به گزارش خبرنگار ایرنا زهرا بدن آرا روز سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی آستارا در فرمانداری این شهرستان افزود: در شهر رشت و منطقه آزاد انزلی کتابخانه سیار راه اندازی شده و با اختصاص یک دستگاه خودروی ون توسط شهرداری می توان سومین کتابخانه سیار گیلان را در آستارا راه اندازی کرد تا روستاهای محروم از کتاب و کتابخانه بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه های آستارا ظرفیت تبدیل به کتابخانه های برتر را دارند، اضافه کرد: در سال آینده، سه کتابخانه در گیلان به عنوان کتابخانه های برتر انتخاب و معرفی خواهند شد و امیدواریم با تقویت سخت افزاری و نرم افزاری، یکی از آنها کتابخانه آستارا باشد.
فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: آستارا از شهرستان های پیشتاز در فرهنگ و ادبیات است و وجود نخستین کتابخانه گیلان و مدرسه تاریخی حکیم نظامی در آن، گواه روشن این ادعاست.
یونس رنجکش افزود: باید از ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی آستارا به درستی استفاده کنیم و بخش های غیردولتی نظیر انجمن خیران کتابخانه ساز می توانند با ساخت یا تجهیز کتابخانه ها به ترویج مطالعه در آستارا کمک کنند.
وی اظهار کرد: اگر بسترهای لازم در کتابخانه های آستارا فراهم شود، این شهرستان در سال آینده به عنوان یکی از نامزدهای پایتخت کتاب، به نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی خواهد شد.
امام جمعه آستارا نیز در این جلسه گفت: در ترویج فرهنگ کتابخوانی وضعیت مطلوبی نداریم و سرانه مطالعه روزانه کم است.
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به نهادینه کردن فرهنگ مطالعه توسط دستگاه های متولی، حمایت نهادهای دولتی را برای راه اندازی کتابفروشی در آستارا ضروری دانست.
آرزو عباس زاده سرپرست اداره کتابخانه های عمومی آستارا نیز گفت: امسال از محل اعتبارات استانی، یک میلیارد و 800 میلیون ریال برای تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی این شهرستان مصوب شده است.
وی با اشاره به اینکه احداث کتابخانه استاندارد از خواسته های اهالی فرهنگ و کتاب آستاراست، افزود: با بررسی های انجام شده توسط کارشناسان کتابخانه و شهرداری، یک باب کتابخانه در شهرک عباس آباد آستارا ساخته خواهد شد.
وی تصریح کرد: ایجاد نمادهای مرتبط با کتاب و مطالعه در میدان ها و معابر آستارا ضروری است و امیدواریم شورای اسلامی و شهرداری این شهر در این راستا همکاری کنند.
به گفته عباس زاده شهرستان آستارا دارای چهار باب کتابخانه به مساحت یک هزار و 500 متر مربع با 47 هزار و 968 نسخه کتاب و 2 هزار و 83 عضو فعال است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع است.
خبرنگار: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده:کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.