پروین فرشچی شامگاه چهارشنبه در حاشیه برگزاری دومین نشست تخصصی مسئولان ذخیره گاه های حاشیه دریای خزر در هتل سفیدکنار بندرانزلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست ها ، پیوستن ایران به شبکه ذخیره گاه زیست کره جهانی به عنوان یک منطقه در دریای خزر است.
وی با اشاره به وجود 669 ذخیره گاه در دنیا افزود: از این تعداد، 21 ذخیره گاه در کشورهای عربی و 149 ذخیره گاه در آسیا و اقیانوسیه قرار دارند و اروپا و آمریکای شمالی، از بیشترین تعداد ذخیره گاه زیست کره برخوردارند.
فرشچی با اشاره به اهمیت دریای خزر به دلیل برخورداری از پنج گونه ماهی، همچنین یک گونه پستاندار منحصربفرد به نام فک خزری و نیز هفت هزار کیلومتر نوار ساحلی دارای جایگاه اقتصادی، بوم شناختی (اکولوژیکی) و تنوع خاص زیستی تصریح کرد: با تبادل اطلاعات، تخصص و تجربه در نشست هایی از این دست با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر ، می توان شاهد افزایش همکاری میان کشورهای حاشیه خزر در خصوص توسعه ذخیره گاه های زیست کره بود.
معاون سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به خارج شدن تعدادی از مناطق از شبکه ذخیره گاه های زیست کره و نیز افزوده شدن تعدادی دیگر به این شبکه یادآور شد: یکی از اهداف ایجاد شبکه ذخیره گاه زیست کره ، ارزیابی پتانسیل و شرایط منطقه ای کشورها برای ورود به این شبکه است و در صورت ارائه پیشنهاد از سوی هر کشوری با شرایط و موقعیت و همچنین ضوابط موجود، ارزیابی و سنجیده می شود.
فرشچی با بیان اینکه در استان های شمالی نیز مناطقی برای معرفی به عنوان ذخیره گاه زیست کره به یونسکو وجود دارد، تاکید کرد: این مناطق هم باید شرایط و ضوابط ذخیره گاه ها را داشته باشند تا بتوانیم مدارک لازم را به یونسکو ارائه دهیم .
وی تبادل اطلاعات و تجارب بین کشورهای منطقه را گام مثبتی در راستای همکاری های منطقه ای با کشورهای ساحلی دریای خزر دانست و افزود: در ثبت مناطق مختلف به عنوان ذخیره گاه های زیست کره ، فقط بحث حفاظت و اکوسیستم مطرح نیست بلکه ارتقاء معیشت مردم محلی، بهبود فرصت های اقتصادی و ایجاد چارچوب قانونی برای همکاری در راستای حفاظت از ذخیره گاه های زیست کره از دیگر موارد دارای اهمیت است.
دومین نشست تخصصی مسئولان ذخیره گاه های حاشیه دریای خزر با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، استرکیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در ایران، میگل کلاسنر رئیس مرکز تحقیقات و سیاست گذاری اکولوژی و تنوع زیستی یونسکو و نمایندگانی از کشورهای حاشیه خزر از سوم مردادماه جاری در هتل سفید کنار بندرانزلی آغاز و تا فردا (پنجشنبه پنجم مرداد) ادامه دارد.
انزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشاردهنده: کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.