محمد نقی پاداشت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: درحال حاضر 200گونه و ژنوتیپ انواع درختان میوه که بیشتر از گونه های بومی نظیر گلابی محلی یا خوج ، ازگیل محلی و ازگیل ژاپنی ، گوجه سبز و زالزالک، انواع مرکبات، 220گونه درختان و درختچه های زینتی و دارویی بومی و غیر بومی ، 130گونه و ژنوتیپ گیاهان زینتی درگلخانه ها (غیر بومی)، 9 گونه انواع بامبو در سطح چهار هکتار و تعدادی از انواع گیاهان پیازی و گیاهان علفی دایمی و یکساله بومی و وحشی به عنوان ذخایر ژنتیکی ( ژرم پلاسم ) برای مطالعات و پژوهشهای علمی در این ایستگاه تحقیقاتی نگهداری می شوند.
وی خاطرنشان کرد: این باغ درسال 1306به عنوان نخستین ایستگاه تحقیقات کشاورزی شمال کشور با وسعت 54هکتار تاسیس شد که ابتدا موسسه مرکزی چای یا موسسه چایکاری به آن اطلاق می شد و مطالعات روی چای و بامبو به عنوان محصولات جدید وارداتی صورت می گرفت که بعدها پژوهش روی سایر محصولات کشاورزی مانند برنج ، سبزی و صیفی ، انواع درختان میوه و گیاهان زینتی نیز در دستور کار قرار گرفت .
وی اظهارداشت: مطالعات روی گیاهان بومی جهت کاربرد آنها به محصول جدید زینتی با تصویب طرح های تحقیقاتی از سال 1378در ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان آغاز شد و تاکنون فعالیت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است .
پاداشت ، با اشاره به اجرای طرح های تحقیقاتی ازدیاد برخی از گیاهان زینتی در این ایستگاه ، یادآورشد: تاکنون 26 طرح تحقیقاتی و 55پایان نامه تحصیلات تکمیلی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی (گل و گیاهان زینتی) لاهیجان اجرا شده است.
وی پروژه های تحقیقاتی روی ضایعات کشاورزی جهت تهیه انواع کمپوست و ورمی کمپوست برای کاربردی کردن آن در تولید محصولات گلخانه ای و همچنین گیاهان بومی (اعم از زینتی و درختان میوه) را از مهمترین فعالیتهای پژوهشی این ایستگاه تحقیقاتی در 15 سال اخیر دانست.
وی گفت: در این ایستگاه تحقیقاتی مجموعه ای از گونه های محلی نظیر گلابی های محلی (خوج) ، ازگیل ، گوجه سبز ، ازگیل ژاپنی و تمشک برای پژوهشهای کاربردی نگهداری می شوند و از طرفی در اقدامی جدید ارقام مختلف تمشک و بلوبری وارداتی و همچنین گیاهان دارویی و پرورش گیاه به روش آکواپونیک در دستور کار قرار گرفته است.
رییس ایستگاه تحقیقات کشاورزی ( گل و گیاهان زینتی) لاهیجان ، بهسازی زیرساخت ها مانند برق ، گاز و آب این ایستگاه را برای تکمیل برنامه ها و طرح های تحقیقاتی و بهره برداری بهینه ضروری دانست.
ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان از جمله مراکز علمی و پژوهشی زیر مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان بشمار می رود .
خبرنگار: نظرپور ** انتشار دهنده : بابایی
6029/ 6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.