به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا؛ حجت الاسلام ابراهیم حاتمی در همایش طلایه داران تبلیغ در دفتر امام جمعه آستارا افزود: عزاداری و سوگواری برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش همه ساله در شهرستان آستارا برگزار می شود و امسال مساجد، تکایا، حسینیه ها و هیات های مذهبی این شهرستان، شور و حال دیگری را شاهد خواهند بود.
وی اظهار کرد: در کنار مداحی ها و ذکر مصائب کربلا، محافل تبیین و تشریح واقعه عاشورا توسط روحانیان و مبلغان دینی، بر محتوای آئین های عزاداری خواهند افزود.
وی بیان کرد: بسیاری از مساجد و تکایا در دهه دوم ماه محرم نیز آئین های سوگواری برگزار می کنند و عزت و عظمت امام حسین (ع) و یاران باوفایش را گرامی می دارند.
حاتمی ، عزاداری توام با معرفت حسینی و پرهیز از خرافه و بدعت را در ماه محرم مهم دانست و رعایت این موارد را وظیفه گردانندگان هیات های عزاداری و معتمدان مساجد و محلات اعلام کرد.
سرپرست اداره تبلیغات اسلامی آستارا گفت: مطابق مصوبه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی آستارا، ممنوعیتی در رابطه با راه اندازی دسته های عزاداری در طول روز وجود ندارد و عزاداران می توانند، طبق رسم دیرینه در خیابان و مساجد در قالب دسته ها عزاداری کنند.
وی در رابطه با عزاداری شبانه مردم آستارا در بیرون از محدوده مساجد و هیات ها، ادامه داد: از پنجم تا پایان شب هشتم ماه محرم نیز هر مسجد و هیات مذهبی می تواند به مدت 2 شب، عزاداری خیابانی برگزار کند.
وی افزود: استفاده از طبل، سنج و شیپور در دسته ها با رعایت محدودیت اعمال شده از سوی هیات امنای مساجد، مجاز است و در روز هشتم محرم نیز برای نخستین بار به صورت باشکوه، آئین علم کشی در شهر آستارا برگزار خواهد شد.
امام جمعه آستارا نیز در این آئین گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر فلسفه قیام امام حسین(ع) است و همه در جامعه به انجام این فریضه موظف هستیم.
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا با بیان این که امام حسین(ع) مال و فرزند خود را در راه امر به معروف و نهی از منکر فدا کرد ، افزود : اجرای امر به معروف و نهی از منکر باعث نهادینه شدن آرمان های اسلامی و انقلابی در جامعه می شود.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه، امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای اصلاح جامعه را از درس های قیام امام حسین(ع) عنوان و تصریح کرد : قیام عاشورا باید توسط روحانیان به نوجوانان و جوانان تبیین شود تا گرفتار توطئه های دشمنان نشوند.
ولی داداشی با بیان اینکه پیام ارزشمند عاشورا، ضامن بقای انقلاب اسلامی است، اضافه کرد: پیام های این قیام خونین، مانند تیری علیه ترفندها و تهاجمات فرهنگی دشمنان است.
وی اظهار کرد: مهم ترین وظیفه ما در نظام جمهوری اسلامی پاسداری از دستاوردهای قیام عاشورا و نهادینه کردن فرهنگ شهادت طلبی در جامعه است.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و دارای 87 مسجد و بیش از 100 هیات مذهبی است.
خبرنگار: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.