به گزارش خبرنگار ایرنا ، رییس پارک علم و فناوری گیلان روز دوشنبه در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این هیأت بلند پایه به ریاست فضل‌عباس ماکن معاون و دبیر وزیر علوم پاکستان و با همراهی ژنرال نوید زمان رییس دانشگاه ملی علوم و فناوری (NUST) و همچنین دکتر راحیل قمر رییس موسسه فناوری اطلاعات کامست (CIIT) با هدف توسعه همکاری های علمی و فناوری متقابل بین دو کشور به گیلان سفر کرده اند.
مجید متقی طلب افزود: پاکستان و ایران از کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی هستند که یکی از کمیته های دائمی این سازمان در کشور پاکستان کمیته علم و فناوری است .
وی یادآور شد: یکی از زیر مجموعه های کمیته علم و فناوری، شبکه های علم و فناوری کشورهای اسلامی است که دبیرخانه دائمی جمهوری اسلامی در استان گیلان قرار دارد.
متقی طلب با اشاره به ارائه پیشنهاد بازدید و استفاده از تجارب پارک های علم و فناوری ایران به همتایان پاکستانی در ماه های اخیر گفت: پاکستانی ها به شدت دنبال توسعه و ایجاد پارک های علم و فناوری در کشور خود هستند و با توجه به مذاکرات انجام شده قرار است ایران در ایجاد پارک علم و فناوری و همچنین توسعه فناوری به کشور پاکستان کمک کند.
رییس پارک علم و فناوری گیلان افزود: استقرار متقابل شرکت های فناور در ایران و پاکستان و مشخص شدن نوع و مدل فعالیت های متقابل از جمله مواردی است که قرار است فردا سه شنبه در جلسه ای با حضور وزیر علوم ایران مورد مذاکره قرار گرته و در صورت انجام توافقهای نهایی تفاهم نامه ای نیز در این راستا به امضاء طرفین برسد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در بازدید هیات عالی وزارت علوم پاکستان نمایندگانی از شرکت های فعال در مرکز رشد واحدهای فناور بندرانزلی دستاوردها و محصولات خود را به بازدید کنندگان معرفی کردند.
شرکت ابزار دقیق میهن با فعالیت در خصوص ساخت آنالایزر کلر ، دستگاه هدایت سنج الکتریکی از شرکت آزمون صنعت تتیس و همچنین دستگاه های هشدار دهنده قطع برق و کنترل دما ، کنترل از راه دور با اس ام اس، ریموت کنترل تحت وب، ریموت کنترل وای فای، سیستم پایش محیطی اتاق سرور، ماژول مبدل شبکه اینترنت، سنسور دمای دقیق و سنسور تشخیص نشت آب توسط شرکت پردازش الکترونیک پاردیک به میهمانان معرفی شد.
همچنین دستگاه کنترل دما و رطوبت برای سالن های پرورش گیاهان و قارچ در سه مدل با کارایی متفاوت محصول شرکت تالوکیان پارس، سامانه اطلاع رسانی لحظه ای اینترنتی چند رسانه ای تحت عنوان جارچی توسط شرکت فرا اندیشان پویای خدیو و معرفی نرم افزار نمایش سه بعدی محیط و فضاهای صنعتی به صورت تعاملی و ساخت نرم افزار معرفی فضاهای بزرگ صنعتی به صورت interactive (واقعیت افزوده) که طراحی آن به صورت شخصی توسط مهندس محمد لاهوری انجام شده از دیگر محصولاتی است که به هیات عالی وزارت علوم پاکستان معرفی شد.
پارک علم و فناوری گیلان از شهریور ماه سال 1381 با هدف تبدیل ایده های فناورانه محققین ،دانش آموختگان ،فناوران و نوآوران به کسب و کارو بسط فرهنگ کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری بعنوان زیر مجموعه ای از وزارت علوم،تحقیقات و فناوری فعالیت اجرائی خود را آغاز کرد.
این مرکز تا قبل از سال 1381 به عنوان سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی گیلان و با هدف حمایت از نوآوران ، محققان و صنعتگران و اجرای پژوهشهای کاربردی و توسعه ای و طرحهای نیمه صنعتی فعالیت داشته است.
این مرکز در سال 1368 در رشت تأسیس شد و تا 1381 فعالیت خود را در قالب گروههای علمی مشتمل برصنایع شیمیایی و علوم تغذیه ، کشاورزی و منابع طبیعی ، بیوتکنولوژی ، و کمیته های الکترونیک و مکانیک ادامه داده که در این مدت تعداد 70 طرح پژوهشی و 11 طرح نیمه صنعتی مرکز اجرا و برای حدود 50 دستاورد ابتکاری و نوآوری نیز گواهینامه تایید علمی و فنی صادر شد .
طرحهای نیمه صنعتی اجرا شده به لحاظ مشابه سازی ،تولید مواد وساخت دستگاههای مورد نیاز صنعتی در داخل کشور موجبات صرفه جویی ارزی و خودکفایی در زمینه های مختلف صنعت بوده است .
مرکز رشد واحدهای فناور گیلان نیز مهر ماه سال 82 با هدف ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت متخصصان،ایجاد اشتغال و استفاده از فرصتهای موجود در زمینه های فناوری اطلاعات و ارتباطات شروع بکار نموده و از سال 84 به فعالیتهای خود در راستای اطلاع رسانی و جذب صاحبان ایده های فناورانه در سایر محورهای فنی شامل الکترونیک و مکاترونیک،مدیریت و طراحی گردشگری کشاورزی و روستائی،صنایع تکمیلی و جانبی کشاورزی،دامپروری،شیلات و گیاهان دارویی با توجه به ظرفیت منطقه و ارائه خدمات به آنها ادامه داده است.
هم اکنون گیلان دارای یک پارک فناوری در رشت شش مرکز رشد واحدهای فناور در شهرستانهای انزلی ، رودسر ، آستانه اشرفیه ، آستارا ، رودبار ، تالش و یک مرکز رشد کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی است.
خبرنگار: رضا اکبری** انتشار دهنده: بابایی
7471 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.