ایجاد کارگروه مدیریت‌شهری برای جذب گردشگر شهری توسط شهردار رشت در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر پیشنهاد شد.

به گزارش ایلنا، مسعود نصرتی در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون"گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر"  که با عنوان بررسی مشکلات و موانع سرمایه گذاری در زمینه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی همراه با ارائه راهکارها برگزار شد، ضمن اشاره به موانع سد راه شهرداری‌های کشور در توسعه بخش گردشگری اظهار داشت: با توجه به سوابقی که در حوزه بین الملل در حوزه گردشگری و جاده ابریشم و شهرهای اسلامی دارم و نیز مشکلات بخش گردشگری داخلی به بیان این موانع و مشکلات می پردازم.

تسهیل قوانین جذب سرمایه گذار در شهرها

شهردار رشت با تاکید بر نیاز به رفع مشکلاتی که در بخش قوانین و مقررات در حوزه گردشگری وجود دارد، گفت: معرفی شهرهای ایرانی با تمام ویژگی هایی مختص به آنها در کشور به درستی انجام نشده است.

وی بهره مندی گردشگران داخلی به شیوه سنتی از ظرفیت های گردشگری را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: این نوع از گرشگری منافعی برای تولید ثروت و حرکت اقتصادی چرخه بازار در بر ندارد.

 نصرتی با بیان اینکه شهر رشت در سال ۲۰۱۵ به عنوان شهر خلاق در زمینه خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسیده است تصریح کرد: باید به این مهم توجه شود که چقدر معرفی شهر رشت در این برند به درستی انجام شده است ما از این امتیازها به شیوه های مختلف در ایران به چه میزان داریم چرا که سرمایه گذاران به این نوع برندها و جایگاه ها علاقه مند هستند.

وی مهیا کردن شرایط برای جذب سرمایه گذار را مورد تاکید قرار داد و افزود: سالانه حدود ۳۶ میلیون گردشگر به استان گیلان وارد می شود و شهر رشت در سال میزان بالایی گردشگر داخلی دارد. دقت شود اگر این جمعیت گردشگر در هر کدام از کشورهایی که به دنبال جذب گردشگر هستند وارد می شد با توجه به منابع آن کشورها ظرفیت‌های سرمایه گذاری بسیاری صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه بالاترین آمار تولید اشتغال مربوط به صنعت گردشگری است خاطرنشان کرد: ما در شهرهای جاده ابریشم ۴۱ شهر ایرانی و ۷ منطقه آزاد تجاری را در مسیر داریم و در این مجمع ۲۶ شهر از ۲۶ کشور عضو هستند باید بررسی شود که نحوه بهره برداری از این ظرفیتها به چه میزان است.

شهردار رشت با این توضیح که مدیران شهری در حوزه گردشگری علاقمند به همکاری هستند افزود: تفاهم نامه ای بین وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور انجام شد ولی هیچ زمان این تفاهم نامه نهایی و وارد شهرداری ها نشد و تعدادی از شهرداری ها سلیقه ای و خارج از شیوه فعالیتهایی را انجام دادند و سازمانهای موازی شکل دادند و کارهایی صورت گرفت.

 نصرتی گفت: شهرداری ها به دنبال توسعه در آمد پایدار هستند و علاقمند یه این امر هستند که صنعت گردشگری رونق و جانی دوباره بگیرد ولی شرایط برای این مهم محقق نشده است و علی رغم آنکه شهرها موتور محرک توسعه خوانده می شوند و ۷۰ درصد جامعه ایرانی شهر نشین هستند و سوابق ملموس و ناملموس شهرها توسط میراث فرهنگی شناسایی شده است اما از ظرفیت های موجود شهرها به درستی استفاده نشده است.

شهردار رشت با اشاره به جایگاه رشت در یونسکو به عنوان اولین و تنها شهر خلاق خوراک شناسی ایران پیشنهاد ایجاد و تصویب کارگروه مدیریت شهری برای جذب گردشگر شهری را مطرح کرد و گفت: شهر رشت از میزبانی دبیرخانه این کارگروه استقبال می کند.

وی با بیان اینکه گفته می شود مساله زمین مهم ترین مشکل سرمایه گذاران خارجی است تصریح کرد: در شهر رشت که بیشترین جاذبه گردشگری را دارد عوارض و تراکم را رایگان کرده ایم تا سرمایه گذاری که بخواهد در رشت سرمایه گذاری کند پرداختی در این بخش ها نداشته باشد.

شهردار رشت در پایان با اشاره به تهیه بسته های سرمایه گذاری با چشم انداز برنامه های گردشگری تصریح کرد: اولویت برنامه های شهر رشت مقصد شدن در حوزه گردشگری است.

در حوزه گردشگری غفلت های بسیاری صورت گرفته است / ضرورت برنامه تدوین شده برای گردشگران خارجی

سعید اوحدی معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این جلسه با اشاره به فرصت های گردشگری ایران اظهار داشت: متاسفانه در حوزه گردشگری غفلت های بسیاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در دوران پسابرجام فرصت های خوبی در حوزه گردشگری ایجاد شد افزود: شاید در حوزه بانک ها مشکلاتی داشته باشیم که برطرف نشده باشد و در حوزه صنعت و تولید برای صادرات و برگشت پول، مشکلات قابل توجه است اما این مشکلات در بخش گردشگری کمتر است.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به ورود گردشگران عراقی به کشور در بخش سلامت و زیارت گفت: باید برای این میزان ورود گردشگر به کشور برنامه تدوین شده ای داشت.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که ما در حوزه گردشگری تحریم نیستیم افزود: ایران در دنیا به عنوان مهد فرهنگ و تمدن شناخته شده است و در حوزه گردشگری در دنیا حرفی برای گفتن دارد.

سعید اوحدی با اشاره به اینکه متاسفانه ایران در حوزه جذب گردشگر و سرمایه گذاری حوزه جهانگردی جایگاه خوبی در دنیا ندارد تصریح کرد: این جایگاه با ظرفیت های ایران متناسب نیست و فاصله غیر قابل قبولی وجود دارد و باید تلاش شود تا رونقی در بخش گردشگری کشور ایجاد شود.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به مشکلات پیش رو برای جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: امروز سرمایه گذار خارجی علاقمند است در شهرهای کشور سرمایه گذاری کند اما به دلیل بالا بودن قیمت زمین، سرمایه گذار از پیگیری منصرف می شود.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه باید برای تسهیل روند سرمایه گذاری در حوزه گردشگری چاره اندیشی شود خاطرنشان کرد: باید برای رفع موانع برنامه ریزی شود چرا که تا زمانی که این مشکلات حل نشود قطعا اتفاقی رخ نخواهد داد .

ارتقای شاخص های گردشگری نیازمند تعامل دستگاه ها است

احمد اصغری رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی نیز در این جلسه ایجاد زیرساخت برای تسهیل ورود گردشگر به کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: گردشگری امری فرابخشی است و عملکرد سازمانها و نهادهای متعددی بر آن اثرگذار است لذا ارتقای شاخص های گردشگری نیازمند ایجاد تعامل، هماهنگی و همدلی در بین سازمان های مختلف است.

رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران گفت: براساس رویکرد و سیاست های جدید دولت تدبیر و امید انتظار می رود در اجرای هر چه بهتر طرح توسعه گردشگری داخلی و ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات قابل عرضه به گردشگران اقدام شود.

وی با بیان اینکه مهم ترین موضوع در تحلیل وضعیت گردشگری کشور امنیت سرمایه گذاری و ارائه مصوبات لازم است افزود: تامین زیرساخت ها در بخش اقامتی و حمل و نقل اعم از هوایی و دریایی و زمینی باید مورد توجه باشد.

اصغری افزود: افزایش توان رقابتی ایران در سطح منطقه نیز از نکات مورد توجه در ارتقای گردشگری است.

رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران در پایان تاکید کرد: برای خروج صنعت گردشگری از وضعیت موجود باید به مواردی از جمله ترویج فرهنگ، ‌تسریع در فرآیندهای صدور مجوزها و اعطای تسهیلات هدفمند، انجام پژوهش و شناخت بازارهای هدف، توجه به نیازها و خواسته های گردشگران خارجی و معرفی ظرفیتهای ارزشمند کشور در حوزه گردشکری توجه شود.

در این جلسه مشکلات و موانع سرمایه گذاری در زمینه صنعت گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ظرفیت های گردشگری و سرمایه گذاری در کلانشهر رشت و شهرستان تالش بررسی شد. ارائه برنامه ها و توانمندی های گردشگری و سرمایه گذاری در کلانشهر تهران از دیگر محورهای مورد بحث در این جلسه بود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.