آستارا در منتهی الیه غرب گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان همواره آغوش خود را به روی گردشگران داخلی و خارجی می گشاید و سفر بیش از چهار میلیون مسافر و تردد حدود 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن در سال، مؤید گردشگرپذیر بودن آستاراست و برای توسعه صنعت گردشگری باید قابلیت های نهفته آن احیاء و شرایط سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن تسهیل شود.
یونس رنجکش فرماندار، پردل امیری نژاد رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اورنگ استقامت عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور، مهدیس نجف زاده استاد باستان شناسی دانشگاه، توفان سماپور استاد دانشگاه و رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی، تابان هاشم نیا فعال رسانه ای و مسئول برنامه های فرهنگی و هنری نوار ساحلی و شروین حبیب زاده کارشناس عمران شهرداری آستارا به عنوان میهمانان میزگرد ایرنا، دیدگاه های خود را در این خصوص مطرح کردند.
اهمیت تکمیل زیرساخت های گردشگری، تأمین الزامات و ضرورت رفع موانع سرمایه گذاری در بخش گردشگری، مهمترین موضوعاتی بود که حاضران در میزگرد ایرنا ، در کنار بازشناسایی ظرفیت های گردشگری شهرستان مرزی آستارا و هموارکردن زمینه حضور مردم در برنامه های مرتبط با توسعه گردشگری این شهرستان بر آنها تاکید کردند.

** ضرورت تامین الزامات و تکمیل زیرساخت های گردشگری
فرماندار آستارا بیان کرد: آستارا در شأن یک شهر مرزی و در پیشانی جمهوری اسلامی از مواهب طبیعی، تاریخی و فرهنگی قابل توجهی برخوردار است، اما بهره وری درستی از آن نشده و در این شهرستان تجارت به گردشگری پیوند خورده است.
یونس رنجکش افزود: هم مرز بودن با جمهوری آذربایجان ظرفیت مهمی برای آستاراست اما تا بحال به درستی از آن استفاده نشده و اغلب، مسافر و کالا بدون برنامه تردد کرده و صادر شده و چشم انداز روشنی برای آن تعریف نشده است.
وی اظهار کرد: تجارت چمدانی و ورود کالاهای خارجی از عوامل جذب گردشگر به آستارا بود که متاسفانه به لحاظ اعمال یا تغییر سیاست های کشور همسایه، حالت قبلی خود را از دست داده و رونق سابق را ندارد در صورتی که زمانی اجناس آستارا در شهرهای مختلف به عنوان برند و هویت شهرت یافته بود.
رنجکش ادامه داد: از حدود 20 سال پیش با باز شدن مرز ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا بر خرید کالای خارجی تمرکز و از سایر زیرساخت ها غفلت شده و زمینه های جذب گردشگر مغفول مانده و اگر این زیرساخت ها فراهم می شد، امروز فقدان تجارت چمدانی بر اقتصاد این شهرستان تاثیر زیادی نمی گذاشت و سایر بخش های گردشگری، چرخه اقتصاد را به راحتی می چرخاند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا گفت: در بحث گردشگری در نقطه نخست توجه قرار داریم و تلاش می کنیم با وجود کمبودها، کارهای تاثیرگذاری انجام دهیم اما برای تحقق آن رعایت الزاماتی لازم است.
پردل امیری نژاد افزود: از الزامات توسعه گردشگری اقتصادی در آستارا ، اجرای برنامه مدون آن است و برنامه مصوب و شیوه نامه کشوری داریم و اگر اجرای آن با همت و همکاری مسئولان در آستارا تصویب شود، عملیاتی خواهد شد و تحقق آن به همکاری دستگاه های مختلف نیاز دارد.
وی اظهار کرد: هنوز از بابت اجرای برخی از جشنواره های سال قبل به عوامل اجرایی آن بدهکار هستیم و با وجود مشکلات مالی، امکان کار جدید به سختی میسر است و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیروی انسانی کافی ندارد و رفع این موانع برای توسعه گردشگری لازم است.
استاد دانشگاه و رئیس مرکز رشد واحدهای فناور آستارا نیز در این ارتباط گفت: استقرار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا در یک کانکس، برازنده این شهرستان گردشگرپذیر نیست و سخت گیری و تفتیش خودروهای غیربومی در ایست بازرسی ها و ساماندهی نشدن مسافرکاشانه ها، هتل ها و قیمت آنها از موانع جذب گردشگر است.
اورنگ استقامت افزود: برغم افتتاح بیمارستان 132 تختخوابی آستارا، برای ایجاد گردشگردرمانی در این شهرستان اقدام نشده و زمینه پذیرش بیماران خارجی علاقمند معالجه در آستارا فراهم نشده و در حوزه گردشگری دریایی نیز اقدامی صورت نگرفته و تالاب استیل آستارا برغم وعده های مسئولان، مغفول مانده و به اندازه ائل گولی تبریز و شورابیل اردبیل تجهیز نشده است.
مهدیس نجف زاده استاد باستان شناسی دانشگاه های آستارا نیز در این ارتباط بیان کرد: صنعت گردشگری به لحاظ شاخه های درمانی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی همواره مورد توجه بوده و بعد از صنایع نفت و خودرو ، بهترین گزینه برای توسعه اقتصادی است.
وی افزود: طرح های علمی گردشگری، استفاده از استادان و پژوهشگران، فراخوان مقاله های احیای گردشگری برای جلب سرمایه گذاران، افزایش اعتبارات گردشگری برای تکمیل طرح های نیمه تمام، تشکیل انجمن های مردمی، برپایی همایش های معرفی ظرفیت ها، معرفی داشته های باستان شناسی و تبلیغات گسترده با زبان های مختلف برای معرفی آداب و سنن از ملزومات توسعه گردشگری در آستاراست.
وی تهیه نماهنگ مناطق گردشگری و پخش آنها در تلویزیون های شهری، فعال شدن رسانه ها در این زمینه، سوق دادن تورهای ایرانگردی، برپایی نمایشگاه های صنایع دستی، جشنواره های بومی محلی برای احیاء و معرفی سنت ها و پوشش لباس های محلی در اعیاد و مناسبت ها را از دیگر الزامات برای توسعه گردشگری در آستارا عنوان کرد.
توفتن سماپور رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی آستارا نیز اظهار کرد: باید سایت مرجع اطلاعات گردشگری آستارا راه اندازی و قابلیت های این شهرستان تبیین شود تا گردشگران در انتخاب آستارا ، اطلاعات لازم را از اقامتگاه ها و خدمات آن به دست آورند.
وی بیان کرد: علاوه بر گردشگران داخلی به گردشگران خارجی نیز تا حدودی بی توجه هستیم و مسافران زیادی از جمهوری آذربایجان به قصد درمان وارد آستارا می شوند و از آنجائیکه زیرساخت های درمانی آستارا برای جمعیت این شهر کفاف نمی کند، نمی توانیم گردشگران خارجی را پوشش دهیم و به جبران این نقص مهم باید به عنوان زیرساخت گردشگری توجه شود.
شروین حبیب زاده کارشناس عمران شهرداری آستارا نیز گفت: این شهرستان قابلیت های زیادی در حوزه گردشگری دارد و شهرداری با اتکا به همه ظرفیت های خود برای احیای گردشگری و توسعه آن تلاش می کند اما همکاری تنگاتنگ دستگاه های اداری دیگر نیز در این راستا ضروری است.
وی افزود: اگر هر دستگاه اجرایی مرتبط با موضوع گردشگری، در تامین زیرساخت های سخت و نرم این حوزه وارد میدان عمل شود، نتیجه این همگرایی باعث تحول بزرگی در صنعت گردشگری آستارا خواهد بود.
تابان هاشم نیا فعال رسانه ای و مسئول برنامه های فرهنگی و هنری ساحل آستارا نیز گفت: بسیاری از گردشگران، این شهرستان را به خاطر دریا می شناسند و باید از این زیرساخت مهم برای توسعه گردشگری به خوبی استفاده شود و با ایجاد امکانات مختلف و تفریحات سالم دریایی، زمینه جذب گردشگر فراهم شود.
وی بیان کرد: همت و همکاری مسئولان برای توسعه گردشگری آستارا مهم ترین زیرساخت تحقق این امر است و در مسیر تبدیل آستارا به قطب گردشگری استان گیلان، باید همه ظرفیت های نهفته آن شناسایی و با برنامه ریزی مدون و نتیجه بخش احیا شود.

** لزوم رفع موانع سرمایه گذاری گردشگری
فرماندار آستارا در این ارتباط گفت: در تالاب استیل آستارا زیرساخت ورود سرمایه گذار وجود ندارد و از شهرداری خواسته شده مقدمات تفرجگاه را در آن ایجاد کند و از ورود کامیون های بزرگ، استقرار و تعویض روغن آنها در محدوده منطقه گردشگری جلوگیری شود و باید برای جذب سرمایه گذار گردشگری در آستارا، همگرایی مدیریتی شکل گیرد و جزیره ای عمل نشود.
به گفته رنجکش ، باید به قانون احترام گذاشته شود و ترک تشریفات اداری در بخش گردشگری بوی رانت ندهد و اگر فعالیت هر سرمایه گذار، شفاف و قانونمند باشد، از آن پشتیبانی خواهیم کرد.
وی افزود: برخی از سرمایه گذاران به بهانه تملک زمین وارد میدان می شوند که دستگاه های نظارتی وظیفه رصد آنها را دارند و هرچند مخالف سرمایه گذاری و کارآفرینی نیستیم اما یک سرمایه گذار که در حسابش 100 میلیون ریال موجودی ندارد، نمی تواند تا 100 میلیارد ریال در آستارا سرمایه گذاری کند و نمی توانیم اراضی ملی را به بهانه اجرای طرح گردشگری به اینگونه افراد واگذار کنیم.
وی گفت: موتور تحرک آستارا به دست رسانه هاست و باید با کار رسانه ای و اطلاع رسانی لازم، ظرفیت های این شهرستان را معرفی و زمینه مشارکت بخش خصوصی در آن را تسهیل کنند و خبرگزاری ایرنا به عنوان منبعی مطمئن و قابل اعتماد برای آحاد جامعه ، در این راستا نقش پررنگی دارد و رسانه های دیگر نیز باید وارد میدان کار شوند تا آستارا روز به روز شاهد رشد و تعالی باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا بیان کرد: شکی نیست که به لحاظ کمبود اعتبارات دولتی باید از سرمایه گذار بخش خصوصی در حوزه گردشگری استقبال شود و این امر در مناطق گردشگرپذیر نظیر این شهرستان، بسیار موثر خواهد بود.
امیری نژاد افزود: بستر لازم برای جذب سرمایه گذار گردشگری در آستارا فراهم است و البته فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان این حوزه باید شرایط سرمایه گذاری را داشته باشند و فعالیت خود را منطبق بر قانون و در چارچوب مقررات به پیش ببرند.
سرپرست مرکز رشد واحدهای فناور آستارا نیز بیان کرد: از مسئولان انتظار داریم بستر ورود سرمایه گذار را در آستارا فراهم کنند و انجام همه کارها را از شهرداری انتظار نداشته باشند.
استقامت اظهار کرد: سرمایه گذاران به فعالیت اقتصادی در مناطق گردشگرپذیر علاقمند هستند و در صورتی که نسبت به بازگشت سرمایه و سودآور بودن فعالیت خود اطمینان کافی به دست آورند، وارد میدان خواهند شد.
نجف زاده استاد باستان شناسی دانشگاه نیز گفت: زمینه های زیادی برای کار و ورود سرمایه گذاران در آستارا وجود دارد و باید با تسهیل شرایط ، از آنها استقبال شود و ورود سرمایه گذاران می تواند ظرفیت های گردشگری روستایی را در این شهرستان احیاء کند.
وی افزود: با فعال شدن بخش خصوصی در حوزه گردشگری آستارا ، می توان با طرح و اجرای ایده هایی نظیر جشنواره دوشاب، مردم و گردشگران را به روستاها کشاند و با احیای روستاگردی از تاثیرات اقتصادی آنها بهره مند شد.
وی اظهار کرد: برخی از روستاهای آستارا نظیر مشند، گیلده و حیران از قابلیت های منحصربفردی در گردشگری برخوردار هستند که با سرمایه گذاری در آنها می توان ظرفیت های نهفته را احیاء و پای گردشگران زیادی را به آن مناطق باز کرد و این امر می تواند در کاهش بیکاری و مهاجرت نیز موثر باشد.
سماپور رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی آستارا نیز بیان کرد: متاسفانه در جذب سرمایه گذار گردشگری در آستارا کار زیادی نشده و اغلب سرمایه گذاران در حوزه صادرات و واردات جذب و فعال شده اند.
وی افزود: باید در این خصوص احساس مسئولیت را در مردم بومی آستارا ایجاد کنیم تا در تامین زیرساخت های گردشگری و ساخت مراکز خرید بزرگ، سرمایه گذاری کلان انجام دهند و تغییر ذائقه خرید مردم و گردشگران نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: دریا در گردشگری بسیار حائر اهمیت است اما یک غذاخوری قابل قبول در ساحل آستارا احداث نشده و قایقی که امکان گرداندن چند نفر و فراهم کردن چای و غذای آنها را داشته باشد، وجود ندارد و باید با استقبال از سرمایه گذاران موفق، بستر فعالیت آنها را در ساحل آستارا فراهم کنیم.
حبیب زاده کارشناس عمران شهرداری آستارا نیز گفت: اعتبارات دولتی در بخش گردشگری همواره کم بوده که باید افزایش یابد و تداوم این امر در جذب سرمایه گذار خصوصی نیز موثر خواهد بود.
وی افزود: طولانی بودن مسیر سرمایه گذاری گردشگری برای سرمایه گذار آزاردهنده است و نبود همکاری لازم بین دستگاه های مختلف ، مانع کار می شود و چند بار سرمایه گذار بخش خصوصی برای توسعه گردشگری آستارا وارد عمل شده اما به علت نبود این همکاری و طولانی بودن مسیر اداری، طرح های آنها به نتیجه نرسیده است.
هاشم نیا فعال رسانه ای و مسئول برنامه های فرهنگی هنری ساحل آستارا نیز گفت: بررسی موانع سرمایه گذاری در این بخش، ضروری است و تشریفات اداری در سرمایه گذاری گردشگری باید ترک شود تا فعالان بخش خصوصی با رغبتی بیشتر ، در این حوزه وارد میدان شوند.
وی افزود: در بخش اجرای برنامه های فرهنگی هنری ساحل آستارا قرار است برای تابستان امسال حدود یک میلیارد ریال سرمایه گذاری شود و از آنجائیکه هر سرمایه گذار، دغدغه منافع و بازگشت سرمایه خود را دارد، باید موانع و چالش های کار بررسی و برطرف شود.
برآیند گفته های شرکت کنندگان در این میزگرد خبری، لزوم بازشناسایی ظرفیت های گردشگری شهرستان مرزی آستارا ، هم افزایی دستگاه ها و نهادها و ترک نگاه های جزیره ای، تسهیل حضور و فعالیت سرمایه گذار و بسترسازی برای نقش آفرینی مردم در رونق گردشگری ازجمله گردشگری روستایی است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان، جزو یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور است.
میزگرد از عیسی پاشاپور ** انتشاردهنده: کبیری
7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.