حجت الاسلام حامد میرحسنی اشکوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی ازماموریت های سازمان اوقاف احیا و احقاق حقوق موقوفات و در مرحله بعد اجرای امینانه نیات واقفین است ولی برخی مستاجران موقوفات از پرداخت حق موقوفه استنکاف می کنند و یا بی توجه هستند.
وی پرداخت حقوق اوقاف را امری ضروری برای صرف آن در امور اجتماعی و نیازمندان دانست و اظهارداشت: روزانه شمار زیادی نیازمند و مستمند به این اداره مراجعه می کنند ولی بخاطر عدم پرداخت اجاره بها و یا تاخیر در پرداخت آن ، دست خالی از این اداره خارج می شوند و از دست ما جز شرمندگی کار دیگری برنمی آید .
وی تاکید کرد :اگر مردم مانند پرداخت قبوض آب ، برق ، گاز و تلفن نسبت به پرداخت حق موقوفات در تصرف خود حساسیت داشته باشند و نسبت به پرداخت به موقع آن اقدام نمایند می توان مشکلات بسیاری از بیماران و افراد مبتلا به سرطان یا کودکان نیازمند به داروهای گران قیمت را برطرف و به پیرمردان و زنان محتاج به نان شب با این مبالغ کمک کرد.
وی از همه مستاجران موقوفات و بقاع متبرکه درخواست کرد که تا قبل آغاز سال جدید نسبت به پرداخت معوقات و به روز رسانی اسناد اجاره خود اقدام کنند و در خدمت رسانی مردم و اجرای نیات واقفان خیراندیش در کمک به نیازمندان وظیفه خود را انجام دهند.
وی خطاب به مستاجرانی که سهم موقوفات را نمی پردازند گفت: باید به اخطاریه های ارسالی از طرف این اداره توجه کنند که درغیر اینصورت از سال آینده از طریق قضایی با اینگونه افراد برخورد خواهدشد
نماینده عالی اوقاف درشهرستان های لاهیجان و سیاهکل یکی دیگر از ماموریت های سازمان اوقاف را انتصاب و نظارت بر هیات امنای بقاع متبرکه بر شمرد و از زحمات همه هیات امنای امام زادگان و بقاع این دو شهرستان قدردانی کرد و یادآورشد: این افراد بدون هیچ چشم داشتی برای اعتلای بقاع منطقه خود از جان و مال مایه می گذارند.
اشکوری افزود: شمار اندکی از هیات امناها بصورت خود مختار عمل می کنند و نسبت به دستورالعمل های سازمانی و شفافیت مالی و درآمدهای حاصل از بقعه از جمله حق دفن و قبوض بی تفاوت هستند .
وی یادآورشد: مهلتی به این هیات امناها داده شده که در صورت ادامه روند خلاف قانون خود نسبت به عزل آنها بعد از تصویب کمیسیون تایید صلاحیت شهرستان اقدام خواهد شد و با احدی در این رابطه تعارف نخواهیم داشت.
وی متذکر شد: هیات امنا باید بدانند که نماینده این اداره در امور بقاع متبرکه بشمار می آیند و به هیچ عنوان نباید به اجتهاد خود عمل کنند و هر برنامه ای در بقعه چه عمرانی و چه فرهنگی باید بعد از اخذ مجوز از اداره مربوطه اجرایی شود .
وی خاطرنشان کرد : گروههای دیگر از جمله کانون ها و هیات های مذهبی درصورت موافقت هیات امنا و اداره اوقاف امکان فعالیت در بقاع متبرکه را خواهند داشت در غیر این صورت حضور آنها غیرقانونی است .
اشکوری با اشاره به اینکه برای رفع تصرف مکان های اشغال شده برخی هیات های مذهبی و تحویل این فضا به هیات امناهای رسمی اقدام خواهد شد گفت:اداره اوقاف از حضور هیات های مذهبی بخصوص جوانان هیاتی و ولایی در بقاع استقبال می کند اما آنها باید در چارچوب مقررات عمل نمایند.
شهرستان های لاهیجان و سیاهکل 169بقعه متبرکه، 578موقوفه و سه هزار و 500رقبه دارند.
خبرنگار:نظرپور
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.