با توجه به این که احتمال وجود بیماری ها به ویژه بیماری های مشترک بین انسان و دام در دام ها وجود داد، بنابراین معاینه و بررسی دام و لاشه آن برای تشخیص بیماری ضروری است که اگر این بیماری ها اهمیت داده نشود ، خطر اشاعه بیماری های مشترک بین انسان و دام وجود دارد.
بنابراین بر اساس توصیه دست اندرکاران دامپزشکی استان گیلان ، برای اطمینان از سلامت دام ها ضروری است تا ذبح دام در کشتارگاه های مجاز انجام گیرد و یا از خدمات اکیپ های سیار بازرسی دامپزشکی استان گیلان استفاده شود.

* تاکید دامپزشکی گیلان بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی؛
از خرید و تهیه دام های دارای لاغری مفرط ، ترشحات آبکی ، چرکی از چشم و بینی ، دارای ظاهری با پشم های ژولیده، لنکش، نفخ و بیماری های گوارشی (اسهال) خودداری شود.
دام های دارای تاول بر روی پوست ، دنبه و سایر اندام های خارجی مشکوک به بیماری آبله بوده و گوشت آنها غیرقابل مصرف است و دام های دارای مخاطات زرد مبتلا به بیماری بابزیوز و لیتوسپیروز بوده و غیرقابل مصرف هستند ، بنابراین از خرید این دام ها نیز بایستی خودداری شود.

* مواردی که پس از کشتار موجب ضبط لاشه یا بخشی از آن می شود
آثار ضرب دیدگی، کوفتگی و خون مردگی در عضلات، زردی بر روی لاشه و عضلات، بیماری سیاه زخم (شاربن) که پس از تشخیص کل لاشه ضبط می شود و بسیار خطرناک است، وجود بیماری های انگلی سارکوسیست و سیستی سرکوس در عضلات، خیس بودن غیرطبیعی سطح لاشه، چرکی و گوشتی شدن بافت ریه، وجود کیسه های آبکی، گچی و آهکی در کبد یا جگر (بیماری های انگلی شامل کیست هیداتیک)، کرم های برگی شکل در جگر (فاسیولا) ، وجود چرک در جگر، بزرگ بودن کیسه صفرا و زردی جگر (ناشی از دیکروسلیوم)، تغییر شکل و نرم شدن بافت کلیه (قلوه) ناشی از بیماری آنترتوکسمی.

* فعالیت اکیپ های بازرسی دامپزشکی گیلان در عید قربان
دامپزشکی استان گیلان به مناسبت عید قربان با به کارگیری نیروهای فنی اعم از 26 دامپزشک، 45 بازرس گوشت و 16 ناظر ذبح شرعی در قالب 48 اکیپ ثابت و سیار نظارتی و بازرسی شرعی و بهداشتی دامپزشکی سطح استان آماده ارائه خدمات رایگان برای معاینه، تایید سلامت دام و بازرسی قبل از کشتار به همشهریان هنگام خرید دام است.
ارائه مشاوره رایگان دامپزشکی در روز عید سعید قربان و روز قبل از آن به منظور رفاه حال شهروندان گیلانی برای حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت قربانی و تامین بهداشت عمومی از سوی اداره کل دامپزشکی استان با هماهنگی های بعمل آمده با استانداری، فرمانداری ها و شهرداری ها در جلسه های کار گروه سلامت و امنیت غذایی از دیگر اقدامات دامپزشکی است.
طی هماهنگی های انجام گرفته با مراکز خیریه گیلان، اکیپ های دامپزشکی در این مراکز نیز مستقر می شوند و از دام های نذری ارائه شده به مراکز خیریه، معاینه بهداشتی بعمل می آورند تا سلامت لاشه ها برای مصرف مورد تایید قرار گیرد و لاشه های آلوده و غیر قابل مصرف نیز پس از جمع آوری و انتقال به کشتارگاه های صنعتی، از چرخه مصرف خارج خواهند شد.
کارشناسان بهداشتی و ناظران شرعی مستقر در ادارات شهرستان با شماره 1512 و یا تلفن ثابت شبکه های دامپزشکی ، آماده پاسخگویی به مسایل بهداشتی و شرعی هم استانی ها هستند.
فردا ( جمعه دهم شهریورماه) عید سعید قربان است.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده:کبیری
7286/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.