داشت .
تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان زیستگاه 105 گونه گیاهی و 15 گونه و زیر گونه ماهی است و هر ساله بیش از 136 گونه پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی در این تالاب فرود می آیند.
شهرستان لاهیجان تنها دارای یک منطقه حفاظت شده تالاب بین المللی امیرکلایه است که این تالاب با مساحت یک هزار و 230 هکتار تنها تالاب گیلان است که آب شیرین دارد و آب آن از چشمه های داخل خود تالاب تامین می شود.
این تالاب در سال 1349 به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی ‌آن، در سال 1354 در فهرست 19 تالاب ایران، ثبت بین المللی شد.
مناطق ساحلی و جلگه ای شهرستان لاهیجان به دلیل داشتن شرایط تالابی، آب بندان ها و شالیزار مناطق مناسب برای زمستان گذرانی پرندگان بشمار می روند.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار:فرهاد نظرپور **انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.