به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا؛ آستارا، شهرستانی گردشگری است و با حضور گردشگران در فصول مختلف سال مصرف آب این شهرستان در حدود 2 برابر می شود و شایسته است گردشگران و شهروندان صرفه جویی را در اولویت زندگی خود قرار دهند.
بابک مجیدی از فیلمسازان برجسته آستارایی ترویج فرهنگ صرفه جویی را ضرورت غیر قابل انکار خواند و گفت : این روزها کمبود آب و بحث تنش آبی در هر استان و شهری مطرح است و خطر کم آبی و خشکسالی کشورمان را تهدید می کند و در این میان موثرترین راه، مدیریت مصرف و صرفه جویی آب توسط مردم است.
وی تصریح کرد: تاکنون مستندی درباره بحران آب و لزوم توجه مردم به این نعمت الهی در شهرستان آستارا ساخته نشده است و در تلاش هستیم با نوشتن یک فیلمنامه خوب، اثری در این رابطه تولید کنیم.
وی افزود: در حیاط بیشتر خانه های قدیمی شهرستان آستارا، یک حلقه چاه حفر می شد و از آب آن برای مصارف کشاورزی استفاده می شد ولی با ماشینی شدن زندگی، الگوهای مصرف ما نیز تغییر کرد و دیگر در کمتر خانه ای چاه وجود دارد و برخی مواقع روستائیان از آب شرب برای آبیاری باغچه های خود استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: هر کدام از شهروندان در جایگاه خود می تواند معرف فرهنگ صرفه جویی باشد و به عنوان مثال مسواک زدن با یک لیوان آب و پرهیز از شستن خودرو با آب شرب از جمله آنهاست.
پرویز نوری زاد از عکاسان برجسته شهرستان آستارا نیز هدر دادن آب را مشکل فرهنگی عنوان و تصریح کردد: این روزها مساله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است و صرفه‌جویی در مصرف آن نه تنها هزینه ها را کاهش خواهد داد بلکه برای کشور و نسل‌های آینده نیز مفید خواهد بود.
وی افزود: صرفه جویی در مصرف آب باید از دوران کودکی در کانون خانواده و مدرسه ترویج شود و صدا و سیما با ساخت برنامه های مدون و پخش آن از شبکه های مختلف می تواند در اشاعه این فرهنگ موثر باشد.
شیما مولایی فرد از شاعران آستارا نیز گفت: مقوله هنر اثرگذاری ویژه و مستقیمی بر مخاطبان خود در تمام زمینه ها از جمله ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و پرهیز از اسراف خواهد داشت و مسئولان فرهنگی باید در این زمینه برنامه ریزی های لازم را داشته باشند.
وی افزود: آستارا با بارش بیش از یکهزار میلمیتر در سال، جزو مناطق پرباران کشور محسوب می شود و این فرصت استثنایی برای تقویت منابع آب است.
این بانوی شاعر خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت های موجود، شایسته است مردم آستارا فرهنگ بالای خود را در حوزه مصرف آب نیز نشان دهند و با پرهیز از مصارف غیر ضروری مانع ایجاد تنش آبی در تابستان شوند.
آرش جوهری از هنرمندان عرصه نمایش شهرستان آستارا در این رابطه گفت: جلوگیری از اسراف آب و مصرف بهینه این مایه حیات، باید به وسیله کار فرهنگی به یک خواست عمومی در جامعه تبدیل شود.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان با فرهنگ سازی در صرفه جویی مصرف آب باید برای حفاظت منابع آب اقدامات موثری انجام دهند.
علی رضا ملکی نژاد مدیر آب و فاضلاب شهری آستارا نیز در این مورد گفت: اقدام خبرگزاری ایرنا در راه اندازی پویش نه به تشنگی اقدام جالب توجهی است و جریان سازی فرهنگی خوبی در حوزه مصرف بهینه آب محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی در سال های گذشته مصرف آب را افزایش داده است، افزود: روزانه در بالاترین حد، 18 هزار متر مکعب آب در تصفیه خانه بهارستان آستارا تولید و وارد شبکه می شود ولی متاسفانه بسیاری از روستائیان، آب شرب را برای مصارف کشاورزی استفاده می کنند و این امر مشکلاتی در تامین آب به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه تصفیه خانه آستارا با ظرفیت تولید 210 لیتر در ثانیه، جوابگوی نیاز فصول گرم نیست، اضافه کرد: این تصفیه خانه در سال 72 در آستارا با تحقق هدف های 20 ساله احداث شد و در حال حاضر عمر مفید تاسیسات آن به پایان رسیده و نیازمند بازسازی است.
وی ادامه داد: میزان تولید آب تصفیه خانه بهارستان در روزهای اخیر با توجه به افزایش دمای هوا از 210 لیتر به 150 لیتر در ثانیه کاهش پیدا کرد و با توجه به این وضعیت مدیریت مصرف باید بیش از پیش مورد توجه شهروندان قرار گیرد.
ملکی نژاد ادامه داد: اتمام طرح بزرگ آبرسانی شهرستان آستارا می تواند منجر به رفع کامل مشکل کم آبی این شهرستان شود و تکمیل این طرح نیازمند یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار است.
وی تاکید کرد: موظف هستیم قطره آبی را در هیچ گوشه ای از این کشور بیهوده هدر ندهیم و باید در چگونگی مصرف آب در فعالیت های شخصی و روزانه مسئولانه و دلسوزانه عمل کنیم.
صرفه جویی مفهومی ثابت شده در تعالیم اسلامی بوده و در طول زندگی به رعایت آن تاکید شده است.آیات قرآن و احادیث فراوان با تعبیرهای گوناگون، اسراف در هر کاری را به طور عام و در مورد آب به طور خاص مورد نکوهش قرار داده است و پیامبر اسلام (ص) می فرمایند: در مصرف آب باید صرفه جویی کرد حتی اگر به وفور یافت شود زیرا حیوانات و دیگر موجودات نیز حق استفاده از آن را دارند.
بی شک همراهی هنرمندان و فرهیختگان و تولید آثار هنری در زمینه های مختلف با موضوع صرفه جویی در نهادینه ساختن فرهنگ صرفه جویی در جامعه نقش مهمی دارد .
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است و مرکز آن به عنوان یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور، 23 هزار مشترک آب دارد.
گزارش: یوسف هدایتی ** انتشار دهنده : بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.