مدیرکل فرودگاه گیلان گفت:توسعه پارکینگ هواپیماها به تملک پروازی گره‌خورده است.

به گزارش ایلنا از رشت، غلامرضا کریم آقایی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات فرودگاه سردار جنگل شهر رشت توسعه زمین آن است اظهار کرد: اگر استان حمایت کند و 220 هکتار تصویب‌شده توسط هیئت‌وزیران را خریداری و در اختیار  فرودگاه‌ استان گیلان قرار دهد هزینه‌های توسعه فرودگاهی توسط شرکت فرودگاه‌های کشور تأمین و اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت فرودگاه سردار جنگل رشت افزود: در حال حاضر این فرودگاه از زیرساخت‌های خوبی برخوردار است و ما الآن از نیمی ظرفیت عملیاتی خود در حال استفاده هستیم.

مدیرکل فرودگاه گیلان با اشاره به دلایل عدم افزایش تعداد پروازها گفت: گنجایش این را داریم که تعداد پروازهای فرودگاه رشت دو برابر شود اما افزایش پرواز و رونق پرواز  به رونق آن شهر بستگی دارد.

وی افزود: شهر رشت و استان گیلان پتانسیل و قابلیت افزایش پرواز را دارد که حداقل روزی 30 پرواز  در دستور کار داشته باشد و این بستگی به شهر دارد و متأسفانه آژانس گردشگری قوی در سطح استان نداریم.

کریم آقایی با اشاره به فعالیت قریب به 80 آژانس گردشگری در استان گیلان بیان کرد: 50 درصد پروازهای فعلی رشت به‌صورت چارتر در حال انجام  است که از این میزان 40 درصد را چارتر کننده‌های استان‌های دیگرند که صندلی‌ها را پر می‌کنند.

مدیرکل فرودگاه گیلان بابیان اینکه در مجموعه صنعت هوانوردی،فرودگاه بخشی از موضوع است گفت: چهار  بخش سازمان هواپیمایی کشوری،فرودگاه‌های کشور و شرکت‌های هواپیمایی و مجموعه مهم دیگر مجموعه آژانس‌های گردشگری و چارتر کننده در صنعت هوانوردی فعالیت  می‌کنند که صندلی‌های هواپیماها را پر می‌کنند و فرودگاه‌ها را رونق می‌دهند.

مدیرکل فرودگاه گیلان با اشاره به اینکه برای افزایش تعداد پرواز برنامه داریم افزود: در جلسات شورای حمل‌ونقل و جلسات گردشگری که شرکت می‌کنیم این مسائل را مطرح کردیم و با بعضی از چارترکننده‌های  قوی استان جلساتی داشتیم و در طی یک سال گذشته 30 درصد افزایش پرواز و 27 درصد هم افزایش مسافر داشتیم.

وی افزود: پرواز مسیر جدید رشت به تبریز برقرار شد و رشت به اصفهان هم روزهای آینده برقرار خواهد شد و مسیرهای پروازی خارج کشور هم گرجستان و ترکیه در حال انجام است که فصلی و در فصل تابستان است که توسط یکی از چارترکننده گردشگری شهر رشت است که این را انجام می‌دهد.

کریم آقایی با تأکید بر اینکه برای افزایش تعداد پرواز باید روی جذابیت استان کار کرد گفت: برای جذابیت استان گیلان باید روی صنعت گردشگری و تولید کار کنیم و زیرساخت‌های استان را تقویت کنیم زیرا الآن در جزیره کیش روزی 40 پرواز انجام می‌گیرد و این نشان می‌دهد که آن‌ها برنامه دارند.

وی با اشاره به بحث پارکینگ خودرو در فرودگاه رشت گفت: فاز دوم محوطه‌سازی در یک سال گذشته پیگیری، پیمانکار انتخاب‌ و در فرودگاه رشت مستقرشده و در حال تجهیز کارگاه است و ان‌شاءالله در هفته دولت عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

مدیرکل فرودگاه گیلان افزود: احداث مخزن آب شرب فرودگاه و زیرسازی و بستری سازی سیستم‌های روشنایی پروازی در حال انجام است.

کریم آقایی با اشاره به بحث ورود سرمایه‌گذاران خارجی افزود: سرمایه‌گذاران در چند فرودگاه‌های بزرگ کشور حضور پیداکرده‌اند زیرا باید رغبت وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذار بیاید ولی هنوز در فرودگاه‌های درجه‌ دو کشور حضور پیدا نکرده‌اند.

وی با اشاره به وضعیت پارکینگ هواپیماها افزود: توسعه پارکینگ هواپیماها به تملک پروازی گره‌خورده است زیرا فرودگاه رشت خیلی کوچک است.

مدیرکل فرودگاه گیلان افزود: کوچک‌ترین فرودگاه مرکز استان را با مساحت 220 هکتار داریم که برای 15 سال دیگر نیاز به توسعه داریم و 100 در صد در آینده به مشکل بر می‌خوریم البته الآن هم بعضی مواقع نیاز است که توسعه انجام بگیرد که به مشکل نخوریم.

وی با اشاره به دلیل نبود سامانه جت‌وی یا ایر بریج(تونل هوایی) که رفت‌وآمد مسافران را با توجه به شرایط جوی استان از هواپیما به ترمینال با مشکل روبه‌رو کرده است افزود: سامانه ایر بریج(تونل هوایی) یا همان جت‌وی در اعتبارات سال 96 مطرح‌شده است  و در اعتبارات مشخص‌شده که این امکانات خریداری شود و این قول را می‌دهیم که تا پایان سال 97 این اتفاق بیفتد.

کریم آقایی بابیان اینکه 40 درصد از پروازهای ما نمی‌تواند از طریق جت‌وی انجام بگیرد گفت: هواپیمای ما هواپیماهای کوچکی هستند که با این ارتفاع کم نمی‌تواند به هواپیما وصل شود و این جت وی‌ها تنها برای هواپیماهای قد متوسط  و بزرگ استفاده می‌شود و در حال حاضر هندلینگ یا خدمات فرودگاهی از طریق اتوبوس مسافران را انتقال می‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر  برنامه‌ای برای پرواز به خارج از کشور نداریم و اگر هم باشد گردشگری و فصلی است و ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که پرواز به سمت دبی بگذاریم و پروازهای خارجی را بیشتر برقرار کنیم./

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.