به گزارش روز شنبه روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا ، در راستای حمایت از حیات وحش و حفاظت از جانوران در خطر انقراض ، جبران مالی خسارت حمله پلنگ به دامهای دامداران گیلانی انجام می شود .
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در این مراسم گفت : در راستای حمایت از حیات وحش و جانوران در خطر انقراض، طرح بیمه پلنگ ایرانی توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده تا دامداران زیان دیده از حمله پلنگ ، بتوانند خسارت خود را دریافت کنند.
قربانعلی محمدپور افزود: به همین منظور پنجمین مرحله از پرداخت خسارت حمله پلنگ با حضور افراد زیان دیده انجام شد و حواله جبران خسارت حمله پلنگ توسط شرکت بیمه گر به آنان پرداخت شد.
به گفته وی ، با این اقدام سازنده و بر اساس قرارداد محیط زیست با یکی از شرکت های بیمه گر ، چنانچه از ناحیه پلنگ به دام های روستاییان خسارتی وارد شود،این خسارت با نظر کارشناسی جبران خواهد شد و روستاییان به جای اقدام خودسرانه و هر گونه آسیب به پلنگ ، خسارت های وارده را باید به محیط زیست گزارش کنند.
پلنگ ، جانوری از خانواده گربه‌سانان و کوچک‌ترین حیوان در میان سه گربه بزرگ است که شیر و ببر دو عضو دیگر آن هستند. زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا شبه جزیره کره را در بر می‌گرفت و این جانور در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داد و امروزه بیشترین تراکم پلنگ‌ها در جنوب صحرای آفریقاست.
اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این حیوان را با توجه به کاهش جمعیت و کاهش محدوده زندگی آن، در فهرست گونه‌های در مرز تهدید به انقراض قرار داده اما با همه این شرایط ، جمعیت پلنگ‌ها از دیگر گونه‌های خویشاوند خود یعنی شیر، ببر و جگوار بیشتر است و وضعیت حفاظتی بهتری دارد.
این جانور از گونه های با ارزش و در انقراض محیط زیست گیلان است و پیش بینی شود 30 تا 35 پلنگ در جنگل های این استان زندگی کنند.
خبرنگار : نصراله ابراهیمی **انتشار دهنده: بابایی
6070 / 6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.