جلال ملاجعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که سهمیه این شهرستان از انواع کودهای شیمیایی 9هزار و 500تن تعیین و توزیع آن از نیمه دوم آذر ماه در شهرستان آغاز شده افزود: کشاورزان می توانند جهت دریافت کودهای مورد نیاز خود به نمایندگی ها و کارگزاری های رسمی در شهرستان مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه سهمیه کودشیمیایی شهرستان لاهیجان امسال نسبت به سال قبل 25درصد افزایش دارد ،خاطرنشان کرد:سهمیه کودهای زراعی و باغی لاهیجان جدای از کود باغهای چای است که توسط سازمان چای تهیه و توزیع می شود.
وی با اشاره به تامین و تدارک انواع کودهای شیمیایی توسط کارگزاران رسمی شهرستان و با توجه به تاثیر مخرب استفاده از کودهای غیراستاندارد و قاچاق بر خاک زراعی و ضرر و زیان های وارده به کشاورزان و تولیدات آنها از کشاورزان خواست از خرید کودهای فاقد شماره ثبت موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهادکشاورزی خودداری نمایند.
ملاجعفری بهترین روش برای مصرف انواع کودهای شیمیایی در زراعت برنج را انجام آزمون خاک (آزمایش ) دانست و یادآورشد: در این صورت است که مقدار مصرف کود در هر منطقه و نوع خاک آن مشخص خواهدشد.
وی افزود: زمان و شیوه مصرف کودهای شیمیایی در سه مرحله قبل از نشاء برنج ، در هنگام وجین اول و سومین مرحله نیز در هنگام وجین دوم صورت می گیرد و میزان مصرف کودهای شیمایی اوره 150کیلوگرم در هکتار ، کودپتاسیم 100کیلوگرم ، کودفسفات 50کیلوگرم و کودسولفات روی 25کیلوگرم در هکتار است .
جعفری یادآورشد:کارشناسان مراکز مدیریت جهادکشاورزی شهرستان لاهیجان در رودبنه ، ناصرکیاده و کلشتاجان آماده ارایه مشاوره و راهنمایی در این زمینه به کشاورزان می باشند.
سطح زیرکشت برنج شهرستان لاهیجان 23 هزار و 816 هکتار و متوسط عملکرد شلتوک آن چهارهزار و 297 کیلوگرم در هکتار است که در سال 95 بیش از 61 هزار و 407 تن برنج سفید در این شهرستان استحصال شد .
28 هزار خانوار بهره بردار لاهیجانی در بخش شالیکاری اشتغال دارندو این شهرستان 10درصد برنج گیلان را تولید می کند.
خبرنگار:نظرپور**انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.