به گزارش خبرنگار ایرنا؛ دوستداران طبیعت در آستارا به صورت خودجوش در پاکسازی محیط زیست حضور پیدا می کنند و ساکنان حاشیه رودخانه های داخل شهر در این راستا نقش مهمی دارند.
شهردار آستارا در حاشیه جمع آوری زباله از محیط های طبیعی این شهر گفت: با همت شهروندان و گردشگران، پنج تن زباله از طبیعت و رودخانه های این شهر جمع شد و خوشبختانه مردم آستارا در پاکسازی طبیعت، عزم و همت همگانی دارند و این در نوع خود کم سابقه است.
جواد معیتی اضافه کرد: دوستداران طبیعت با این اقدام مناسب فرهنگی، کار نیروهای خدمات شهری شهرداری را آسان کرده اند و امیدواریم در زمینه تفکیک زباله از مبدا نیز همت شهروندان را شاهد باشیم.
مهدی نصرتی از شهروندان دوستدار طبیعت نیز گفت: زندگی آبزیان و جانداران در رودخانه های این شهر با توجه به آلودگی های موجود به خطر افتاده و همت دوستداران طبیعت برای جلوگیری از فاجعه زیست محیطی ضروری است.
وی افزود: علاوه بر پسماندهای خشک و تر، فاضلاب های خانگی سرازیر شده در رودخانه های مرکز شهر نظیر مرداب، وضعیت اسفناکی را برای طبیعت آستارا رقم زده است.
علی پارسا از دیگر شهروندان دوستدار طبیعت نیز بیان کرد: ریختن زباله در محیط زیست، علاوه بر اینکه توهین به شعور و انسانیت است، زمینه کار مضاعف عده ای را برای برداشتن و پاکیزه کردن محیط اطراف فراهم می کند.
وی افزود: عادت غلط و ناشایست ریختن زباله در خارج از سطل های آن، حق داشتن محیط زیست پاکیزه را از دیگران سلب می کند.
وی اضافه کرد: این تفکر نازیبا که ریختن زباله در خیابان ها و جاده ها را حق خود و جمع کردن زباله ها را وظیفه رفتگران بدانیم، باید در فرهنگ ما تغییر یابد.
وی ادامه داد: ایجاد کارخانه کمپوست (تبدیل زباله به کود) برای شهرستانی مثل آستارا با تولید حجم بالای زباله ضروری است و در این راستا مسئولان شهرستان باید اقدامات موثری انجام دهند.
احمد محمد زاده از مسافران شهر آستارا نیز گفت: آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی زندگی موجودات زنده اثر می گذارد و پیامدهای زیانباری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه و طبیعت دارد.
وی افزود: مساله آلودگی طبیعت مهمترین مشکل تمدن بشری به شمار می آید و نقش انسان در آلودگی محیط زیست بسیار است.
وی ادامه داد: حضور چشمگیر گردشگران در آستارا از دلایل افزایش روزافزون تولید پسماند در این شهر گردشگری به شمار می رود و هرکس باید در جایگاه خود در مقابل طبیعت احساس مسئولیت کند.
جمع دیگری از شهروندان آستارا نیز با راه اندازی پویش طرح کوچه پاک، در تعدادی از کوچه ها و معابر این شهر، به جمع آوری زباله اقدام کردند و مشارکت تعدادی از گردشگران نیز قابل توجه بود.
آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان قرار دارد و روزانه به طور میانگین 120 تن زباله در این شهرستان تولید و در منطقه داداش آباد در نزدیکی ساحل خزر دفن می شود.
گزارش: یوسف هدایتی
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.