محمدولی روزبهان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:با وجود اینکه در برداشت چین بهاره چای در باغ های گیلان و مازندران افزایش تولید وجود داشت ولی به سبب کاهش نزولات جوی و گرمای طولانی در هنگام چین دوم در تابستان با کاهش محصول برگ سبز روبه رو شدیم .
وی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 90هزارتن برگ سبزچای از باغ های گیلان و مازندران برداشت شده است که 37هزار و 694 تن آن برگ سبز درجه یک با 42درصد و 52هزار و 336تن برگ سبز درجه دو با 58درصد ،تشکیل می دهند.
وی ارزش ریالی این میزان محصول برگ سبز چای کشاورزان را بیش از یک هزار و 758میلیارد و 240میلیون ریال ذکر کرد.
روزبهان افزود: از این میزان برگ سبز چای 20هزار و 257 تن چای خشک با کیفیت استحصال شده است .
وی تصریح کرد: در سال جاری 178کارخانه چایسازی با سازمان چای برای خرید تضمینی برگ سبز قرارداد بسته بودند که فعلا با توجه به مراحل پایانی برداشت برگ سبز و کاهش محصول 31واحد از آنها فعال هستند .
رییس سازمان چای گفت: تاکنون یک هزار و 174میلیارد و 10میلیون ریال از مطالبات چایکاران پرداخت شده است.
در چین بهاره امسال ، بیش از 44 هزار و 300 تن برگ سبز به ارزش اقتصادی 10 هزار و 40 میلیارد ریال از باغ های چای گیلان و مازندران برداشت شد که این میزان برگ سبز نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 9درصد افزایش داشت اما گرمای تابستان محصول چایکاران را در چین تابستانه کاهش داد.
استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان قرار دارند.
در پایان سال گذشته از سوی شورای عالی اقتصاد، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 ، مبلغ 26 هزار و 242 ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه 2 ، 14 هزار و 695 ریال تعیین شد.
سال گذشته 139 هزار و 228 تن برگ سبز چای با 29 درصد درجه یک از باغ های شمال کشور برداشت شد که از این میزان 31 هزار تن چای خشک بدست آمد.
برداشت برگ سبز چای، به طور معمول در سه مرحله بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود و مراحل آن از اردیبهشت ماه آغاز و تا مهرماه ادامه می یابد.
هم اکنون برداشت آخرین چین برگ سبز چای پاییزه در باغ های گیلان و مازندران آغاز شده است که در مدت کوتاهی به پایان می رسد .
کیفی ترین برگ سبز چای مربوط به چین بهاره است و این چای بیشترین طرفدار را در میان مصرف کنندگان دارد.
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده و سازمان چای کشور، در این شهرستان مستقر است.
خبرنگار: نظرپور**انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.