به گزارش خبرنگار ایرنا در روز تاسوعا حرکت دسته جات سینه زنی و زنجیر زنی در منطقه های معروف هفت محله لاهیجان شروع می شود و رو به سوی تکایا و بقاع این محلات، شور دیگری در شهر برپا می شود و از روستاهای اطراف نیز به این هیات ها می پیوندند و شهر ، یکپارچه غرق در اندوه و ماتم می شود.
مردم این شهر با پخش نذری و پختن غذا ، همه را میهمان سفره امام حسین(ع) می کنند؛ انواع آش نذری نیز در این شهر بین فقیر و غنی در هفت محله قدیمی و دیگر مکان ها توزیع می شود.
هفت محله معروف لاهیجان که امروز تعداد آن ها افزوده شده ، از دیرباز نقش مهمی در توسعه و ترویج آیین های عاشورایی این شهرستان داشته و شامل امیرشهید، شعربافان ، میدان یا چهارپادشاهان، گابنه ، خمیرکلایه ، اردوبازار ، پرده سر و کاروانسرابر هستند که نقش مهمی پس از قرن ها در حفظ آیین های عاشورایی داشته اند.
مراسم های عزاداری به شیوه های قدیمی در قالب دسته های سینه زنی و زنجیر زنی درحالی که بزرگان محل در پیشاپیش صفوف قرار می گیرند ، دیگران در صف های منظم حرکت می کنند و علم هایی سنگین بر دوش جوانان حمل می شود، شکوه دیگری به لاهیجان داده که نمادی از عشق مردم این شهرستان به خاندان رسول الله (ص) است.
لاهیجان از معدود شهرهایی در کشور است که عزاداری و حرکت دسته جات مذهبی از ابتدای محرم تا شب هفتم شهادت امام حسین (ع) ادامه دارد و تمام شهر در این ایام، در رثای امام سوم شیعیان عزادار و سیاه پوش می شود.
تشکیل دسته جات عزاداری و سینه زنی فرهنگیان لاهیجان در روز تاسوعای امسال نیز حائز اهمیت بود و این گروه بصورت منظم از میدان شهدای این شهر تا مسجد جامع و چهارپادشاهان و خیابان کاشف شرقی را تا مزار شهدا پیموده و با برگزاری نماز جماعت ، در یکی از مدارس با صرف نهار از عزاداران و سینه زنان پذیرایی کردند.
عصر تاسوعا نیز غوغایی دیگر در شهر برپا می شود و در این روز، با برگزاری آیین ویژه چهل منبر عزاداری ها به اوج می رسد و شهر یکپارچه در عزا و ماتم فرو می رود؛ این عزاداری تا سحرگاه عاشورا ادامه می یابد.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و 220 مسجد، 120 هیات مذهبی و 250 مداح شناخته شده دارد .
خبرنگار: نظرپور
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.