بهزاد کوهستانی روز چهارشنبه در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: سطح زیر کشت برنج در شهرستان سیاهکل چهار هزار و 430 هکتار است که امسال از این مقدار حدود 18 هزار و 200 تن شلتوک بدست آمد که 11 هزار و 800 تن برنج سفید از آن استحصال شده است
وی مهمترین ارقام کشت شده در شالیزارهای سیاهکل را هاشمی ، علی کاظمی ، جمشید جو ، بی نام و مقداری هم دم سیاه ذکر کرد .
وی یاداور شد : امسال برای اولین بار رقم گیلانه در سطح سه هکتار در شهرستان سیاهکل کشت شده است.
وی علت افزایش تولید برنج امسال نسبت به سال قبل را به عواملی از قبیل رعایت توصیه های کارشناسان جهاد توسط کشاورزان ، عدم سرمای بهاره در خصوص خزانه های برنج ، آب و هوای مناسب و استفاده مناسب از کود توسط کشاورزان ذکر کرد.
کوهستانی ادامه داد :حدود یکهزار و 400 هکتار اراضی شالیزاری شهرستان توسط کمباین و به روش مکانیزه و دو هزار و 100 هکتار هم توسط دروگرها برداشت شده این در حالی است که سال 95 حدود 712 هکتار با کمباین و دو هزارو 600 هکتار با دروگرها برداشت شده بود.
وی تعداد دستگاه های کمباین شهرستان را 34 دستگاه و تعداد دروگرها را 70 دستگاه بیان کرد.
کوهستانی تعداد کارخانه های فعال شالی کوبی فعال شهرستان را 30 واحد ذکر و اضافه کرد از این تعداد هشت کارخانه اصلاح ساختار و نوسازی شده است .
وی تصریح کرد :دولت تسهیلاتی جهت مدرن سازی دستگاه های قدیمی به آنان داده تا کارایی بهتری در تبدیل برنج سفید داشته باشند ،
ضمن اینکه 12 کارخانه هم در شرف اصلاح ساختار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم برنج در بازار سیاهکل بین 10 تا 11 هزارتومان می باشد خاطرنشان کرد امسال به طور میانگین در هر هکتار اراضی شالیزاری چهار هزار و 100 کیلوگرم شلتوک بدست آمده که حدود 60 تا 65 درصد از آن به برنج سفید تبدیل می شود.
وی ادامه داد به دلایل مشکلات کم آبی امسال بذر پر محصول کشت نشده اما رقم هاشمی اصلاح شده که توسط جهاد کشاورزی توزیع شده بود از ارقام کیفی مورد استفاده کشاورزان بوده است.
وی در مورد تهیه ی بذر هاشمی اصلاح شده توسط کشاورزان برای سال زراعی آینده گفت :از اوایل شهریور کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی می توانند نام نویسی کرده و در بهمن ماه سهمیه ی شهرستان مشخص شده و به کشاورزان بذر تحویل داده می شود.
مدیر جهاد کشاورزی سیاهکل یاداور شد: قیمت بذر هاشمی اصلاح شده را شورای بذر استان مشخص می کند.
شهرستان سیاهکل دارای 46 هزار و 976 نفر جمعیت است که از این تعداد حدود 6 هزار و 300 نفر برنجکار می باشد.
ضمن اینکه این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و دیلمان است که برنج فقط در بخش مرکزی کشت می شود.
خبرنگار:لیدا حاجی پور
7297 /6030 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.