رحیم حیدری روز سه شنبه در نشست خبری و رونمایی از پوستر جشنواره بادام زمینی این شهرستان در محل میدان در حال احداث میوه و تره بار آستانه اشرفیه با اشاره به برگزاری دو روزه این جشنواره اظهار داشت: توجه به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از مهمترین رهنمودهای مقام معظم رهبری ، ایجاد شور و نشاط اجتماعی ، جذب گردشگران ، معرفی بادام زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم منطقه ، جذب سرمایه گذاران به منظور ایجاد صنایع تبدیلی بادام زمینی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت ستاد برگزاری جشنواره بادام زمینی در این شهرستان افزود: آشنایی با نحوه فرآوری سنتی و صنعتی بادام زمینی ، معرفی مراحل کاشت،داشت و برداشت بادام زمینی و همچنین توجه به لزوم راه اندازی یک ایستگاه تحقیقاتی در خصوص بادام زمینی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
حیدری با بیان اینکه با برگزاری این جشنواره تلاش می شود تا زمینه حمایت موثرتر از تولید کنندگان بخش کشاورزی در این شهرستان فراهم شود افزود: تجلیل از بادام کاران نمونه ، اجرای نمایش های آئینی ، برگزاری مسابقات فرهنگی ،اجرای موسیقی سنتی و محلی از دیگر برنامه های این جشنواره است.
وی با اشاره به اینکه در این جشنواره حدود 40 غرفه به منظور معرفی محصولات متنوع کشاورزی راه اندازی می شود خاطرنشان کرد: در این غرفه ها میهمانان ضمن بازدید از توانمندیهای بخش کشاورزی این شهرستان با مراحل مختلف فرآوری محصول بادام زمینی آشنا می شوند.
وی پخت انواع غذاها و نان های محلی ، معرفی ماشین آلات کشاورزی و معرفی صنایع دستی را از جمله برنامه های این غرفه ها عنوان و تصریح کرد: در این جشنواره با برگزاری نشستهای تخصصی لزوم راه اندازی ایستگاه تحقیقات بادام زمینی در منطقه با جدیت دنبال می شود.
حیدری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه امسال جشنواره بادام زمینی به مدت 2 روز در این شهرستان برگزار می شود ، گفت: اولین روز برگزاری این جشنواره در بیست و سوم شهریورماه در روستای محسن آباد بندرکیاشهر و دومین روز برگزاری آن نیز در بیست و پنجم شهریورماه در کارخانه زرگیل واقع در شهرک نقره ده بندرکیاشهر برگزار می شود.
وی زمان برگزاری هر دو روز این جشنواره را 15 عصر عنوان و اضافه کرد : 2 هزار و 507 هکتار از زمینهای کشاورزی این شهرستان به کشت بادام زمینی اختصاص دارد .
وی ادامه داد: بیش از 7 هزار خانوار در زمینه بهره برداری و فرآوری بادام زمینی این شهرستان فعالیت داشته و این منطقه حدود 90 درصد محصول مورد نیاز کشور را تامین می کند.
وی با بیان اینکه بطور متوسط سالانه در هر هکتار از زمینهای این شهرستان بیش از 6 تن پیله تر بادام زمینی بدست می آید افزود: از این میزان حدود 40 درصد به پیله خشک تبدیل شده که از این میزان نیز 50 درصد به مغز بادام زمینی تبدیل و به بازار مصرف عرضه می شود.
وی روستاهای کورکاء ، استخر بیجار ، پرکاپشت مهدیخانی ، خوشکاروندان،تمچال و نقره ده را مهمترین مراکز کشت بادام زمینی این شهرستان دانست و گفت: دارا بودن بوته های ایستاده، پرمحصول بودن، کیفیت بالا، طعم خوب و دانه های درشت از مهمترین ویژگی های محصول بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه است.
وی ضمن دعوت از کلیه مردم استان گیلان و کشور برای حضور در جشنواره بادام زمینی شهرستان آستانه اشرفیه اظهار داشت: بادام زمینی این شهرستان از نوع گلی بوده و همه ساله در اوایل اردیبهشت ماه کشت و در اواخر مردادماه برداشت می شود.
شهرستان آستانه اشرفیه با دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای 105 روستاست و در شرق استان گیلان واقع است.
خبرنگار: علیرضا رنجکش ** انتشار دهنده : بابایی
7287 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.