سرهنگ فرهاد فلاح کریمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت :براساس مصوبه هیات دولت، واردات برنج خارجی از اول مردادماه ( فصل برداشت برنج تا پایان برداشت داخلی ممنوع است اما فردی اهل تهران با وادات برنج خارجی ، آنها را در انباری در مسیر جاده تهران – رشت نگهداری می کرد.
وی با بیان اینکه این نوع برنج وارداتی از لحاظ شکل و عطر شبیه برنج گیلان است، افزود: عموما این برنج ها با محصول گیلان مخلوط و به بازار عرضه می شود.
وی ورود برنج به استان را نیازمند صدور مجوز لازم توسط جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت عنوان و بیان کرد: این برنج کشف شده از لحاظ استاندارد و بهداشتی مصرف خوراکی دارد اما توزیع آن در این فصل غیر قانونیست.
به گفته سرهنگ فلاح کریمی ؛مدارک اسنادی بیش از این میزان واردات برنج توسط این فرد را نشان می دهد اما هنوز به طور کامل مشخص نیست که مابقی این محصول وارد شده در کجا نگهداری و یا استفاد شده است.
رئیس پلیس اگاهی استان گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به مدارک و مستندات برای این فرد پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شد.
از سال 93 بمنظور حمایت از کشاورزان ، براساس مصوبه هیات دولت ، واردات برنج از اول مرداد تا پایان آذرماه زمان برداشت برنج داخلی ، ممنوع است .
استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری با افزون بر 317 هزار بهره بردار دارد که سالانه یک میلیون و 160 تن شلتوک از آن استحصال می شود و از این میزان حدود 750 تن برنج سفید با کیفیت بدست می آید.
همچنین گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج بعد از استان مازندران را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود.
بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
خبرنگار: مریم سلیمانی**انتشار دهنده : بابایی
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.