سیدمحمد احمدی روز چهارشنبه در جلسه پسماند این شهرستان اظهارداشت:بسیاری از کشورها از موضوعی بنام زباله عبور کرده اند و در این کشورها تهدیدی به نام پسماند وجود ندارد و از آن به بهترین نحو استفاده می کنند ولی در استان گیلان و شهرستان لاهیجان این موضوع به عنوان یک معضل و تهدید مطرح است .
وی با اشاره به اینکه باید بطورجدی و با تمام توان به تبدیل این معضل به یک فرصت پرداخت افزود : در یک استان سبز و با مواهب طبیعی و خدادادی زندگی می کنیم که باید با تغییر در رفتار خود تولید زباله در آن تعدیل و از آسیب آلودگی ها به منابع با ارزش و خاک حاصلخیز آن جلوگیری شود.
وی یادآورشد: اقدامات خوبی برای مدیریت دفع زباله در سال های اخیر توسط مدیریت ارشد استان و شهرستان لاهیجان صورت گرفته است ولی این اقدامات هنوز رضایتبخش و کافی نیستند و باید همت و جدیت بیشتری از سوی مسوولان و مردم دراین باره صورت گیرد.
فرماندار لاهیجان اظهارداشت: این شهرستان هم اکنون با اشباع شدن جایگاه دفع زباله در تموشل لاهیجان ، نیاز به چهار هکتار زمین برای دفن زباله ها دارد که باید اداره منابع طبیعی نسبت به تامین زمین مورد نیاز زباله اقدام کند زیرا زمین موجود گنجایش بیش از این را ندارد.
وی متذکر شد: همه مسوولان باید مشکل زباله را مشکل اداره خود بدانند و نسبت به حل آن اقدام کنند و از طریق استانی نیز پیگیری خواهدشد.
در این نشست همچنین معاون عمرانی فرمانداری لاهیجان نیز اظهارداشت: در سال جاری چهار کارگروه پسماند و بدنبال آن هشت کارگروه فرعی تشکیل شده است که با 29مورد مصوبه نسبت به پاکسازی بزرگراه ها و خیابان های حاشیه شهر اقدام شده است.
آریا جهانگیری افزود: شهرستان لاهیجان در ساماندهی پسماند بویژه پسماند پزشکی در گیلان پیشتاز است که بخش اعظم روستاهای این شهرستان تفکیک از مبداء زباله انجام می گیرد و در بخش پزشکی و بیمارستانی نیز مشکل وجود ندارد .
وی یادآورشد: در سال های اخیر با توجه به اقدامات انجام شده و افزایش اطلاعات عمومی پدیده سوزاندن کاه و کلش نیز در این شهرستان به حداقل رسیده است .
وی با اشاره به جایگاه دفع زباله لاهیجان گفت:چهار شهر و 120روستا زباله خود را در روستای تموشل لاهیجان می ریزند .
شهردار لاهیجان سرانه تولید زباله هر خانواده لاهیجانی را 450کیلوگرم ذکر و تصریح کرد: طرح تفکیک از مبدا در شهر لاهیجان با حدود 17 هزار خانوار به 54درصد رسیده است .
سعیدآگشته افزود: روزانه 200تن زباله در محل دفن زباله تموشل دفع می شود که یکصد تن آن فقط از شهر لاهیجان جمع آوری و در این مکان ریخته می شود.
وی یادآورشد: طرح کارشناسی در جایگاه فعلی زباله در تموشل انجام شده که بر اساس این طرح احداث تصفیه خانه برای شیرابه زباله ها و استفاده از خروجی آن برای آب کشاورزی مد نظر است .
دومین نشست پسماند شهرستان لاهیجان چهارشنبه با حضور مسوولان این شهرستان در فرمانداری لاهیجان برگزار شد که علاوه بر پیگیری مصوبات قبل در خصوص تعیین جایگاه جدید زباله در باره ساماندهی شیرابه های محل دفع زباله ها در تموشل تصمیماتی گرفته شد.
دفع زباله شهرهای لاهیجان ، سیاهکل ، دیلمان ، رودبنه و چاف و چمخانه لنگرود در محلی بنام تموشل بین دو شهرستان لاهیجان و سیاهکل هم اکنون به یک معضل زیست محیطی و مشکل برای روستاها و آبادی های اطراف آن تبدیل شده است .
این زباله ها علاوه بر آسیب رساندن به طبیعت بسیار زیبا و چشم اندازهای دیدنی این منطقه بهداشت و سلامت اهالی منطقه را با چالش های جدی روبرو کرده است.
خبرنگار: نظرپور **انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.