بهزاد کوهستانی روز یکشنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت : قیمت و ارزش غذایی راتون نسبت به کشت اول بیشتر و بهتر است چرا که فاقد نیترات و ارگانیک می باشد.
به گفته وی وضعیت راتون امسال نسبت به سال قبل به علت خشکی هوا ضعیف تر بوده است .
وی خاطرنشان کرد:یکهزار و 360 هکتار اراضی شالیکاری شهرستان سیاهکل امسال زیر سطح ترویج و توسعه راتون رفته بود که در هر هکتار حدود 675 کیلوگرم شلتوک راتون را داشتیم که از این مقدار 375 کیلوگرم برنج راتون در هر هکتار بدست آمده است.
کوهستانی ، ارزش اقتصادی راتون برداشت شده امسال را 707 میلیارد ریال عنوان کرد.
رئیس جهاد کشاورزی سیاهکل گفت: راتون برداشت شده بیشتر به مصرف خانوار می رسد و کمتر به بازار عرضه می شود ولی در کل حدود 20 تا 25 درصد کمبود برنج موجود از این طریق رفع می شود که برنامه ما توسعه و ترویج کشت دوم و برداشت راتون می باشد.
وی یاداور شد: برداشت راتون هم با استفاده از کمباین و مکانیزه و هم دستی صورت گرفته است اما با توجه به سختی برداشت با دست برداشت مکانیزه راتون راحت تر می باشد.
وی مناطقی که راتون درآن برداشت شده را کل بخش حوزه مرکزی شامل دهستان های توتکی ، مالفجان و خرا رود عنوان کرد.
کوهستانی درمورد برنج تولید شد توسط کشاورزان شهرستان سیاهکل در کشت اول هم یاداور شد: از کل اراضی شالیکاری شهرستان سیاهکل امسال در کشت اول حدود 10 هزارو 898 تن برنج تولید شده است که ازاین مقدار حدود 3 هزار و 138 تن جهت مصرف و برای خزانه گیری نگهداری شده و بقیه ی آن برای فروش به بازار عرضه شده است.
سطح زیر کشت برنج در شهرستان سیاهکل 4هزار و 430 هکتار می باشد .
شهرستان سیاهکل دارای حدود 47 هزار نفر جمعیت است که حدود 6 هزارو 300 نفر از جمعیت آن برنجکار هستند این شهرستان همچنین دارای دو بخش مرکزی و دیلمان است که برنج فقط در بخش مرکزی آن کشت می شود.
خبرنگار:لیدا حاجی پور**انتشار دهنده: بابایی
/7297 / 6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.