مدیرعامل سازمان‌منطقه آزاد انزلی در سفر به روسیه گفت: ظرفیت‌های لازم برای افزایش حجم مبادلات کشور از 2 میلیارد فعلی به 10 میلیارد دلار در سال وجود دارد.

به گزارش ایلنا، رضا مسرور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در دومین روز حضور خود در روسیه، از منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان بازدید و در خصوص تفاهمنامه همکاری مشترک منعقد شده میان دو طرف در سال گذشته، توسعه همکاری‌های مشترک تجاری و راه‌اندازی خط مسافری گردشگری و صادرات محصولات ایرانی به روسیه و کشورهای منطقه به گفتگو پرداختند. 

در جریان این بازدید رئیس‌هیأت‌مدیره و مدیرعامل‌سازمان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و زیرساخت‌های در حال احداث این منطقه ویژه اقتصادی دیدار کرد که در میان واحدهای تولیدی این منطقه، کارخانه کشتی‌سازی لوتوس که یکی از بزرگترین مجموعه‌های کشتی‌سازی کشور روسیه با تنوع در تولید کشتی‌های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. 

نکته حائز اهمیت در بازدید از این کارخانه، بازدید هیات از ساخت نخستین کشتی مسافربری بزرگ جهت تردد در بین بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر در آستراخان بود که با  ظرفیت حمل 310 مسافر، از مدرن ترین تجهیزات ناوبری و خدمات مسافری و تفریحی برخوردار خواهد بود . 

پس از این بازدید نشست مشترک مابین هیأت اقتصادی منطقه آزاد انزلی و استان گیلان و طرف روسی برگزار شد که در آن مدیرعامل کارخانه کشتی سازی لوتوس ضمن تشریح توانمندیهای این کارخانه کشتی سازی در ساخت و تعمیر انواع کشتی های از به آب اندازی کشتی گردشگری درحال احداث برای تردد مابین بنادر دریای خزر در سال آینده خبر داد. 

رضا مسرور رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان در این نشست با بیان اینکه نگاه سازمان منطقه آزاد انزلی به توسعه همکاریها با منطقه ویژه اقتصادی لوتوس بسیار خاص است، اظهار داشت: قرار گرفتن دو منطقه در مسیر کریدور نوستراک به ما اهداف و منافع مشترکی در بهره مندی از آن جهت افزایش درآمدهای ارزی کشورهای ایران و روسیه عطا می کند که در این میان افزایش تعاملات منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس می تواند نقش موثری در توسعه مراودات و ترانزیت دو کشور ایفا نماید. 

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، منطقه متبوع خود را تنها منطقه آزاد شمال ایران اعلام کرد که از واحدهای صنعتی خوبی در حوزه های مختلف تولیدی برخوردار است و افزود: هماهنگی های لازم برای بازدید انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان، بازرگانان منطقه آزاد انزلی بهمراه بازرگانان اتاق بازرگانی استان از واحدهای تولیدی و ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان انجام می شود. 

وی به ارائه نقشه راهی برای بهره گیری از فرصت های همکاری دو منطقه برای توسعه صادرات ایران پرداخت و گفت : در چارچوب تفاهم نامه منعقده میان دو منطقه و با امضای متمم این تفاهمنامه، می توان با اختصاص فضای مناسبی از منطقه ویژه آستراخان جهت استقرار صنایع تولیدی ایران از ظرفیت های موجود در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس جهت تولید و صادرات محصولات تولیدکنندگان ایرانی در آن منطقه، به منظور صادرات به بازار کشورهای اورآسیا استفاده کرد. 

 مسرور با اظهار امیدواری برای رونق گردشگری دریایی در میان کشورهای حاشیه دریای خزر با به آب اندازی کشتی مسافربری لوتوسی که از سوی روس ها در حال ساخت است، افزود: در سال آینده خط مستقیم کشتیرانی گردشگری براساس تفاهم چند ماه قبل با جناب رادیک خاریسوف وزیر حمل و نقل و صنعت دولت آستراخان، با بهره برداری کشتی  گردشگری که امروز از مراحل ساخت بازدید کردیم راه اندازی می کنیم، و منطقه آزاد انزلی برنامه های متنوعی برای رونق گردشگری دریایی در دریای خزر در دستور کار دارد که از آن میان می توان به ساخت اسکله مارینا در جوار مجتمع بندری کاسپین و تفاهم نامه هایی با شرکت های کشتی ساز در ایران اعلام کرد. 

در ادامه سرگی میلوشکین مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس با اشاره به اینکه این منطقه از سال 2015 میلادی شروع به کار کرده، گزارشی در خصوص موقعیت جغرافیایی، مزیت های قانونی و زیرساخت های موجود در این منطقه ارائه کرد و از تلاش های لوتوس برای فعال کردن کریدور شمال جنوب و توسعه همکاریهای اقتصادی روسیه با کشورهای حاشیه دریای خزر گفت. 

وی با بیان اینکه صنایع کشتی سازی، استخراج و پالایش نفت و گاز، خدمات حمل و نقل ، ماشین سازی و صنایع سبک و متالوژی در آستراخان مشغول به فعالیت می باشند، اضافه کرد: صنایع های تک، صنایع مرتبط با ساخت کشتی های مسافری، خشک، لایروب، باربری و کانتینری، ترانزیت، صنایع مرتبط با نفت و گاز، صنایع پزشکی و الکترونیک از اولویت های نخست این منطقه در جذب سرمایه گذار می باشد. 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس با استقبال از طرح های پیشنهادی ارائه شده برای استقرار صنایع ایرانی در این منطقه، از نقش ایرانیان در توسعه آستراخان در دوران گذشته به نیکی یاد کرد و افزود: با توجه به عزم و اراده آقای مسرور در فعال سازی کریدور نوستراک و مشاهده حجم بالای پروژه های زیرساختی در منطقه آزاد انزلی که در سفر به این منطقه مشاهده کردم، می توانم تأکید کنم منطقه آزاد انزلی در سالهای اخیر فعالیت های بسیار خوبی برای توسعه مراودات میان کشورهای حاشیه دریای خزر و فعال سازی مسیرهای بین المللی داشته و یقین دارم با تحولات و اقدامات این منطقه این مهم  در ادامه با قدرت بیشتر ادامه خواهد یافت. 

گفتنی است در این بازدید، ناظر گمرکات استان گیلان، مدیرکل صنعت معدن تجارت استان، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان و تعدادی از اعضای اتاق مشترک ایران و روسیه حضور داشتند.

2

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.