محمدولی روزبهان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنجشنبه گذشته 13 میلیارد و 590 میلیون ریال دیگر به حساب بانک سپه چایکاران پرداخت شد که در مجموع، این واریزها به یک هزار و 635 میلیارد ریال رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: 178 واحد چایسازی در گیلان و مازندران وجود دارد که در سال جاری تعداد 151 واحد فعال بودند و همین تعداد نیز با سازمان چای بابت خرید برگ سبز چایکاران قرارداد بسته بودند تا برگ سبز مرغوب و با کیفیت بالا خریداری کنند.
روزبهان میزان تولید چای خشک در سال جاری در کشور را 24 هزار تن ذکر کرد و گفت: این میزان چای خشک از 108 هزار تن برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران گیلان و مازندران به ارزش اقتصادی 2 هزار و 30 میلیارد ریال استحصال شده است.
وی یادآورشد: از اول مهرماه سال جاری نیز پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای به باغداران آغاز شده که از محل این صندوق تاکنون، 54میلیارد ریال با سود چهار درصد پرداخت شده و مبلغ آن از دفترچه فروش برگ سبز چای کشاورزان در سال آینده کسر خواهد شد.
روزبهان تصریح کرد: از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای همچنین 74میلیارد ریال با سود چهار درصد به کارخانه داران گیلان و مازندران پرداخت شده و پرداخت تسهیلات از محل این صندوق تا پایان سال جاری به چایکاران و صاحبان کارخانه های چایسازی تا 300 میلیارد ریال خواهد رسید.
رئیس سازمان چای کشور گفت: پنج هزار و 528نفر از چایکاران تاکنون از تسهیلات چهار درصدی صندوق حمایت از توسعه صنعت چای بهره مند شده اند و کشاورزان برای دریافت این وام ها نیز بصورت زنجیره ای با هم ضامن می شوند و این پرداخت ها همچنان ادامه دارد.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.
برداشت برگ سبز چای از باغ های شمال کشور در سه چین بهاره ، تابستانه و پاییزه صورت می گیرد که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه ، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه در شهریور و مهرماه انجام می شود.
لاهیجان واقع در 40کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور در این شهرستان مستقر است.
خبرنگار: نظرپور ** انتشاردهنده:کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.