به گزارش روز شنبه روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا ، طبق جدیدترین پایش صورت گرفته توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست ، ردپای پلنگ رودسر ( آرزو ) در منطقه جنگلی جواهردشت نشان دهنده حضورش در این منطقه است.
این روابط عمومی یاد آور شد: گزارشهای مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان از نتیجه پایش های مکرر با ردیاب دستی و دریافت مجدد سیگنال پلنگ رودسر و همچنین مشاهده سرگین و بقایای لاشه شکار شده توسط پلنگ در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده جنگلی جواهردشت حکایت از سلامت و توانایی پلنگ در شکار کردن و گسترش قلمروی آن دارد.
پلنگ آسیب دیده سجیدان رودسر پس از حدود 11 ماه تیمار، چهاردهم آبان امسال در طبیعت رهاسازی شد .
این پلنگ با ارزش، در سجیدان رودسر منطقه زیستی قبلی خود رها شد و به آغوش طبیعت برگشت .
مدیر کل محیط زیست استان گیلان گفت : این گونه با ارزش دی ماه سال گذشته با گرفتار شدن در تله سیمی روستاییان به شدت آسیب دیده بود به نحویکه پزشکان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از درمان آن عاجز بودند.
قربانعلی محمدپور گفت: با پیگیری دوستداران محیط زیست و اهتمام مسئولان اداره کل محیط زیست گیلان، معدوم سازی این گونه با ارزش منتفی شد و در یک کلینیک خصوصی در تهران، تحت عمل های مختلف جراحی قرار گرفت و با مراقبت های شبانه روزی، بتدریج سلامتی اولیه خود را باز یافت.
به گفته محمدپور، در مراحل بعدی در اجرای نظرات کارشناسی دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست، پلنگ بهبود یافته سجیدان رودسر برای تایید سلامت اکولوژیکی و رفتارشناسی، به باغ وحش پاراجین قزوین منتقل شد که در این مرحله، پس از نمونه برداری از خون پلنگ رودسر، حیوان را به فضای 600 متری باغ وحش پاراجین قزوین منتقل کرده و پس از قرار دادن طعمه زنده و مونیتورینگ، وضعیت جسمی و رفتاری آن در خصوص توانایی شکار طعمه زنده در حالت نیمه طبیعی و مشاهده رفتار پلنگ با شکار در نشستی دیگر، مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت .
مدیرکل محیط زیست گیلان یادآور شد: رهاسازی این گونه با ارزش در طبیعت با حصول اطمینان کارشناسان از توانایی آن در ادامه زندگی در محیط وحشی، انجام شده و با نصب گردن بند ماهواره ای به مدت 2 ماه تمام حرکاتش تحت پایش قرار دارد.
وی با یادآوری اینکه 45 روز قبل از به دام افتادن این پلنگ برای روستاییان و بومیان، کلاس توجیهی لزوم مراقبت از گونه های وحشی در خطر انقراض برگزار شده بود، گفت: اگر آموزش های این کلاس نبود، چه بسا روستاییان آن را نابود می کردند.
به گفته محمدپور، در اقدام سازنده دیگر، بر اساس قرارداد محیط زیست با یکی از شرکت های بیمه گر ، خسارت ناشی از حمله پلنگ به دام های روستاییان با نظر کار شناسی جبران خواهد شد و اهالی به جای اقدام خودسرانه و هر گونه آسیب به پلنگ ، خسارات وارده را باید به محیط زیست گزارش کنند.
پلنگ ، جانوری از خانواده گربه‌سانان و کوچک‌ترین حیوان در میان سه گربه بزرگ است که شیر و ببر دو عضو دیگر آن هستند.
زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا شبه جزیره کره را در بر می‌گرفت و این جانور در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داد و امروزه بیشترین تراکم پلنگ‌ها در جنوب صحرای آفریقاست.
اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این حیوان را با توجه به کاهش جمعیت و کاهش محدوده زندگی آن، در فهرست گونه‌های در مرز تهدید به انقراض قرار داده اما با همه این شرایط ، جمعیت پلنگ‌ها از دیگر گونه‌های خویشاوند خود یعنی شیر، ببر و جگوار بیشتر است و وضعیت حفاظتی بهتری دارد.
پلنگ از گونه های با ارزش و در انقراض محیط زیست گیلان است و پیش بینی شود 30 تا 35 قلاده از آن در جنگل های این استان زندگی کنند.
خبرنگار : نصراله ابراهیمی ** انتشار دهنده: بابایی
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.