به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی رامندی یکشنبه شب در همایش گرامیداشت هفته استاندارد در رشت افزود: باید استاندارد بودن محصولات را به خانواده ها ببریم و تبدیل به یک مطالبه عمومی کنیم.
وی به پوستر گرافیست ایرانی درباره استاندارد اشاره و بیان کرد: پوستری که در جهان بین 163 کشور عضو ایزو توزیع شد، حاصل کار یک گرافیست ایرانیست.
وی با بیان اینکه استانداردها شهرها را هوشمندتر می کنند، افزود: شهر هوشمند شهریست که برپایه سیستم های فناوری اطلاعات، تجهیزات هوشمند و سیستم های اطلاعاتی بنا می شود که زبان مشترک سیستم های اطلاعاتی استانداردها هستند.
رامندی با تاکید براینکه تفاوتی بین شهر هوشمند و استاندارد وجود نخواهد داشت، گفت: هرچه شهر هوشمندتر باشد، امن تر است و هرچه امن تر باشد، به توسعه پایدار نزدیکتر است.
وی خاطرنشان کرد: پیش نیاز هوشمندی شهرها از جمله حوزه سلامت هوشمند و مدیریت هوشمند استانداردها هستند.
رامندی همچنین نقش استاندارد را در بهره وری و توسعه پایدار موثر خواند و گفت: بهره وری یعنی ماهیتش استاندارد و مطابق برنامه باشد؛ استاندارد سنگ بنای بهره وریست ، بهره وری که لازمه توسعه پایدار است.
رامندی با اشاره براینکه بند 24 اقتصاد مقاومتی گسترش پوشش استاندارد برای همه محصولات داخل ( کالا و خدمات) است، اظهار کرد: از سال 1992 میلادی رویکرد حاکم بر صنعت جهان خدمت محور است از این رو استانداردهایی که تدوین و نظارت می شود ، خدمت محور هستند.
وی تدوین و اجرای نقشه راه تحول نظام را استاندارد سازی دانست و گفت: برای رسیدن به سند چشم انداز 1404 و نیل به جایگاه برتر علمی ، اقتصادی و فناوری در منطقه، باید استانداردهای حاکم بر زنجیره تامین و آنچه تولید و صادر می کنیم ، در شأن و جایگاه کشور اول منطقه باشد.
رامندی گفت: در حال حاضر از حدود 130هزار واحد تولیدی شناسایی شده در کشور، نزدیک به 25 هزار واحد تولیدی در قالب 800 قلم کالای مشمول استاندارد اجباری تحت پوش استاندارد هستند.
وی افزود: فقط طی شش ماه نخست امسال ، سه هزار و 74 استاندارد تدوین و بازنگری شده و 110 هزار فقره بازرسی صورت گرفته که 736 منجر به تعلیق پروانه صادرات شده است.
وی مردمی سازی استاندارد با استفاده از فضای مجازی و فناوری اطلاعات را از جمله راهکارها برای چند برابر کردن توان سازمان ملی استاندارد ایران ذکر و بر ضرورت توجه و به کار گیری آن تاکید کرد.
در پایان این مراسم از چهار واحد تولیدی نمونه استاندارد و 11 مدیر کنترل کیفیت واحدهای تولیدی در گیلان تجلیل شد.
گیلان دارای دو هزار و 600 واحد صنعتی فعال است.
22 مهرماه روز جهانی استاندارد و از 22 تا 28 مهرماه، هفته استاندارد نامگذاری شده است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.