حتما در نگاه به شبکه های اجتماعی حادثه یا جلسه خاصی را مشاهده کرده اید که نقد و نظر متفاوت مخاطبان، گویای نداشتن اطلاعات دقیق از جزئیات آن است و اغلب اینگونه ابهام ها، به دلیل دعوت نشدن یا حضور نداشتن خبرنگار روی می دهد.
خبر، حرفه یا دانشی است که خبرنگاران با اشرافیت بر آن، وقایع خبری را آنچنان پوشش می دهند که عطش مخاطبان به آن فروکش کند و سئوالی در ذهن ها بی پاسخ نماند و امکان شایعه سازی نسبت به آن از فرصت طلبان سلب شود.
اگر مسئولان به علت تشکیک در ضرورت خبررسانی از یک رویداد، از دعوت خبرنگار برای پوشش خبری آن صرف نظر می کنند، بهتر است برای تشخیص و تمیز موضوع با کارشناس روابط عمومی یا یک خبرنگار مشاوره کنند و فرصت استفاده مفید از رسانه ها را از دست ندهند؛ مسئولانی که خبرنگاران را در دعوت های خود هرگز فراموش نمی کنند، با بهره مندی از ابزار رسانه علاوه بر تبیین عملکرد و خدمات حوزه مدیریتی خود، اعتماد افکار عمومی را به جایگاه حقیقی و حقوقی خویش جلب می کنند.
مدیرانی که به هر دلیلی بر محرمانه بودن جلسه ها و نشست ها اصرار می ورزند، عنایت داشته باشند که هیچ رویدادی در عصر فناوری و اطلاعات از سمع و نظر مردم مخفی نمی ماند و هرچه بر اختفای موضوع پافشاری شود، بعد از مدتی درز خواهد کرد و متاسفانه در بسیاری از مواقع هزینه های رفع شائبه و شایعه، بیشتر از ریسک رسانه ای کردن آن است.
البته حتی دموکراتیک ترین کشورها که مدعی گردش آزاد اطلاعات هستند، اخبار و اطلاعات طبقه بندی شده دارند و مخفی کردن برخی وقایع، گاه برای تامین امنیت مردم ضروری است اما حتی در چنین موقعیت هایی نیز می توان با استفاده از نقش ظریف و حرفه ای خبرنگاران با انتشار خبری صحیح، افکار عمومی را اقناع و از لجن پرانی و شایعه سازی معاندان جلوگیری کرد.
در بسیاری از دیدارهای مقامات مختلف کشورهای جهان با یکدیگر، با انتشار خبری در خصوص دیدار و گفت و گوی آنها، به حساسیت و عطش افکار عمومی پاسخ داده می شود و بحث هایی که به هر دلیل موجه نباید رسانه ای شود، در پس همان دیدارها مطرح می شود؛ با وجود اینکه پرداختن به جزئیات این قبیل دیدارها شاید در رسانه نگنجد، اما همان اطلاع رسانی جزئی به مردم و نوید نتایج مثبت آن، از حاشیه سازی ها و حرف و حدیث های ناخواسته جلوگیری می کند.
به نظر می رسد اگر در دوره های آموزشی دستگاه های اجرایی که به طور معمول برای کارکنان برگزار می شود، اندکی دانش خبر و فواید رسانه نیز گنجانده شود، تعامل مدیران و مسئولان با خبرنگاران بهتر و بیشتر خواهد شد.
** مسئول دفتر ایرنا در آستارا
7124
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.