به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا ، کاظم لطفی در جمع اصحاب رسانه استان گیلان افزود : با توجه به اینکه استان گیلان با بارش سالانه یکهزار و 50 میلیمتر از ظرفیت آبی خوبی نسبت به سایر مناطق کشور با 250 میلیمتر بارش سالانه برخوردار است با محقق شدن ظرفیت بهره برداری حداکثری از آبی که در حال حاضر به دریا می ریزد ، این استان در آینده ای نزدیک می تواند به یکی از تامین کننده های بزرگ آب بسته بندی قابل شرب کشور تبدیل شود .
وی اظهار داشت : بر اساس آمارهای ارائه شده احتمال ادامه تنش آبی در استانهای کشور وجود دارد و حتی در گیلان نیز سال گذشته میزان بارش ها نسبت به دوره کوتاه مدت و بلند مدت بین 10 تا 15 درصد کاهش داشته که این مسئله اهمیت فراهم آوری شرایط برای بهره برداری حداکثری از آب شیرینی که هم اکنون به دلیل نبود تاسیسات ذخیره سازی روانه دریا می شود را روشن می کند .
وی یاد آور شد : استان گیلان دارای 54 رودخانه دایمی و فصلی با آورد سالانه بیش از 5 / 6 میلیارد متر مکعب آب است که از این میزان حدود 2 میلیارد متر مکعب آن از طریق سد سپید رود تنظیم می شود ،2 میلیارد متر مکعب نیز از طریق رودخانه ها وارد تالاب انزلی می شود و 5 / 2 میلیارد متر مکعب نیز به دریا می ریزد که از این میزان استحصال حداقل یک میلیارد متر مکعب آب تا پایان سال 86 در دستور کار است.
لطفی گفت : در حال حاضر 2 سد سپید رود و شفارود در استان گیلان در دست بهره برداری هستند که سپید رود با ظرفیت تنظیم سالانه 2 میلیارد متر مکعب آب علاوه بر تامین آب مورد نیاز بخش صنعت و استخرهای پرورش ماهی منبع اصلی تامین کننده آب مورد نیاز بیش از 170 هزار هکتار شالیزار گیلان است و سد شهر بیجار با حجم مخزنی 105 میلیون متر مکعب ، تامین کننده آب آشامیدنی 70 درصد جمعیت شهری و بسیاری از مناطق روستایی استان است .
مدیرعامل آب منطقه ای گیلان گفت : برای نیل به هدف مهار و استفاده از حداقل یک میلیارد آب دریا ریز رودخانه های گیلان چهار سد پلرود در شرق ، شفارود در غرب ،لاسک در حوزه مرکزی شفت و دیورش در رودبار جمعا با ظرفیت تنظیم سالانه 400 میلیون متر مکعب در دست ساخت است که افق بهره برداری از آنها در صورت تخصیص به موقع اعتبارات تا پایان سال 89 تعیین شده است.
وی افزود : 600 میلیون متر مکعب باقیمانده (از یک میلیارد آب دریا ریز رودخانه ها ) نیز با ساخت سد های کوتاه و لاستیکی در مسیر رودخانه ها محقق خواهند شد .
لطفی یاداور شد: هم اکنون یک سد لاستیکی در آستانه اشرفیه به بهره برداری رسیده و تا پایان برنامه میان مدت (سال 98 )11 سد لاستیکی در گیلان به بهره برداری خواهند رسید و در بلند مدت نیز مهار این میزان آب نیازمند احداث 10 سد کوتاه و 10 سد لاستیکی دیگر است (جمعا 21 سد لاستیکی ) تا پرونده مهار آبهای استان بسته شود .
وی یاد آور شد: به غیر از هزینه های انجام شده به حدود 4000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا در بلند مدت به اهداف پیش گفته برسیم .
وی در مورد وضعیت آلودگی رودخانه ها و تالاب انزلی نیز گفت : رفع آلودگی این منابع آبی زمان بر است و با وضع قوانین روی کاغذ در مدت زمان کوتاه امکان پذیر نیست بلکه با ساماندهی فاضلاب های انسانی و صنعتی و تصفیه آنها این شرایط در زمان خاص خود پدید خواهد آمد ، که خوشبختانه قانون تمام واحد های صنعتی را ملزم به احداث تصفیه خانه فاضلاب کرده و ساماندهی فاضلاب های شهری نیز تقریبا در همه شهرهای استان گیلان در دست انجام است.
وی در مورد مخالفت آب منطقه ای با واگذاری منطقه تفریحی عینک رشت به شهرداری نیز گفت : با واگذاری این مجموعه به شهرداری مخالف نیستیم بلکه تحت شرایطی آن را واگذار می کنیم .
لطفی گفت : مسوولان شهرداری انتظار واگذاری ملکی این مجموعه به شهرداری را دارند در صورتی که این مجموعه جزء اموال ملی است و واگذاری ملکی آن به غیر ، خلاف قانون است و به فرض اگر مالکیت این استخر آبی به شهرداری واگذار شود هیچ تضمینی وجود ندارد که در مالکیت عمومی بماند و به شخص واگذار نشود .
مدیر عامل آب منطقه ای گیلان گفت : حاضریم این مجموعه آبی ورزشی را برای بهره برداری عموم با شرایطی بسیار آسان برای مدت معلوم قابل تمدید به مجموعه شهرداری به صورت اجاره ای واگذار کنیم .
گیلان با 54 رودخانه دارای بیش از 6 میلیارد متر مکعب آب جاری است و از استانهای پر آب کشور و از صادرکننده‌های بزرگ آب شرب و بسته‌بندی محسوب می‌شود .
خبرنگار : نصراله ابراهیمی**انتشار دهنده : بابایی
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.