کلاس های خوانش شاهنامه فردوسی و مثنوی معنوی با حضور 25 هنرجو ، روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته برای آشنایی نوجوانان با متون فاخر کلاسیک ایران در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان برگزار می شود.
نیلوفر امیدی متولد 1368 اهل لاهیجان معلم و مدرس دانشگاه به عنوان مسئول برگزاری کلاس های مثنوی و شاهنامه خوانی، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از برگزاری این کلاس ها را آموزش ادای دین به ادبیات کلاسیک ایرانی و چگونگی تلفظ صحیح واژه های زبان فارسی، حذف اصطلاحات سخیف و عامیانه از زبان محاوره نوجوانان، بالا رفتن اعتماد به نفس نوجوانان با شرکت در بحث های گروهی، آشنایی نوجوانان با مهم ترین و بزرگ ترین متون ادب پارسی از جمله شاهنامه، مثنوی معنوی، بوستان و گلستان سعدی دانست.
وی ادامه داد: ایجاد خلاقیت و افزایش قدرت تحلیل و بررسی متون، ایجاد مهارت در خلاصه نویسی داستان ها، ترویج هنر کتاب خوانی، ترغیب و تشویق نوجوانان با ادبیات و گنجینه ارزشمند و فاخر فرهنگ ایران از جمله دیگر این اهداف است.
وی افزود: تاکنون چهار داستان گزینش شده از شاهنامه فردوسی در کلاس خوانش ، بررسی و توسط نوجوانان خلاصه نویسی شده است.
به گفته امیدی، نوجوانان بایستی برای هر جلسه یک داستان از شاهنامه را در منزل مطالعه کنند و خلاصه داستان را در دفتر خود بنویسند و برداشت خویش از داستان را در کلاس ارائه دهند.
وی داستان های گزینش و خوانش شده از شاهنامه را داستان زال و رودابه ، رستم پهلوان پیروز، هفت خوان رستم، رستم و سهراب، سیاوش و هفت خوان اسفندیار ذکر و اظهار کرد: بررسی داستان های مثنوی معنوی، تحلیل آن و حفظ ابیات مثنوی از جمله برنامه مردادماه این دفتر است و در شهریورماه، به حکایاتی از بوستان و گلستان سعدی پرداخته می شود.
شهرستان لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.
خبرنگار: نظرپور ** انتشاردهنده: کبیری
6029 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.