آفتاب سوزان تابستان ، امسال زودتر چهره نمایاند به طوریکه دمای هوای استان سیستان و بلوچستان در خردادماه امسال به بالای 55 درجه و دمای هوای شهر اهواز طی دهه پایانی تیرماه، به 54 درجه سانتی گراد رسید؛ این گرمای هوا در سایر شهرستان ها و استان ها، افزایش بی‌سابقه مصرف برق را بدنبال داشت.
در طول دوره های مختلف، هرگاه گرما این مهمان ناخوانده به هر کجا سرک می کشد، همه را گریزان برای راه نجاتی از آن می کند؛ یکی تن به آب می زند و دیگری به سایه سارهای درختان پناه می برد اما گاه آفتاب سوزان بسان ذره بینی بویژه در رطوبت بالای هوا، گرما را بر زمین متمرکز کرده و تاب و تحمل را از هر موجود زنده ای می ستاند به نوعی که آب ها و سایه سارها هم بی رمق می شوند.
امروزه آنقدر همه چیز به وجود برق گره خورده که نقش آن همچون جریان خون در رگ ها شده است؛ وقتی برق جریان ندارد، گویا هیچ چیز سر جایش نیست و همه چیز به هم می ریزد، وسایل سرمایشی و گرمایشی، روشنایی، تلفن های ثابت، تلویزیون، رایانه و از مهم تر این روزها اینترنت و تلفن همراه!
در سوی دیگر، زمانی که دستگاه ها افزایش مصرف برق را از حد معمول بیشتر نشان می دهند؛ مسئولان دست اندرکار نیز نگران وقوع خاموشی و تحت تاثیر قرار گرفتن رفاه مردم، همگان را به استفاده بهینه فرا می خوانند.

** افزایش یک هزار مگاواتی مصرف برق در کشور
معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر درباره افزایش مصرف برق معتقد است: پارسال پیک بار مصرف برق کشور در 30 تیرماه، 52 هزار و 700مگاوات بود که امسال و در فاصله دو هفته مانده به آخر تیرماه، بیش از یک هزار مگاوات افزایش داشته است.
به گفته محمود حقی فام به فرض ایده آل بودن شرایط نیروگاه های موجود، بیشتر از 54 هزار و 500 مگاوات نمی توان از ظرفیت نیروگاهی کشور استفاده کرد.

** ضرورت مشارکت مشترکان خانگی، تجاری و اداری در صرفه جویی
گیلان از استان هایی است که با وجود هوای معتدل و مطلوب در بیشتر فصول سال، گاهی در بهار و تابستان تلفیق گرما و شرجی بودن هوا، امان آدمی را بریده و نیاز به استفاده وسایل سرمایشی بیش از پیش احساس می شود و همین موضوع، مصرف برق را به طور چشمگیری افزایش می دهد.
دولت تدبیر و امید بارها تاکید کرده راهبرد کلان اقتصاد مقامتی، سیاست ریاضتی نیست و برخورداری مردم از رفاه همواره یکی از اولویت ها بوده و هست اما نکته تاکیدی، استفاده بهینه و صحیح از منابع است.
شرکت برق گیلان نیز در همین راستا توصیه های ساده ای دارد که با عمل به آنها می توان صرفه جویی در مصرف، رفاه و شبکه پایدار برای همه را توأمان داشت.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق گیلان در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به وجود مشترکان صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی در استان گفت: گروه های صنعتی و کشاورزی همکاری خوبی برای صرفه جویی در مصرف برق دارند و در طرح ذخیره عملیاتی و کاهش بار تابستان از طریق انتقال ساعت پیک به غیرپیک مشارکت می کنند.
مهناز یوحنایی بیان داشت: بر همین مبنا مشترکان خانگی، تجاری و اداری که عمده مصرف کنندگان برق در استان هستند، با راهکارهایی ساده می توانند در مصرف بهینه برق نقش موثری داشته باشند.
وی با توصیه به مشترکان اداری گفت: این مشترکان باید بعد از اتمام ساعت کاری، از خاموش بودن وسایل سرمایشی همچون کولر و رایانه اطمینان یابند چراکه در صورت نگه داشتن وسایل برقی در حال آماده (STANDBY) و نیمه نیمه فعال بودن، باز هم دستگاه 50 درصد مصرف برق را دارد.
به گفته یوحنایی، مشترکان تجاری نیز می توانند با روشنایی کمتر و به حد نیاز و استفاده از محافظ پلاستیکی و یا بستن درب محل کسب هنگام استفاده از وسایل سرمایشی، در صرفه جویی و مصرف بهینه برق کمک کنند.

** شکسته شدن رکورد مصرف برق گیلان تنها 17 روز پس از فصل گرما
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان نیز به ایرنا گفت: مصرف برق ساعت 14 دوازدهم تیرماه امسال با افزون بر یک هزار و 245 مگاوات و پیک مصرف شب، ساعت 22 سیزدهم تیرماه با بیش از یک هزار و 244 مگاوات به اوج خود طی سال جاری رسید.
جمشید طالبی اوج مصرف برق سال 95 را بالغ بر یک هزار و 232 مگاوات عنوان و اضافه کرد: مقایسه بین آمار اوج مصرف امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، بیانگر افزایش 10 درصدی است.
وی ادامه داد: این میزان مصرف در سال جاری در حالی ثبت شده و رکورد زده که فقط 17 روز از فصل گرما سپری شده بود و پیش بینی ما برای افزایش مصرف براساس منابع و استانداردهاست.
به گفته طالبی ، امسال حدود پنج درصد افزایش ظرفیت سازی برای شبکه ها و میزان پیش بینی شده است اما افزایش 10 درصدی نشان می دهد که دستگاه های مربوطه با ظرفیتی بیش از اندازه تعیین شده، کار می کنند.
وی اضافه کرد: در صورت تداوم مصرف، سیستم بطور خودکار عمل کرده و خاموشی های ناخواسته بوجود می آید که در همین زمینه از مردم می خواهیم که مصرف بهینه انرژی را رعایت کنند.
طالبی با یادآوری اینکه زمان اوج مصرف برای مشترکان اداری و صنعتی ساعت 12 تا 17 و برای مشترکان خانگی ساعت 20 تا 24 است، افزود: شهروندان بایستی برای کمک به مصرف بهینه برق، درجه ترموستات کولرگازی خود را روی 24 تا 26 تنظیم کنند.
وی با تاکید بر اینکه مشترکان موتور یا همان کمپرسور کولر را در سایبان قرار دهند، اظهار کرد: برای روشنایی واحدهای محل استقرار نیز از لامپ های کم مصرف و فوق کم مصرف LED استفاده کرده و لوازم اضافی و غیرضروری را خاموش کنند تا انرژی برق برای همه مشترکان قابل استفاده باشد.

** لزوم بهینه سازی وسایل برقی از لحاظ برچسب انرژی مصرفی
استاد رشته علوم اقتصادی دانشگاه پیام نور گیلان نیز به ایرنا گفت: قیمت گذاری حامل های انرژی از جمله برق در اقتصاد ایران از سوی دولت انجام شده و همواره پایین تر از قیمت جهانی بوده که به نظر می رسد ادامه این شیوه برای اقتصاد ایران، سخت و پرهزینه باشد.
مهدی مشکی افزود: اگرچه اقتصاد ایران طی دهه های اخیر شاهد تورم بوده ، اما در این مدت قیمت حامل های انرژی متناسب با این تورم، افزایش نیافته و به طور مداوم فاصله قیمت انرژی از بهای تمام شده آن بیشتر بوده است.
وی اظهار کرد: کاهش قیمت های واقعی انرژی، افزایش مصرف بیش از حد انرژی در ایران را سبب شده به طوریکه شاخص شدت انرژی (نسبت مصرف نهایی انرژی بر تولید ناخالص داخلی) در ایران ، حدود دو برابر کشورهای دیگر است.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گیلان، یکی از مهم ترین اقدام ها در دنیا برای احیای حوزه انرژی و اصلاح الگوی مصرف، روش تعرفه گذاری پلکانی - افزایشی است که بر اساس این راهبرد، قیمت انرژی برای مشترکانی که در حد الگو مصرف می کنند، افزایش چندانی ندارد اما هزینه مصارف بی‌رویه (بالاتر از الگوی مصرف) با قیمت آزاد و حتی بیشتر محاسبه می شود.
وی اضافه کرد: با این اقدام، مشترکان پرمصرف که اقلیت جامعه را تشکیل می دهند، به اصلاح رفتار ترغیب می شوند.
مشکی با تاکید بر لزوم رقابتی کردن تولید انرژی در کشور گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از برق مصرفی در حوزه صنعت است، مجهز کردن واحدهای صنعتی به انرژی های پاک نظیر انرژی خورشیدی و بادی و اعطای تسهیلات به آنان در جهت استفاده از فنآوری های جدید، در عین کاستن از بار مصرفی شبکه های کشوری، در بلندمدت موجب کاهش هزینه تولید در صنایع خواهد شد.
این استاد دانشگاه بهینه سازی وسایل برقی از لحاظ برچسب انرژی مصرفی و جلوگیری از واردات یا ساخت محصولات پرمصرف، توجه به عایق کاری مناسب ساختمان ها بویژه واحدهای تازه ساخت و وجود الزامات قانونی در جهت استفاده از عایق های مناسب سرما و گرما، اهمیت دادن به نور طبیعی در ساخت و سازها بمنظور کاهش استفاده از انرژی برق برای روشنایی و فرهنگ سازی استفاده صحیح از انرژی برق را از جمله راهکارها برای استفاده بهینه مصرف برق عنوان کرد.
شرکت توزیع نیروی برق گیلان بیش از یک میلیون و 350 هزار مشترک دارد که یک میلیون و 50 هزار نفر از آنها را مشترکان خانگی تشکیل می دهند. پنج نیروگاه سیکل ترکیبی، آبی و بادی در گیلان فعال است که به گفته مسئولان، تولیدی مازاد بر مصرف برق دارند.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.