علی امیری عصر یکشنبه به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شروع فصل مهاجرت پرندگان، تذکر قبلی به روستاهای حاشیه تالاب بین المللی امیرکلایه داده شده بود که نسبت به جمع آوری دام های خود اقدام کنند.
وی تصریح کرد: امسال هر نوع صید و شکار پرندگان ممنوع است و در صورت مجاز بودن نیز استفاده از این نوع دام برای شکار پرندگان، بطور کلی منع قانونی دارد و کسی نمی تواند از آنها استفاده کند.
امیری خاطرنشان کرد: همه ساله عده ای از متخلفان اقدام به نصب دام های هوایی غیر مجاز در حاشیه تالاب بین المللی امیرکلایه می کنند که این کار باعث کشتار دستجمعی پرندگان می شود این در شرایطیست که نصب هر گونه تور هوایی بر اساس ضوابط و قوانین محیط زیست کشور ممنوع است .
وی یادآور شد: طی دو سال گذشته اقدامات موثری در زمینه حفاظت از عرصه های طبیعی با هدف حفظ منافع جوامع محلی صورت گرفته که از جمله می توان به برگزاری نشست های توجیهی جهت جمع آوری راه دام ها در شهرستان لاهیجان اشاره کرد.
امیری از مردم و سازمان های مردم نهاد خواست در زمینه حفاظت از پرندگان ، ایجاد امنیت برای پرندگان و دیگر جانوران با اداره محیط زیست همکاری داشته باشند.
وی گفت: پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به تالاب های استان گیلان بویژه امیرکلایه مهاجرت می کنند و ما و پرندگان، جزئی از چرخه اکوسیستم در طبیعت محسوب می شویم و باید بتوانیم با همکاری مردم از این پرندگان حفاظت کنیم .
تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان زیستگاه 105 گونه گیاهی و 15 گونه و زیر گونه ماهی است و هر ساله بیش از 136 گونه پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی در این تالاب فرود می آیند.
تالاب بین المللی امیرکلایه با مساحت یک هزار و 230 هکتار تنها تالاب گیلان به شمار می رود که آب شیرین دارد و آب آن از چشمه های داخل خود تالاب تامین می شود و از آلودگی ها ، حفظ شده و تمیز و زلال مانده است.
این تالاب در سال 1349 به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای عالی محیط زیست کشور تصویب و با توجه به جاذبه‌ها و ویژگی‌های اکولوژیکی ‌آن، در سال 1354 در فهرست 19 تالاب ایران، ثبت بین المللی شد.
تالاب بین المللی امیرکلایه در فاصله 36 کیلومتری شمال شرقی لاهیجان و بین شهرهای لنگرود، لاهیجان و بندرکیاشهر قرار گرفته است .
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار:فرهاد نظرپور ** انتشاردهنده: کبیری
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.