در نشست هم اندیشی توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه روابط بین الملل ضرورت بهینه کاوی ظرفیت های اقتصادی موجود در استان گیلان مطرح شد.

به گزارش ایلنا از رشت، نشست هم اندیشی توسعه همکاری های اقتصادی در حوزه روابط بین الملل با حضور شیدا مهنام رئیس اداره‌علوم اجتماعی و انسانی یونسکو؛ مولایی پور مدیرکل اداره امور اقتصادی و دارایی گیلان، نوروزی معاون اقتصادی اداره‌کل اقتصاد و دارایی استان گیلان، علی‌پور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد، فاطمه قدیمی مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت و مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در عمارت تاریخی شهرداری رشت، دفتر همکاری های کمیسیون ملی یونسکو _ ایران و شهرداری رشت با هدف پرداختن به ظرفیت های اقتصادی استان و جذب سرمایه گذار  برای استان و شهر خلاق رشت برگزار شد.

 

مولایی پور : ورود به بازارهای جهانی راه جذب سرمایه گذار برای استان گیلان 

مدیر کل  امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره  به وجود ۸ هزار نفر دانشجوی فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه ها و گیلان اذعان داشت: از این فارغ التحصیلان می توان به عنوان سرمایه ملی بهره برد.

وی افزود: همچنین جذب سرمایه گذاران، ورود تکنولوژی جدید و توسعه فناوری، تولید ارزش افزوده بیشتر، اشتغالزایی و تنوع صادرات به همراه ورود به بازارهای جهانی از دیگر اهدافی است که در همه جای دنیا به عنوان اهداف ایجاد مناطق ویژه اقتصادی تعریف می شود.

مولایی پور در ادامه از بهینه کاوی ظرفیت های اقتصادی موجودی استان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به برخورداری گیلان از نعمت خدادادی دریای کاسپین تفکر جمعی استان در پی توسعه پایدار توسعه سبز مبتنی بر اقتصاد دریامحور است.

این مسئول با اشاره به بهره برداری برداری خطوط تاسیساتی آب و برق و گاز از حرائم نواحی جلگه ای یادآورشد: با توجه اینکه  ۲.۸ دهم مساحت جلگه در خط لوله گاز قرار گرفته پس باید فعالیت اقتصادی خود را متوجه دریا کنیم.

مهنام : مغفول ماندن ۷۰ درصدی ظرفیت توریسم استان گیلان/ ضرورت ارتقا فرصت های اقتصادی در گیلان

مهنام رئیس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو - ایران با قدردانی از دکتر نجفی استاندار گیلان و مجموعه همکاران در زمینه حمایت از شهر خلاق رشت و همچنین فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت در شناساندن پتانسیل های این شهر اذعان داشت: یونسکو به عنوان کارگزاری فرهنگی قویترین ابزار برای ایجاد فرصت های اقتصادی است.

وی با تاکید بر ضرورت  ارتقا فرصت های اقتصادی در گیلان تصریح کرد: در یونسکو برای جذب سرمایه اقتصادی از چند اهرم از جمله گردشگری استفاده می شود.

دکتر مهنام  با تاکید بر مغفول ماندن ۷۰ درصدی ظرفیت توریسم استان گیلان یادآور شد: با توجه به استقرار دفاتر سفارت خانه های مختلف از جمله  بلژیک ، آلمان ، ایتالیا ، آذربایجان ، ترکمنستان و فرانسه و افغانستان و....  در ایران و همچنین ظرفیت های دفتر منطقه ای یونسکو در تهران  می توان در نشست ها از آنان دعوت کرد.

وی در ادامه از برگزاری میزبانی و نشست های تخصصی در رشت  و تهران به عنوان تقویت اقتصاد گردشگری برای استان  خبر داد و گفت:  با اولویت بندی پروژه ها می توان در راستای معرفی درست و جذب سرمایه گذار اقدام نمود . 

این مسئول گفت: با توجه به استقرار دفتر شهر خلاق در شهرداری و نظارت و همکاری استانداری  می توان در یک فضای یونسکویی و با دعوت از نمایندگان کشورهای عضو یونسکو به این نشست ها اعتبار و اعتماد بخشید و این نشست ها در ذهن ها ماندگار کرد.

 مهنام تعاملات دانشگاهی را دیگر ابزار توسعه اقتصادی خواند  و افزود: دانشگاه ها با تکیه بر توسعه فرآیندهای مطالعاتی می توانند نقشی مهم در جذب سرمایه گذار در این استان و شهر داشته باشند.

رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو _ ایران  با اشاره به برگزاری آیین های سنتی به عنوان سومین ابزار توسعه پایدار تصریح کرد: بحث آیین های سنتی نقش زیادی برای فرصت اشتغالزایی جوانان خواهد داشت.

وی افزود: با بهره گیری از ظرفیت های مدیریت شهری , ظرفیت های مطالعاتی دانشگاهی یونسکو میتوان گامی بلند در جذب سرمایه گذار و ایجاد فرصت های شغلی پایدار در این شهر برداشت.

در ادامه مهنام پیشنهاد برپایی نشستی در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو_ ایران  با  حضور مدیران دانشگاهی , شهردار رشت و مدیرکل دارایی و امور اقتصادی گیلان و نیز نمایندگانی از کشورهای عضو یونسکو را داد تا در ان نشست پیرامون برگزاری یک نشست بین المللی در شهر رشت بحث و بررسی شود.

 فاطمه قدیمی: پیشنهاد ایجاد میز سرمایه‌گذاری بین الملل توسط  اداره امور اقتصادی و دارایی استان در کمیسیون ملی یونسکو  _ ایران برای استان گیلان و شهر خلاق رشت 

در ادامه این جلسه فاطمه قدیمی مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت نیز با تاکید بر تهیه برنامه عملیاتی شهر خلاق با نگاه اقتصاد مقاومتی تصریح کرد : پیشنهاد می شود این برنامه با اولویت های استانی و نگاه توسعه پایدار به شهر رشت به عنوان مرکز استان و سایر پتانسیل ها از جمله منطقه آزاد تدوین شود تا در راستای برنامه ششم توسعه و شعار امسال مبنی بر اقتصاد مقاومتی ؛ اشتغال و تولید از تمامی ظرفیت های استان استفاده شود . 

وی یاد آور شد : این طرح می تواند به وزارت اقتصاد به عنوان یک طرح با پایلوت استان گیلان  تحت عنوان میز سرمایه گذاری بین الملل در یونسکو  پیشنهاد شود و شهرداری رشت این آمادگی را دارد که در زمینه تدوین آن همکاری نماید . 

 

علی پور نماینده دانشگاه آزاد رشت در شهرداری رشت نیز با اشاره به  تفاهمنامه و همکاری‌های مشترک بین دانشگاه، شهرداری رشت، اداره کل دارایی و کمیسیون ملی یونسکو- ایران خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد نیز طبق توافق نامه‌ای که با شهرداری رشت دارد و همچنین توافق نامه کمیسیون ملی یونسکو ایران با دانشگاه آزاد کشور در خصوص تسهیل گری برای اجرای موارد همکاری اعلام آمادگی می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.