محمد باقر قاسمپور عصر سه شنبه در مصاحبه با ایرنا سطح زیر کشت محصول بادام زمینی این شهرستان را 2 هزار و 507 هکتار عنوان و اضافه کرد: امسال بطور متوسط در هر هکتار از زمینهای زیر کشت بادام زمینی این شهرستان حدود پنج و نیم تا شش تن پیله تر این محصول به دست آمده است.
وی با بیان اینکه بخشی از پیله های تر بادام زمینی این شهرستان در 3 کارخانه پیله خشک کنی ، خشک شده اند تصریح کرد: برخی از بادامکاران نیز بصورت سنتی ( پخش کردن پیله تر بادام زمینی بر روی زمین و بهره گیری از گرمای خورشید) نسبت به خشک کردن پیله های تر محصول بادام زمینی خود اقدام کرده اند.
قاسمپور با اشاره به اینکه بطور متوسط 60 درصد از پیله های خشک بادام زمینی این شهرستان به مغز بادام زمینی تبدیل می شود ،اظهار داشت: هم اکنون هر کیلوگرم مغز بادام زمینی این شهرستان در بازار بین 220 تا 250 هزار ریال خرید و فروش می شود.
وی در ادامه یادآور شد: کشت بادام زمینی امسال در نیمه اول اردیبهشت ماه در زمینهای زیر کشت این شهرستان آغاز و از نیمه اول شهریورماه نیز برداشت این محصول توسط بادامکاران منطقه انجام شده است.
وی با بیان اینکه برداشت بادام زمینی در این شهرستان به پایان رسیده ، افزود: امسال میزان برداشت بادام زمینی این شهرستان در مقایسه با سال گذشته حدود 5 درصد افزایش داشته است.
مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه در ادامه این شهرستان را مهمترین قطب تولید کننده بادام زمینی کشور دانست و گفت: 90 درصد بادام زمینی مورد نیاز کشور در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.
وی از بادام زمینی به عنوان یکی از منابع مهم اقتصادی منطقه یاد کرد و گفت: هم اکنون بیش از 7 هزار خانوار در زمینه بهره برداری و فرآوری بادام زمینی این شهرستان فعالیت دارند.
وی با اشاره به اینکه کیفیت و مرغوبیت بادام زمینی این شهرستان موجب شده تا همواره مورد توجه مصرف کنندگان قرار بگیرد اظهار داشت: روستاهای کورکاء ، استخر بیجار ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان،تمچال و نقره ده از مهمترین مراکز کشت بادام زمینی این شهرستان به شمار می روند.
وی محصول بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه را از نوع رقم گلی دانست و اظهار داشت: دارا بودن بوته های ایستاده، پرمحصول بودن، کیفیت بالا، طعم خوب و دانه های درشت از مهمترین ویژگی های محصول بادام زمینی این شهرستان است.
شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای 105 روستاست و در شرق استان گیلان قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا رنجکش**انتشار دهنده : بابایی
7287 /6030 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.