معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت از اجرای آسفالت معابر با تکیه بر توان کارخانه های آسفالت شهرداری خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت،‌ فرامرز جمشیدپور به تشریح مشکلات مربوط به حوزه آسفالت و تدابیر اتخاذ شده از سوی‌شهرداری رشت پرداخت وگفت:بسیاری از معابر شریانی درجه ۱ و ۲رشت از زیرساخت‌های مناسبی بهره مند نیستند و یکی از دلایل عمده تخریب آسفالت‌ها نیز به مساله زیرساخت‌ها بر می‌گردد.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت اجرای ضعیف، کنده کاری ها از سوی دستگاه های حفار، پروژه های عمرانی بزرگ نظیر آبهای سطحی و تعطیلی کارخانه های آسفالت را از دیگر دلایل وضعیت نه چندان مطلوب آسفالت های رشت دانست و اظهار داشت: برای رفع مشکلات و ارتقای سطح سرویس آسفالت های شهر رشت هم اکنون به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استاندارد سازی آسفالت نیاز است و اگر عمر مفید آسفالت ها را در بهینه ترین حالت ۵ سال در نظر بگیریم از امروز تا ۵ سال آینده باید سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت در نظر گرفته شود و این در حالی است که در سه سال گذشته در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد تومان آسفالت انجام شده و حدود نیمی از این مبلغ نیز به پیمانکاران پرداخت نشده است.

بدهی دستگاه های حفار، حدود یک سال هزینه آسفالت رشت است

وی با اعلام اینکه دستگاه های حفار مثل آب، برق، گاز و مخابرات در چند سال گذشته بدهی های خود را به شهرداری پرداخت نکرده اند گفت: با پرداخت بدهی این دستگاه ها به شهرداری هزینه حدود یک سال آسفالت رشت تامین می شود.

فرامرز جمشیدپور افزود: برخی از پروژه های دستگاه های حفار از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای است و اگر مجوزهای لازم از سوی شهرداری صادر نشود بودجه مربوطه برگشت خواهد خورد.

پیمانکار آسفالت در تابستان ۹۶ عملا به دلیل عدم دریافت مطالباتش کار را تعطیل کرده بود

وی با اشاره به قرارداد منعقد شده با شرکت آبرود تصریح کرد: در سال ۹۵ شهرداری تصمیم به انعقاد قرارداد با یک شرکت بزرگ گرفت و بخش عمده ای از آسفالت های رشت را به این شرکت سپرد که آسفالت های مرغوبی را نیز در رشت اجرا کرد.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت افزود: قراردادی به ارزش ۴۸.۵ میلیارد تومان منعقد شد که سال گذشته مجموعا ۲۷ میلیارد تومان آسفالت انجام شد و بخش عمده ای از این مبلغ از سوی شهرداری پرداخت نشد. در سال ۹۶ طی مذاکراتی که صورت گرفت مجددا کار آسفالت توسط این شرکت آغاز شد و ۱۰ میلیارد تومان نیز در سال جاری آسفالت اجرا شد تا در مجموع ۳۷ میلیارد تومان از این قرار داد اجرا شده باشد اما از این رقم ۲۲ میلیارد تومان بدهی وجود دارد که به همین علت در تابستان ۹۶ عملا کار آسفالت از سوی این شرکت تعطیل شده است.

اجرای ۷۵۰ هزار متر مربع آسفالت در ۸ ماهه نخست سال

فرامرز جمشیدپور در ادامه گفت: با توجه به وضعیت به وجود آمده و برای آن که زمان مناسب برای ترمیم آسفالت های شهر از دست نرود کار ترمیم آسفالت به کمک پیمانکاران جزء به شهرداری های مناطق سپرده شد.

وی افزود: صرفه و صلاح شهرداری در راه اندازی کارخانه آسفالت و افزایش تولیدات سازمان عمران است.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت با اذعان به اینکه نیاز شهر رشت به مراتب بیش از آسفالت های اجرا شده در سال جاری بوده است گفت: با انتصاب دکتر نصرتی و پس از بررسی وضعیت آسفالت های رشت راه اندازی کارخانه آسفالت با توجه به نزدیکی معدن شن و ماسه و قیر رایگان در دسترس و صدور مجوز برداشت شن و ماسه و کارخانه ها و ماشین آلات تعمیر شده ظرفیت تولید توسط کارخانه های آسفالت سازمان عمران به ۱۲۰۰ تن در روز افزایش یافت و به عنوان اقتصادی ترین راه در دستور کار قرار گرفت.

فرامرز جمشیدپور با اشاره به کاهش هزینه تمام شده آسفالت با راه اندازی مجدد کارخانه های آسفالت شهرداری رشت و افزایش ظرفیت تولید با توجه به نزدیکی معدن و قیر رایگان تصریح کرد: با وضعیت مالی فعلی شهرداری رشت با چنین رویکردی صرفه و صلاح شهرداری در نظر گرفته می شود و امکانات و پرسنل سازمانی که تا به حال از ۱۰ درصد ظرفیت آنها استفاده می شد از این پس به صورت بسیار موثری مشغول خواهد شد.

باید شاهد همراهی بیشتر دستگاه های اجرایی استان برای بهبود وضع موجود باشیم

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت خواستار تعامل و هم افزایی بیشتر دستگاه های مربوطه شد و گفت: همه مردم و مسئولین شهر در خیابان ها تردد می کنیم و باید شاهد همراهی بیشتری برای بهبود وضع موجود باشیم. گاها شهرداری رشت برای دریافت مجوز برداشت شن و ماسه با مشکلات فراوانی مواجه است و در برخی موارد برای اشخاص حقیقی حتی در محدوده معدن شهرداری بسیار ساده تر از شهرداری مجوز صادر می شود.

فرامرز جمشیدپور با بیان اینکه مردم انتظار دارند وضعیت آسفالت توسط شهرداری بهبود یابد افزود: شهرداری های مناطق نیز نباید آهنگ و سرعت اجرای آسفالت را کم کنند بلکه مجبور است به کمک اکیپ های دستمزدی برای ترمیم، لکه گیری، روکش نوار حفاری و آسفالت تراش ها اقدام کنند و علی رغم آن که دستگاه های حفار هزینه های مربوطه را پرداخت نکرده اند شهرداری باید نسبت به ترمیم اقدام کند.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید کارخانه های آسفالت شهرداری رشت به ۱۲۰۰ تن در روز گفت: باید در روزهایی که شرایط آب و هوایی اجازه کار می دهد نسبت به ترمیم موارد ضروری اقدام کنیم.

بخشی از مطالبات کامیون داران پرداخت شده است

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت در ادامه به مطالبات کامیون داران از شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: با پرداخت بخشی از بدهی ها مجددا همکاری های لازم از سوی تعاونی های کامیون داران صورت می گیرد.

باید در راستای افزایش تولیدات سازمان عمران در حوزه های مختلف از جمله آسفالت و کفپوش گام برداریم

فرامرز جمشیدپور با بیان اینکه امروز سازمان عمران بازدهی بسیار بالاتری دارد گفت : باید در راستای افزایش تولیدات سازمان عمران در حوزه های مختلف از جمله آسفالت و کفپوش گام برداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مکاتبات صورت گرفته خواستار هماهنگی بیشتر دستگاه های حفار شد و عنوان کرد: با توجه به اینکه مناسب ترین زمان اجرای آسفالت در نیمه اول سال است نمی توانیم منتظر تخصیص با تاخیر اعتبارات دستگاه های حفار و اتمام عملیات حفاری آنها باشیم.

با توجه به بودجه محقق شده امکان اجرای ۱۰۰ میلیارد تومان آسفالت در سال وجود نداشت

وی در خصوص بودجه در نظر گرفته شده از سوی شهرداری رشت برای آسفالت گفت: برای سال ۹۵ مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه برای آسفالت پیشنهاد شده بود که با تصمیم شورا به ۴۸ میلیارد کاهش یافت. در سال ۹۶ نیز مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که باز هم با نظر شورا کاهش یافت و ۴۵ میلیارد تومان مصوب شد و واقعیت این است با توجه به بودجه محقق شده امکان اجرای ۱۰۰ میلیارد تومان آسفالت وجود نداشت.

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران آسفالت را به عنوان یکی از مشکلات اساسی در کاهش انگیزه پیمانکاران یاد کرد و گفت: عدم پرداخت به موقع مطالبات و نهایتا تهاتر و کاهش رقم، منجر به نارضایتی هایی خواهد شد و این روند قطعا در آینده تغییر خواهد کرد.

فرامرز جمشیدپور در پایان گفت: شهر رشت با داشتن مواهب خدادادی فراوان و ظرفیت بالای جذب گردشگر از لحاظ آسفالت در شرایط مطلوبی قرار ندارد و ادامه این وضعیت در دراز مدت منجر به هزینه های تعمیرات بیشتر برای شهروندان و به خطر افتادن آرامش و سلامت روانی جامعه نیز خواهد شد و به همین دلیل بهبود وضعیت فعلی و ارتقای سطح سرویس آسفالت ها با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شهرداری و منظم شدن پرداخت های مالی در دستور کار شهرداری رشت قرار گرفته است و با جدیت دنبال خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.