به گزارش ایرنا ، تا دهه 70 ، قدیمی ترین سینمای آستارا در میدان امام (ره) این شهر شاهد تماشاگرانی از این شهر مرزی و مسافران دیگر شهرها بود اما با آتش گرفتن و تخریب این ساختمان ، بساط سینما در این شهرستان برچیده شد و در سال 80 با همت یکی از شهروندان فرهنگ دوست، سینما دریای آستارا راه اندازی شد اما اکنون مدیر و مالک آن از نفس های آخر سینما و بی توجهی مسئولان و مردم به آن خبر می دهد.
** سینما دریا و گرداب مشکلات
عیسی قربان پور مدیر و مالک سینما دریای آستارا روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز فرهنگی از سال 80 با سه بخش سالن سینما و تئاتر با ظرفیت 278 صندلی، تالار عروسی با 400 صندلی و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی دایر شد و اوایل در این مجموعه، زمینه اشتغال چند نفر فراهم شده بود اما در سال های اخیر هر سه بخش آن از رونق افتاده است.
وی افزود: در دسترس بودن فیلم ها در فروشگاه های محصولات فرهنگی بعد از اکران کوتاه در سینماها، پایین بودن کیفیت و جاذبه فیلم ها، ماندگار نبودن مسافران و لحاظ نشدن ذائقه مخاطبان در اکران فیلم ها از دلایل کم رونقی سینما در آستاراست.
وی اظهار کرد: توزیع فیلم برای اکران در سینما ها حالت مافیایی و انحصاری دارد و صاحبان فیلم ها ادعا می کنند که تولیداتشان خوب و بد ندارد و مانند میوه درهم است و مدیران سینما حق انتخاب فیلم ها بر اساس ذائقه و سلیقه مشتریان خود را ندارند.
قربان پور ادامه داد: البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این رویه مخالف است اما عرضه کنندگان فیلم ها محدود هستند و امکان اعمال سلیقه در برابر آنها وجود ندارد و اغلب، تسلیم اراده های آنان می شویم و به ندرت در سایه روابط دوستانه، نظر ما را لحاظ می کنند.
او بیان کرد: اگر دست ما در گزینش فیلم ها برای اکران باز باشد در جذب مشتری موثر خواهد بود و تجربه ثابت کرده است که فیلم های کمدی، انتقادی و سیاسی در آستارا تماشاگر زیادی دارد و در فروردین ماه امسال که با حضور زیاد گردشگران از نقاط مختلف کشور در آستارا مواجه بودیم، فروش بلیط سینما دریا نسبت به مدت مشابه سال های قبل 2 تا سه برابر افزایش یافت.
مدیر سینما دریای آستارا ادامه داد: بهای هر بلیط این سینما پنجاه هزار ریال است و 9 درصد آن به عنوان ارزش افزوده و مالیات به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز و بقیه به صورت مساوی بین صاحب فیلم و مالک سینما تقسیم می شود.
قربان پور گفت: دخل و خرج سینمای آستارا همخوانی ندارد؛ هزینه های آب، برق، گاز و سیستم های سرمایشی و گرمایشی بالاست و در سال های گذشته کم رونقی سینما را از محل درآمد تالار عروسی جبران می کردم اما بعدها به علت محدودیت برگزاری عروسی ها در تالار و رواج این جشن ها در ویلاها و باغ ها، تالار عروسی سینما از رونق افتاد.
وی افزود: خطر تعطیلی سینما در آستارا جدی است و امکان مدیریت دخل و خرج آن با قرض وجود ندارد و تسهیلات بانکی نیز کارساز نیست و چندی پیش به علت آتش سوزی در بخش کوچکی از سینما تصمیم به تعطیلی این مجموعه گرفته بودم اما به علت تقاضای یکی از مشتریان جوان، از تصمیم خود منصرف شدم.
** موضع مسئولان در قبال سینما
مدیر سینما دریای آستارا گفت: این سینما در سال های گذشته به علت بدهی سنگین به یکی از بانک ها در آستانه تملک و فروش مزایده ای قرار گرفته بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت مالی قاطع و دلسوزانه، سینمای مرا را از خطر نابودی نجات داد و این لطف را هرگز فراموش نمی کنم.
قربان پور اظهار کرد: به تازگی اداره برق آستارا به علت بدهی سینما از بابت انرژی مصرفی به قطع انشعاب برق آن اقدام کرده بود که با عکس العمل به موقع فرماندار آستارا و تاکید وی بر دادن فرصت به مراکز فرهنگی در پرداخت قبض، از قطع برق منصرف شد و فرماندار آستارا (یونس رنجکش) در راستای حمایت از سینما در این شهرستان به اداره آموزش و پروش نیز توصیه کرد از سینما به نحو مقتضی بهره برداری فرهنگی کند.
وی بیان کرد: انتظار حمایت از ادارات و نهاد هایی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، آموزش و پرورش، مجامع امور صنفی، شورای فرهنگ عمومی و مردم را دارم و متاسفانه معلمان و مربیان از تاثیر مثبت فیلم و سینما بر رفتار و اخلاق آینده سازان جامعه سخن نمی گویند و به علت کم توجهی مجامع امور صنفی، مغازه های مختلف به عرضه محصولات فرهنگی روی آورده و بازار فروشگاه های قانونی آن را کساد کرده اند.
** نگاه فعالان فرهنگی و اجتماعی به هنر هفتم
امیر سلامت زاده نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر در آستارا گفت: باید اتفاق فرهنگی و هنری تازه ای در سینمای این شهرستان روی دهد تا نظر مردم به آن جلب شود؛ به عنوان مثال می توان با اجرای میان پرده های کمدی مرتبط با فیلم ها، اجرای مسابقه و قرعه کشی، دعوت از فیلمسازان، کارگردانان و بازیگران مطرح برای سخنرانی در جمع هنرمندان و نظایر آن توجه مردم و علاقمندان را به سینما جلب کرد.
وی افزود: سینما از ظرفیت های فرهنگی آستاراست و احتمال برچیده شدن آن ناراحت کننده است و امیدوارم با حمایت مسئولان و توجه مردم از این فرصت فرهنگی محروم نشویم.
سیامک حسن زاده کارگردان نمایش و تئاتر نیز در این خصوص گفت: فیلم در سبد خرید خانوارها جایی ندارد و متاسفانه بسیاری از فعالان فرهنگی و هنری نیز به فیلم، احساس نیاز نمی کنند و باید توجه به سینما از ما هنرمندان آغاز شود و اگر تاثیر مثبت فیلم بر همگان مشخص شود، سینمای آستارا رونق خواهد گرفت.
تابان هاشم نیا از پیشکسوتان رسانه و مربی تئاتر در آستارا نیز بیان کرد: در ده ها سال قبل خانواده های آستارا برای تماشای فیلم در سینمای قدیم این شهرستان برنامه ریزی می کردند اما اکنون با وجود افزایش جمعیت و گردشگران، توجه به سینما کم شده است.
وی اظهار کرد: جاذبه فیلم در کشاندن مردم به سینما بسیار مهم است و به عنوان مثال اگر فیلم جذابی چون (مارمولک) در آستارا اکران شود، سالن از تماشاگران پر خواهد شد و در انتخاب فیلم ها برای اکران باید سلیقه مخاطبان لحاظ شود.
وی ادامه داد: بی اعتنایی به سینما مختص آستارا نیست و حوادث تلخی که در گذشته در سینماهای برخی شهرهای کشور روی داد، در بی انگیزگی مردم برای استفاده از آن بی تاثیر نیست و ترمیم این ضایعه فرهنگی در جامعه، زمانبر و مستلزم کار فرهنگی گسترده است.
** سینما از منظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا نیز گفت: سینما از شاخص های فرهنگی این شهرستان است و به لحاظ وجود حدود 50 هزار نفر جمعیت در شهر آستارا و گردشگرپذیر بودن آن، بقای سینما در آن لازم است.
ابوطالب جوان افزود: تاثیر فیلم در انسان در قیاس با بسیاری از هنرهای دیگر، غیر قابل کتمان است و بارها به اصحاب فرهنگ و هنر توصیه شده است در تولیدات هنری و سینمایی خود به ترویج ازدواج آسان، نکوهش طلاق، ضرورت فرزندآوری و رفع دغدغه های اجتماعی پرداخته شود.
وی اظهار کرد: برای آشتی مردم با سینما در آستارا روش های سنتی کارساز نیست و باید از ظرفیت آموزش و پروش این شهرستان که بیش از 14 هزار دانش آموز دارد، استفاده شود و اجرای تئاتر و نمایش در سالن سینما افزایش یابد و تبلیغات مناسب صورت گیرد.
وی افزود: از دو سال و نیم قبل به منظور حمایت از سینمای آستارا بخشی از وقت و بلیت های آن را خریداری و به اجرای 100 روز نمایش اختصاص داده و همواره برای هنرنمایی هنرمندان در سالن سینما و کشاندن مردم به آن تلاش کرده ایم و البته مدیر سینما نیز باید برای رفع مشکلات آن، ابتکارآفرین و خلاق باشد.
جوان ادامه داد: بارها از اداره آموزش و پروش خواسته ایم در مسیر تعلیم و تربیت از ظرفیت سینما استفاده شود و حتی در این رابطه به برخی از مدیران مدارس، نامه نوشته ایم اما این امر محقق نشده است.
او گفت: رونق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز در کم رمقی سینماها تاثیرگذار است و برای احیای آن در آستارا باید زنگ سینما در مدارس به صدا در آید و با کارهای فرهنگی مشابه، توجه خانواده ها جهت استفاده از این فرصت جلب شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا افزود: این شهرستان از دیرباز در هنر سینما استعدادهای خوبی داشته است و مینا خوشخویی و شهرام پوررستم از نویسندگان، علی رضا بحری و معین سنجریان از تصویربرداران و بابک مجیدی از فیلمسازان مطرح این منطقه هستند و تاکنون مستندهای کوتاه و بلند سینمایی متعددی در آستارا تولید و در جشنواره های استانی و سراسری تجلیل شده است.
در شرایطی که برخی از شهرستان های اطراف آستارا که جمعیت بیشتری دارند برای احداث سینما و داشتن آن در تلاش هستند و جوانان و فعالان فرهنگی آنها با راه اندازی پویش در فضای مجازی، سینما را به عنوان مطالبه جدی مردم مطرح می کنند، حمایت از تنها سینمای آستارا در این شهرستان گردشگرپذیر ضروری به نظر می رسد.
امیدواریم نوجوانان و جوانان با ترجیح سالن های ساکت و مفید سینما به تونل های دودآلود قلیانسراها، برای تغییر نگرش مردم و گردشگران آستارا به سینما دریای این شهرستان همت کنند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و با دارا بودن 15 جاذبه گردشگری، میزبانی افزون بر چهار میلیون مسافر و تردد 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن در سال یکی از 20 شهر گردشگرپذیر ایران است.
گزارش : عیسی پاشاپور**انتشار دهنده: بابایی
7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.