رئیس گروه اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌های معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: خانوارها و مسئولان کارگاه‌های اقتصادی مهمترین ارکان نظام آماری در اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌ها هستند.

به گزارش ایلنا از رشت، مهرداد نوروزی فیروز رئیس گروه اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌ها معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان بیان کرد: به منظور تولید آمار و اطلاعات مورد نیاز نظام برنامه‌ریزی و اهمیتی که این طرح‌ها می‌تواند در انجام ارزیابی‌ها، سیاستگذاری و امور تحقیقاتی داشته باشد هر ساله اجرای تعدادی از طرح‌های آماری یا سرشماری‌ها در برنامه کاری این گروه قرار دارد.

رئیس گروه اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌ها معاونت آمار و اطلاعات سازمان به شرح وظایف گروه اشاره کرد و گفت: ساماندهی، اجرا، استخراج و نظارت بر انجام سرشماری‌های عمومی و تخصصی، آمارگیری‌های نمونه‌ای، طرح‌های آماری استانی و سرشماری‌هایی که توسط دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی انجام می‌گیرد در چارچوب برنامه‌های مرکز آمار ایران و اختیارات تفویض شده، ارائه خدمات آماری و راهنمایی‌های فنی به دستگاه‌های اجرایی، مراکز دانشگاهی، تحقیقاتی، آموزشی، گروه‌ها وکار‌شناسان متقاضی در سطح استان و به‌ هنگام سازی چارچوب‌ها وضوابط آماری مطابق با دستورالعمل‌های مرکز آمار ایران. از جمله مهم‌ترین وظایف گروه است.

وی تصریح کرد: کارشناسان آمار گروه برای اجرای هر طرح آماری یا سرشماری، با اعزام به مرکز آمار ایران آموزش‌های لازم و هماهنگ با کل کشور را کسب نموده و سپس نیروهای مورد نیاز واجد شرایط در استان را جذب و پس از موفقیت در مراحل آموزش استانی و کسب امتیاز لازم، جهت اجرای طرح‌های آماری بکار گرفته می‌شوند. 

نوروزی فیروز  با بیان اینکه خانوارها و مسئولان کارگاهای اقتصادی مهمترین ارکان نظام آماری در اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌ها هستند افزود: طی چند سال گذشته تلاش شده تا حداکثر استفاده از فناوری‌های روز بکار گرفته شده و بر این اساس، تعداد  قابل توجهی از طرح‌های آماری و بویژه سرشماری کشاورزی 1393 و سرشماری نفوس و مسکن 1395 با استفاده جایگزینی پرسشنامه الکترونیکی به جای پرسشنامه های کاغذی کاهش قابل توجهی در هزینه، مصرف کاغذ و افزایش دقت، کیفیت و سرعت  فراهم شده است.

وی از عملکرد سال 1395 گروه اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌ها معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان سخن گفت و ادامه داد: اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن1395 در استان یکی از مهمترین فعالیت‌های آماری بود. در این خصوص حجم کار استان گیلان توسط 1457 نفر و مجموعا  71899 نفر روز کار در موعد مقرر به اتمام رسید.

نوروزی فیروز به انجام فعالیت‌های سرشماری طی دو مرحله اینترنتی و حضوری (پرسشنامه الکترونیکی با تبلت) اشاره کرد و افزود: ارزیابی شاخص‌ها در مرحله سرشماری اینترنتی نشان داد که استان نسبت به هدف پیش بینی شده افزایش و رشد چشمگیری داشته و نسبت به شاخص‌های کشوری مشابه وضعیت بهتری داشته است.

وی اضافه کرد: در مرحله سرشماری حضوری نیز استان گیلان در ارزیابی نهایی سرشماری با کسب رتبه دوم کشوری جزو سه استان برتر کشور قرار گرفت. همچنین در ارزیابی اجرای طرح‌های آماری سال گذشته تعدادی از کارشناسان گروه در سطح کشور موفق به کسب رتبه برتر کشوری شده‌اند.

رئیس گروه اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌ها معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص طرح‌های آماری اجرا و نظارت شده در سال گذشته گفت: مجموعاً 26 طرح آماری شامل طرح‌های آمارگیری از گردشگران ملّی در فصل بهار،  معادن درحال بهره برداری کشور، مؤسسات پرورش مرغ مادر و جوجه کشی کشور، نیروی کار ( چهار فصل)، گاوداری های صنعتی، قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری( ماهانه)، قیمت تولید کننده محصولات گاوداری‌های صنعتی، قیمت تولید کننده محصولات مرغداری‌های صنعتی، قیمت تولید کننده بخش‌های خدمات، اجاره بهای واحدهای مسکونی استیجاری، قیمت و مقدار تولید کننده محصولات صنعتی، قیمت و مقدار تولید کننده محصولات معدنی، مقدار مصرف انرژی و ویژگی های محیط زیستی خانوار، کارگاه‌های صنعتی 10 نفر کارکن و بیشتر کشور، پنجگانه ویژه حسابهای ملّیّ، بازرگانی و خدمات، فهرست‌برداری نمونه پایه، کارگاه‌های دارای تحقیق و توسعه، قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در مناطق روستایی، قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی(ماهانه)، جمع آوری اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور(ماهانه)، کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی(ماهانه)، هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی (ماهانه)توسط این گروه اجرا شد.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح‌های آماری سال 1395 بالغ بر  19960 نمونه آماری در استان مورد مراجعه آمار گیران قرار گرفته است ادامه داد:  بالغ بر 13200 نفر روز نیروی انسانی شاغل تحت عنوان نیروی آزاد آمار گیر و کارشناس و راننده و....در طرح های آماری استان  همکاری داشته‌اند.

نوروزی فیروز در خصوص عملکرد 4 ماه نخست سال 1396 گفت: اجرای 19 طرح‌ آماری،  راه‌اندازی سامانه متقاضیان مشارکت در اجرای طرحهای آماری در سامانه ساوانا به آدرس sdb.mpogl.ir ، تهیه مستندات اجرای طرح‌های آماری در قالب گزارش و فیلم و عکس و  تهیه هدایا برای پاسخگویان در طرح‌های مختلف تاکنون به اجرا درآمده است.

وی خاطرنشان کرد: تعیین موقعیت مکانی کارگاه‌های صنعتی استان همزمان با اجرای طرح صنعت، آمارگیری از خانوارهایی روستایی آبادیهایی که اخیرا کد آبادی دریافت نموده‌اند، طرح آمارگیری از کارگاههای خدمات ICT، طرح آمارگیری از کاربران اینترنت و طرح آمارگیری از بهره‌برداران پرورش زنبور عسل از جمله برنامه‌های در دست اقدام گروه اجرای طرح‌های آماری و سرشماری‌ها معاونت آمار و اطلاعات سازمان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.