محمدرضا طاهرزاده عصر یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: پرداخت تسهیلات از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای از آذرماه جاری آغاز شده و تاکنون این میزان تسهیلات با کارمزد چهار درصد، به سه هزار نفر از چایکاران پرداخت شده است.
وی با اشاره به ادامه پرداخت این تسهیلات خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم 300 میلیارد ریال تسهیلات از محل این صندوق و با شرایط مشابه به چایکاران و صاحبان کارخانه های چای سازی پرداخت کنیم.
به گفته طاهرزاده، این تسهیلات برای خرید نهاده ها، خرید ادوات و هزینه های کارگری در قالب مصرف هزینه های جاری به کشاورزانی که نیاز به نقدینگی دارند، پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه پرداخت تمامی تسهیلات بر اساس سیاست های سازمان چای است، تصریح کرد: برای هر هکتار باغ چای، پرداخت حداکثر 20 میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده و هم اکنون با سه بانک عامل هماهنگی لازم صورت گرفته است.
صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور از نیمه دوم سال 94 شروع به کار کرد و هم اکنون حدود 45 هزار چایکار و 70 نفر از صاحبان کارخانه ها ، سهامدار این صندوق هستند. 49 درصد سهام این صندوق متعلق به دولت و 51 درصد آن متعلق به باغداران است که تمامی سهام باغداران را نیز دولت پرداخت کرده است.
از 51 درصد سهام باغداران؛ 70درصد سهم کشاورزان، 25 درصد سهم کارخانه داران و پنج درصد نیز به بازار چای تعلق دارد.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است و حدود 50 هزار خانوار چایکار در این دو استان، در بخش کشاورزی چای اشتغال دارند.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان (رشت) واقع شده و سازمان چای کشور، در این شهرستان مستقر است.
خبرنگار: نظرپور **انتشاردهنده:کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.