به گزارش خبرنگار ایرنا وحید طالب پور بعد از ظهر دوشنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون 13 واحد تولیدی منطقه آزاد انزلی از طریق سامانه بهین یاب ثبت درخواست کرده و پس از گذراندن مراحل اداری و کارشناسی و طرح موضوع در کارگروه های فنی، به مرحله دریافت حدود 170 میلیارد ریال تسهیلات رسیده اند.
وی با اشاره به اینکه 25 واحد تولیدی نیز در حال طی مراحل اداری و کارشناسی دریافت افزون بر 641 میلیارد ریال تسهیلات هستند، افزود: این تسهیلات از سوی بانک های ملی، صادرات، صنعت و معدن، سپه، تجارت، توسعه تعاون و کشاورزی پرداخت می شود.
طالب پور با اشاره به پیگیری های انجام شده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی برای تخصیص این تسهیلات به واحدهای تولیدی منطقه گفت: این تسهیلات در راستای تامین سرمایه در گردش، تامین منابع مالی جهت تکمیل پروژه های تولیدی و بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی و رفع دغدغه های مالی تولیدکنندگان و صادرکنندگان منطقه پرداخت می شود.
وی با اشاره به اطلاع ‌رسانی به واحدهای تولیدی فعال در محدوده منطقه آزاد انزلی و برگزاری جلسات کارشناسی با مدیران واحدها در خصوص بررسی مشکلات مالی خاطر نشان کرد: نحوه تکمیل فرم های سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت و پیگیری از وزارتخانه متبوع و همچنین برگزاری نشست های کارشناسی با بانک های عامل روندی بوده که جهت تسریع در دریافت تسهیلات از سوی سازمان منطقه ازاد انزلی انجام شده است .
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه این کار در راستای اجرای طرح موفق فعال سازی واحدهای نیمه فعال و راکد منطقه پیگیری و اجرا شده ، اظهار کرد: اختصاص این تسهیلات از سوی بانک های عامل با پیگیری این سازمان، بمنظور رونق تولید، فعال‌ سازی واحدهای نیمه فعال و خارج شدن واحدهای صنعتی برای خروج از رکود و افزایش اشتغال صورت گرفته است.
طالب پور در خصوص عملکرد سازمان منطقه آزاد انزلی برای پیگیری تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی منطقه در سال 95 گفت: سال گذشته 300 میلیارد ریال در قالب 22 فقره تسهیلات پرداخت شد و امیدواریم که رقم اختصاص یافته در سال جاری با همکاری بانک های عامل استان و کشور تا پایان سال روند رو به رشدی داشته باشد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشاردهنده:کبیری
7471 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.