علی یزدانی روز دوشنبه در حاشیه افتتاح یک واحد صنعتی در شهر صنعتی رشت در جمع خبرنگاران گیلان اظهار داشت : این میزان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک ها در قالب طرح رونق تولید به بنگاه های کوچک و متوسط و اعم از راکد و زیر ظرفیت و بنگاه های نیازمند نوسازی و بازسازی اختصاص می یابد.
وی اضافه کرد: همچنین شش هزار طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی و واحدهای معدنی نیازمند بازسازی و یا زیر ظرفیت مشمول این تسهیلات می شوند.
یزدانی تسهیلات پیش بینی شده برای واحد های صنفی را نیز 10 هزار میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: این تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ، از طریق مراجعه مستقیم به سیستم بانکی در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید بر ضرورت بازنگری قوانین برای کاهش نرخ تسهیلات به ویژه برای بنگاه های کوچک و متوسط خاطرنشان کرد : البته در قانون برنامه ششم و دائمی شدن قوانین کشور در بحث بودجه ای این مجوز داده شده که در شورای برنامه ریزی استان ها و شهرستان ها 20 درصد از منابع طرح های تملک دارایی ها و سرمایه در اختیار دستگاه های اجرایی در قالب کمک های فنی و اعتباری قرار بگیرد.
وی همچنین از امکان کاهش نرخ سود 18 درصد به شش درصد مشروط بر در اختیار قرار گرفتن این منابع سخن گفت .
یزدانی افزود: در سال جاری در کنار این تسهیلات، مصوبه یک و نیم میلیارد دلاری با پیشنهاد دولت و موافقت مقام معظم رهبری به مجلس تقدیم و تصویب شد.
وی تصریح کرد: این تسهیلات برای مناطق کم توسعه یافته و مناطق روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر و نرخ سود آن هم زیر 10 درصد پیش بینی شده است.
وی خاطر نشان کرد: باید در راستای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط نرخ سود تسهیلات بازنگری و کاهش یابد.
یزدانی یاداور شد : علاوه بر آن از صندوق توسعه ملی نیز برای توسعه طرح های صنعتی و کشاورزی منابع پیش بینی شده است.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران زمینه برای حرکت در سالجاری را بیش از سال های قبل دانست و گفت: با توجه به پیش بینی 950 هزار تا یک میلیون نفر اشتغال سالیانه پیش بینی می کنیم که 136 هزار شغل در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی ایجاد شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از حدود یک میلیون اشتغال پیش بینی شده در حوزه صنعتی و صنفی ، 450 هزار شغل را مربوط به این وزارت عنوان کرد.
وی به پیش بینی صادرات از طریق بنگاه های کوچک نیز اشاره و بیان کرد: برای امسال دو میلیارد دلار صادرات از این بنگاه های کوچک پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه افزون بر یکهزار و 400 بنگاه صادراتی فقط در داخل شهرک ها ی کشور وجود دارد،گفت: در راستای ارتقای رقابت پذیری یکی از برنامه های جدی مان آموزش و عارضه یابی این بنگاه هاست.
یزدانی درباره سهمیه بندی تسهیلات رونق تولید برای استان ها افزود : سال گذشته با وجود پیش بینی برای هفت هزار و 500 واحد صنعتی و تولیدی بیش از آن حمایت کردیم و امسال برای 20 هزار واحد تسهیلات در نظر گرفتیم.
وی تصریح کرد: نیازی به سهمیه بندی نیست و هر استانی به هر میزانی که ثبت نام کنند و در کارگروه ها تصویب و تایید شود ، پرونده های شان به بانک عامل مورد نظر سرمایه گذار ارجاع می شود که سال گذشته گیلان بیش از 100 درصد سهمیه خود را جذب کرد .
** ثبت نام افزون بر 19 هزار و 354 بنگاه برای استفاده از تسهیلات رونق تولید
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از ثبت نام افزون بر 19 هزار و 354 بنگاه در سامانه بهین یاب خبر داد و گفت: از این تعداد 14 هزار و 556 واحد صنعتی و 394 واحد معدنی و یک تعداد نیز بنگاه هایی هستند که قرار است نوسازی و بازسازی شوند.
به گزارش ایرنا ، گیلان دارای 36 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب و 33 شهرک و ناحیه صنعتی بهره بردار است. دو هزار و 600 واحد صنعتی نیز در گیلان فعال است.
خبرنگار: مریم سلیمانی** انتشار دهنده:بابایی
7296 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.