مدیرعامل آبفای‌گیلان در نشست ائمه‌جماعات گیلان گفت: مدیریت برمنابع و مصارف آب موجب کاهش بحران‌ها است.

به گزارش ایلنا از رشت، در راستای تداوم برنامه های صرفه جویی در مصرف آب نشست ائمه جماعات استان در تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با هدف آشنایی با روند تصفیه آب برگزار شد.

سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به اینکه هفته صرفه جویی در مصرف آب یک رخداد مهم برای شرکت‌های آب و فاضلاب است، افزود: مقوله آب در فرهنگ مردم و احکام اسلامی ارزش والایی دارد چنانکه در قرآن بدان اشاره شد«هر چیز زنده ای را از آب قرار دادیم».

مدیرعامل آبفای‌گیلان با توجه به اهمیت آب در زندگی فردی و اجتماعی تصریح کرد: ایران جزء معدود کشورهایی است که 88% آب تجدیدپذیر را مصرف می‌کند و با توجه به بحران جنگ آب در آینده، از راهبردهای شورای فرهنگی آشنایی روحانیون با مشکلات روند تصفیه آب و استفاده از این ظرفیت برای نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب در بین اقشار مختلف جامعه است.

 حسینی آب موجود در کره‌زمین را 5/97% عنوان‌کرد و گفت: بدلیل وجود این آب در دریا و اقیانوس‌ها، جز با روش‌های سخت قابل تبدیل به آب شیرین نیست و تنها 3% آن قابلیت شرب خواهد داشت.

وی از شرایط خاص کشور ایران گفت و تصریح کرد: میزان بارندگی در ایران 3/1 دنیاست و بدلیل پراکندگی بارش و عدم تقارن در توزیع ، 85% کشور در قسمت نیمه خشک قرار دارد و حال آنکه متوسط بارندگی در گیان بالای 100 میلیمتر در سال است و با توجه به پربارانی و سرسبزی آن، بابت تأمین آب سالم و مورد نیاز با مشکلات خاصی مواجه هستیم.

مدیرعامل آبفای گیلان همچنین افزود: تصفیه خانه بزرگ آب گیلان تأمین آب 64% مشترکین استان در شهرهای رشت، خمام،انزلی، آستانه اشرفیه، کیاشهر، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود و شلمان را بعهده دارد و بدلیل عدم سفره های مناسب قابل شرب در انزلی و عدم حفر چاه باید از طریق خطوط انتقال آبرسانی نمائیم.

وی با تأکید بر اینکه بالارفتن دما، موجب افزاش مصرف آب و کاهش منابع تأمین آب می‌شود خاطرنشان کرد: این امر در تأمین، توزیع و تصفیه نیز تأثیرگذار است و در این راستا با کشورهای همسایه دیپلماسی و نشست‍‌هایی نیز داریم و در صورت عدم توجه به این موضوع در آینده با مشکلات کمبود آب مواجه خواهیم شد.

 حسینی با ذکر حساسیت موجود در کاهش منابع آبی اظهار داشت: مدیریت بر منابع و مصارف آب موجب می شود تا بحرانها به آرامی سپری گردد.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به اینکه مجموعه وزارت نیرو برای استان برنامه های خوبی در حوزه آبرسانی مدون نموده یادآور شد: مشابه تصفیه خانه کنونی ، تصفیه خانه ای با تکنولوژی و امکانات جدید با همین ظرفیت از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی به روشBOTاحداث می گردد که در سال 1397 شاهد افزایش 3 مترمکعب آب به ظرفیت آب استان خواهیم بود و برای تأمین اب 20 سال آینده شهرهای برخوردار مشکلی نخواهیم داشت.

وی همچنین از دیگر طرحهای آبرسانی به طرح آبرسانی فومن، ماکلوان، غرب دور (تالش، رضوانشهر) ، آبرسانی به آستارا از رودخانه آقچای اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح‌های آبرسانی شرق دور (رودسر، املش و شهرهای مجاور) نیز به میزان 805 لیتر در ثانیه تأمین آب خواهد شد.

 حسینی هماهنگی خوب بین شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: با پیشرفت و توسعه تأسیسات این همکاریها افزایش خواهد یافت .

مدیرعامل آبفای گیلان در ادامه افزود: پس از این بازدید نگرش جدیدی خواهید داشت که شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با تکنولوژی جدید و تحمل دشواری‌ها تأمین آب استان را برعهده دارد و امید است با بهره مندی از ظرفیت های اجتماعی در نهادینه کردن فرهنگ مدیریت مصرف بتوانیم خدمات مطلوب و مناسبی ارائه نمائیم.

سپس مهندس رنج ور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان ضمن تقدیر از برگزاری این نشست با توجه به شرایط خاص حوزه روستایی اظهار داشت: با توجه به پراکندگی روستاها و خانوارها در گیلان ، هزینه اجرای طرحهای آبرسانی حدود 2.5 برابر افزایش می یابد.

وی با بیان وضعیت خوب آب در گیلان به لحاظ کمیتی تصریح کرد: بالغ بر 75% بارش باران در فصول پاییز و زمستان است حال آنکه بدلیل گردشگری و کشاورزی پیک مصرف در بهار و تابستان می باشد و باتوجه به محدودیت منابع آبی کار سخت و دشوار است.

در ادامه حجت الاسلام کمالی دبیر امور فرهنگی و دینی صنعت آب و برق استان ، ضمن تشکر از تدبیر مجموعه آبفای گیلان در برگزاری این نشست باتوجه به موقعیت اجتماعی روحانیون جهت اشاعه فرهنگ صرفه جویی اظهار داشت: ائمه جماعات باید در منابر در خصوص مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه صحبت نمایند تا با اشاره به اسراف بعنوان یک منکر هم به وظیفه دینی خود عمل نموده و هم مدیون آیندگان نباشیم.

aeemmeh960414

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.