سرپرست معاونت میراث فرهنگی گیلان از آماده سازی 50 پرونده ثبتی آثار تاریخی استان جهت ارسال به دبیرخانه شورای ثبت سازمان خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، ولی جهانی با اعلام این خبر و با اشاره به پیگیری های انجام شده پیرامون موضوع اظهار داشت:بخش عمده این آثار تاریخی که مربوط به نواحی مختلف استان گیلان است،دارای مالکیت دولتی  است.

او با بیان اینکه در میان 50 اثر پیشنهادی،غارهای دیارجان دیلمان بعنوان قدیمی ترین اثر تاریخی شناخته می شود،تصریح کرد:قدمت این سلسله غارها به دوره نوسنگی بر می گردد و جدید ترین آن مناره تاریخی کلده فومن است که متعلق به دوره قاجار است.

جهانی در ادامه به ثبت یک هزار و 60اثر تاریخی در گیلان طی سنوات گذشته اشاره کرد و افزود:این استان به رغم مساحت کمتر نسبت به دیگر استان ها،دارای تراکم بالای آثار تاریخی است،به طوری که علاوه بر این 1060 اثر ثبت شده،بیش از 2000 اثر با ارزش تاریخی دیگر نیز،شامل خانه های تاریخی،مساجد و بقعه های تاریخی،غارها و پناهگاه ها،پل ها،حمام ها و. . . در این استان شناسایی شده که می بایست برای حفاظت بهینه و معرفی بهتر،نسبت به ثبت آن ها اقدام شود.

این مسئول به پرونده تدوین شده 50 اثر پیشنهادی گیلان اشاره کرد و با بیان اینکه پرونده های مذکور پس از انجام مراحل مربوطه برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور آماده می شوند؛خاطرنشان کرد:با توجه به اهمیت ویژه مقوله ثبت آثار،برنامه ریزی های لازم برای ادامه این روند و تهیه پرونده های جدید از میان آثار شناسایی شده با ارزش نیز انجام شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه بخش عمده پرونده های تهیه شده در این مرحله مربوط به محوطه و بناهایی است که طی سالهای گذشته مورد پژوهش های علمی و تخصصی قرار گرفته اند،یادآور شد:آثار طبیعی شاخصی نیز در لیست مذکور قرار دارند که از مهم‌ترین آنها می توان به غار چشمه باد ویلی بلاغی در ارتفاعات منجیل اشاره کرد.

جهانی همچنین ابراز امیدواری کرد: با ثبت این بناها در فهرست آثار ملی کشور بعنوان شناسنامه و هویت تاریخی این منطقه؛گامی مهم در پیشبرد اهداف سازمانی برداشته می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.